Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årslammen diar fortfarande  (läst 1030 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Årslammen diar fortfarande
« skrivet: 02 dec-08 kl 18:41 »
Vi köpte en tacka med lamm i våras och nu är de en del av familjen och vi behöll alla tre. Vi har alltså ingen bagge och de har gått tillsammans hela tiden och nu är lammen nästan lika stora som tackan. Men jag ser dem ofta stå och dia på tackan fortfarande och hon låter dem hållas! Efter en stund går hon dock därifrån och man ser tydligt att lammen har mjölk "i ansiktet" så mjölkproduktionen är igång fortfarande. Hur ser ni erfarna på detta? Är det ett vanligt beteende? Är det påfrestande för tackan, eller skulle hon säga ifrån om hon ville? Jag tycker lite synd om tackan  :) Är det något att bry sig om överhuvudtaget?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Vurre

SV: Årslammen diar fortfarande
« Svar #1 skrivet: 02 dec-08 kl 18:47 »
Skulle du låta betäcka tackan skulle ungarna skiljts ifrån för att få henne att återhämta sig lite innan nästa dräktighet. Eftersom du bara har tre djur tror jag att det är bättre för dem att gå tillsammans. Skulle du skilja av henne från ungarna skulle hon ju gå ensam, och det är inte bra för flockdjur.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

SV: Årslammen diar fortfarande
« Svar #2 skrivet: 02 dec-08 kl 23:04 »
Tror det är helt naturligt att de går kvar och att de slutar dia rätt snart!
Det är nog mest lite terapi-sugande nu. Har inte skiljt av djur för att de stör tackorna, mer än bagglamm som ju kan betäcka på hösten, vilket man inte vill ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 3 användare
kretslopp, Rosanne, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser