Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man åt en böld?  (läst 5546 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Vad gör man åt en böld?
« skrivet: 27 nov-08 kl 11:05 »
Jag har en jättefin fjolårshöna som måste ha gjort sig illa, eller något annat. Hon har i alla fall en jättestor hård böld på sitt ena ben. Vad gör man?

Nackar hönan fort som ögat för att hon ska slippa plågas eller kan jag fixa till henne på något vis?

Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Weasel

• Skåne
SV: Vad gör man åt en böld?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 11:26 »
Jag skulle absolut ge henne en chans!

Man måste ju få hål på bölden, med en skalpell enklast, så allt var kan komma ut. Sen är det bara att tvätta och varje dag pilla bort skorpan som bildas över hålet, ev rycka bort fjädrar om den har det på benen, tills man ser att det inte är mer var i den och den läker fint. när det läker ska skorpan sitta kvar
Men har bölden gått in i nån led kan det vara svårt att få det bra igen.

Lycka till!/Lisa
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 19:34 »

När höns har bölder  är det inte alltid rinnande var som man kan klämma ut, utan mer som en ost-artad massa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 20:06 »
Känn om det är värmeökat, är det gikt ska du ABSOLUT inte göra hål på det.  Var på benet sitter det? Ser det ut som hon gjort sig illa?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 28 nov-08 kl 08:40 »
Jag har ingen aning om den kommit av ett sår eller något annat.

Det är definitivt inte gikt för den sitter uppe på "låret".
Först trodde jag att det var en skit som kletat fast i fjädrarna men sedan när jag tog fast henne för att se ifall jag kunde hjälpa henne bort med smutsen upptäckte jag att det var en stor ful böld som jag inte tror att det finns något flytande var i för den är inte "svampig" på det viset som varbölder brukar vara, utan hård och fast.

Kan man klämma ur den där ostliknande massan också?
Det finns en stor ruga som jag kanske kan pilla loss och isåfall kanske kan klämma ut innehåll ur.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-08 kl 16:15 »
Höns är släkt med dinosaurusar så då är väl ödlor och höns oxå släkt. Vi har en Geckoödla som fått en böld på huvudet. Veterinären skar upp med en skallpell och tog bort en ostliknande massa. Han sa att på reptiler så spricker inte bölderna utan blir inkapslade så man får öppna och ta bort det.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 01 dec-08 kl 08:30 »
 :'(
TÄnkte bara meddela att jag inte stod ut, höna är förpassad till den lilla hönshimlen.

Försökte att få ut något men det enda som kom (i massor trots litet hål) var blod, inget var eller ostliknande massa fick jag ut. Så där och då gav jag upp för det såg så otäckt ut och hon hade blivit så mager.
Stackars min fina pulla!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 01 dec-08 kl 16:28 »
Så hon hade magrat också...  ??? Då kanske det var något annat hon hade som "hängde" ihop med bölden?

... Tumör?  :o
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #8 skrivet: 02 dec-08 kl 09:17 »
Hm, ja tanken slår en ju!!
Men det såg inte riktigt ut som det, utan mer som en böld som blivit riktigt otäck. Det satt ju tyvärr så till i Hedemorornas tjocka dunbyxor att jag inte lyckades se den förrän den vuxit sig rejält stor och otäck. Troligen var den nog inte så kul att leva med och jag tror helt enkelt att hon inte hade ätit som hon skulle på en stund.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 10 dec-08 kl 10:30 »
Jag har en jättefin fjolårshöna som måste ha gjort sig illa, eller något annat. Hon har i alla fall en jättestor hård böld på sitt ena ben. och hon hade blivit så mager.

Kan varit så att din höna hade en virussjukdom ALS (Leukos).
Den ger tumörer på unga hönor och avmagring av hönsen.

Den smittar via ägg och mellan djuren (saliv,träck,fjädrar).
Behandling finns inte. ALS virus är mycket spritt bland hobbyhöns.
Obduktion ger säkert svar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #10 skrivet: 10 dec-08 kl 14:27 »
Jag har haft mina hönor i ca 10 år och enda gången jag sett något liknande var när en höna blev biten i kinden av råttkräket jag fick in i hönshuset i fjol. Det började som ett sår som jag inte fick bukt på utan det blev en böld som bara växte sig större och otäckare tills jag inte stod ut längre och tog bort hönan.
Så förklaringen ALS tror jag väldigt lite på.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 10 dec-08 kl 18:16 »
Kan även vara Marek, den sjukdomen har ju många ansikten. Just tumörer är rätt vanliga. Ofta sitter de i ansiktet runt ögon men kan ävne dyka upp på andra ställen på kroppen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 12:49 »
Jag trodde att den tuberösa mareken, satt mest på insidan.
Nu har jag aldrig sett den, som sitter på utsidan.
Jag har bara sett bilder.
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-08 kl 15:43 »
Jag har haft mina hönor i ca 10 år och enda gången jag sett något liknande var när en höna blev biten i kinden av råttkräket jag fick in i hönshuset i fjol. Det började som ett sår som jag inte fick bukt på utan det blev en böld som bara växte sig större och otäckare tills jag inte stod ut längre och tog bort hönan. Så förklaringen ALS tror jag väldigt lite på.

Du tror alltså inte att man kan få nått för första gången?
Har man inte haft det förut så får man det det inte..

;D  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #14 skrivet: 11 dec-08 kl 15:53 »
Inte alls.
Nu tycker jag att du läser in väl mycket i en i mina ögon ganska oskylldig kommentar.

JAG, som sett hönan, sett bölden och mina höns under en lång tid + det faktum att det inte kommit in djur på lång tid har gjort den bedömningen att det inte är någon smittsam farlig eller på annat sätt otrevlig sjukdom min stackars höna led av. Utan en helt vanlig, harmlös, men otrevlig, svåråtgärdad böld.

Jag tackar så mycket för alla tips om div sjukdommar som kan arta sig med bölder och andra otrevligheter, men min bedömning i just detta fall kvarstår i alla fall.
Att detta inte var något dyligt, peppar, peppar ta i trä.

Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna råka ut för dylika sjukdommar. Jag är bara övertygad att det var så i detta fallet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser