Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga reden  (läst 9635 gånger)

Gamina

Bygga reden
« skrivet: 25 nov-08 kl 15:48 »
Nu är hönsen införskaffade så nu är det dags att bygga lite reden. Som tur är så är de i vintervila än sålänge men det gäller ju att vara klar tills de kommer igång.
Frågan är nu hur stora ska man göra redena. I "Höns i trädgård" rekomenderar författaren 40 cm men det känns jättestort. Jag såg att köpreden (försvinningsreden) var 4 st på 1 meter vilket känns lite väl trångt. Någonstans imellan dessa två borde bli lagom.
Rasen det rör sig om är Gotlandshönor.
Genbank för Gotlandshöns

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Bygga reden
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 16:10 »
Jag gjorde mina 40 x 40 i bottenyta och 30 cm höga. Tycker inte att de känns överdrivet stora.
Lägg ut en skiva i några olika mått, i hönshuset, och jämför, så kommer du nog fram till vad som blir bäst!

Lycka till  :)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 16:37 »
Om du bygger dem 40 i kvadrat som rekommenderades i boken kan du ju alltid stoppa in en hel del halm och 'boa till den' så gör det att det känns 'mindre' och mysigare.

Ett större rede kan ju vara bra också den dag hönan eventuellt vill ruva. Eller om du någon gång byter till en större ras?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johe71

« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 16:49 »
40 cm men det känns jättestort. Jag såg att köpreden (försvinningsreden) var 4 st på 1 meter vilket känns lite väl trångt. Någonstans imellan dessa två borde bli lagom.

precis, någonstans mellan borde bli bra

så här säger jordbruksverket angående reden "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m",  minimimåttet blir alltså 24 cm x 31 cm (så 4 reden får precis plats på en meter)

har man normalstora reden så måste man, enligt lagen, ha minst ett rede per 6 hönor, men även här gör det absolut inget att gå lite över minimum...

angående ruvning så är det inget jag har tänkt på när jag byggde mina reden, för jag flyttar alltid ruvhönor till en separat avdelning där de kan få ruva ifred (+en hel rad andra anledningar)

Gamina

« Svar #4 skrivet: 26 nov-08 kl 10:43 »
Nu har jag hittat info på Lanthönsklubbens hemsida där de rekomenderar 30 cm reden till medelstora höns. Jag bygger nog något i ungefär den storleken.
Genbank för Gotlandshöns

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 16:13 »
angående ruvning så är det inget jag har tänkt på när jag byggde mina reden, för jag flyttar alltid ruvhönor till en separat avdelning där de kan få ruva ifred (+en hel rad andra anledningar)

Kan du förtydliga lite för novisen varför. Tack på förhand.
Jag har tänkt att inte göra några extra åtgärder alls för att inte störa ruvhönan. När de sen ska kläckas sätter jag för ett nät. Sen bär jag ner höna och eventuella kycklingar till golvet efter någon dag. Först i säkerhet bakom ett kompostgaller modell mindre. Hur låter det?
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

johe71

« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 16:25 »
Kan du förtydliga lite för novisen varför. Tack på förhand.
Jag har tänkt att inte göra några extra åtgärder alls för att inte störa ruvhönan.

jag citerar ett gammalt inlägg som jag skrev för längesen
Citera
jag tycker att det finns fler bra anledningar till att göra det
* ruvhönan kan ha sin egen mat och kan äta när hon själva vill (och jag ser att hon verkligen äter)
* jag har inget problem med att andra hönor lägger dit ägg
* risken att ruvhönan går till fel rede när hon varit uppe och bajsat/ätit mat finns inte (en annan höna går i i ruvredet för att lägga ägg, ruvhönan lägger sig i ett annat rede där det ligger några ägg, den första hönan blir klar med äggläggandet, de riktiga ruväggen blir kalla)
* jag slipper risken att de andra hönorna ser kycklingarns som konkurrenter och försöker döda dem (har inte varit med om det själv, men jag har läst om att det händer och jag känner folk som det hänt för)
* det är lättare att ge kycklingarna godsaker utan att andra hönor försöker lägga sig i

när en höna vill ruva så märker man det ganska tydligt (hon flyttar in i värpredet), då flyttar jag henne till en egen bur, jag har 4 st fasta burar utanför hönshuset för detta ändamål (jag använder även dessa brurar när höns blir skadade eller mår dåligt). Jag ger henne ett par ägg som hon får ha i en dag eller två så man ser att hon är seriös. Sedan tar jag bort "testäggen" och lägger dit de utvalda äggen som jag vill att hon ska ruva... det har aldrig varit något problem

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 3 användare (2 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser