Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskattningsunderlag vs nettoomsättning  (läst 20048 gånger)

uffeoanette

beskattningsunderlag vs nettoomsättning
« skrivet: 26 nov-08 kl 19:34 »
 ???
Sitter på företagsregistrering och försöker registrera oss som företagare nu när vi fått vår gård och snart skaffat våra får... Men så komplicerat det är... Finns det någon här som kan förklara vad nettoomsättning och beskattningsunderlag är och skillnaden mellan dem på NORMAL svenska????
Så trött i huvudet nu på skatteverkets hemsida...
anette

ingvar2

• Gäst
SV: beskattningsunderlag vs nettoomsättning
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 09:48 »
Omsättningen är ju den totala summan du drar in på dina får, nettoomsättning har jag inte hört förr, men det är troligen utan moms dom menar då. Beskattningsunderlaget är ju sen det som är kvar när du gjort alla avdrag, alltså den eventuelle vinsten kan man ju säga.

Om du sålt får för 100 000 exklusive moms, köpt foder och annat för 80 000, så är alltså 100 000 omsättningen och 20 000 beskattningsunderlaget.

Sen brukar det välfinnas en separat del där du uppger eventuelle anställningsinkomster och skatt som dragits på dessa, har jag för mig...

johe71

« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 10:33 »
nettoomsättning har jag inte hört förr, men det är troligen utan moms dom menar då.

enligt wikipedia

Med nettoomsättning avses intäkter från sålda varor och utförda tjänster som ingår i företagets normala verksamhet med avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen.

enligt skatteverket
Beskattningsunderlag
Det belopp på vilket moms beräknas. Beloppet utgörs vanligtvis av den erhållna ersättningen exklusive moms. I beskattningsunderlaget ska alla pristillägg ingå utom ränta. Exempel på tillägg som kan ingå är tull, punktskatter, frakt- och portokostnad, rese- och traktamentsersättning, faktureringsavgift, avbetalnings- och finansieringstillägg.

jag hittade även det här på skatteverkets sida "Här ska du ange det beräknade beskattningsunderlaget
exklusive gemenskapsinterna förvärv och import för 12 månader
."

och detta exempel
Citera
Nettoomsättning och beskattningsunderlag
Bengt Bengtssons beskattningsunderlag
Tjänster sålda i Sverige 150 000 kr + moms 37 500 kr
Tjänster sålda till Norge 100 000 kr (export)
Dataprodukter sålda i Sverige 150 000 kr + moms 37 500 kr
Dataprodukter sålda 100 000 kr till Danmark
Summa 500 000 kr

Bengtssons nettoomsättning uppgår till 500 000 kr. Beloppet redovisas i ruta 20.

Han ska inte ta ut moms på exporten. Även försäljningen till Danmark  är momsfri i Sverige eftersom kunden i Danmark åberopat sitt giltiga  momsregistreringsnummer i ett annat EG-land.

Det belopp som Bengtsson ska beräkna moms  på kallas  beskattningsunderlag.  Här utgörs det av försäljningen i Sverige,  300 000 kr (150 000 + 150 000). Beloppet redovisas i ruta 21.

så, om jag tolkar det hela rätt så är nettomsättningen och beskattningsunderlaget lika stora om du bara säljer varor inom sverige

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 19:30 »

så, om jag tolkar det hela rätt så är nettomsättningen och beskattningsunderlaget lika stora om du bara säljer varor inom sverige

Vi tolkade det liksom du johe71. Hoppas bara skatteverket håller med oss......

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 nov-08 kl 22:38 »
Ja, där ser man, fick lära sig nåt idag också :) Kollade runt lite på olika forum och den allmäna meningen är visst att nettoomsättningen och beskattningsunderlaget är ungefär samma siffra.
En liten sak jag lärt mig under åren som företagare är att vara lite försiktig med vad man uppger som trolig intäkt för första året, dom räknar gärna upp det lite grann i alla fall, och det kan bli lite tungt att betala in en massa preliminärskatt under första året, ofta blir det ingen vinst i slutänden och då har man betalat in den i onödan, pengar som gör mer nytta i rörelsen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser