Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villapriser upp eller ner  (läst 2588 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Villapriser upp eller ner
« skrivet: 24 nov-08 kl 23:38 »
Vi tänkte köpa ett hus på prov och sälja om det utan förlust om vi inte trivs. Normalt var det inget problem och kunde även ge vinst, jag har gjort det förut. Men nu stämmer inget längre, är det långt kvar till botten där det ska vända är frågan.

Allt började i USA och kan fortsätta med att jobben försvinner mer till låglöneländer. Bör det inte räcka med att Bush ersätts av något bättre, kan Obama bli värre, eller behövs något mer?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Villapriser upp eller ner
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 23:48 »
Ner. Det finns massor av fallhöjd.

Man behöver inte vara orolig att missa botten, för när det väl går uppåt igen så gör det det i flera år. Nu investerar den klokt som inte investerar alls.

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-08 kl 23:50 »
är det långt kvar till botten där det ska vända är frågan.
Ta det lugnt, det vänder 2012. Möjligen 2011.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #3 skrivet: 24 nov-08 kl 23:56 »
Jag tänker också så och vill inte stå med 2 hus i flera år. Vi får bjuda lågt och vänta på nästa varv om det inte faller in nu, när ägarna har för höga lån och tror på vinst. Risken är annars att provet kostar en miljon. Ett hus vi bjudit på för ett år sedan och har samma pris nu.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 nov-08 kl 13:35 »
Det brukar ta en del tid mellan bubblorna, den som väntar för länge missar tåget.
Jag tror det blir "köpläge" någon gång i nästa halvår, och sedan kan det ev sjunka lite till under året, men det är väl inte det viktigaste, rätt objekt är viktigast.

Bor man i huset eller hyr ut det, så kan man troligen göra en hacka inom loppet av fyra fem år.
I kristider finn det efterfrågan på hyresrätt i villor.

Fäst inte för mycket vid räntor för dagen, räntor svänger, och vanligen är hus billigare vid högränteläget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #5 skrivet: 01 dec-08 kl 10:23 »
Det brukar ta en del tid mellan bubblorna, den som väntar för länge missar tåget.
Jag tror det blir "köpläge" någon gång i nästa halvår, och sedan kan det ev sjunka lite till under året, men det är väl inte det viktigaste, rätt objekt är viktigast.

Bor man i huset eller hyr ut det, så kan man troligen göra en hacka inom loppet av fyra fem år.
I kristider finn det efterfrågan på hyresrätt i villor.

Fäst inte för mycket vid räntor för dagen, räntor svänger, och vanligen är hus billigare vid högränteläget.
Javisst följer det räntan men vi gillar att prova husen innan vi flyttar och det kan ta tid, då värdet kan åka ner.

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 13:23 »
Eftersom vi i flera år har levt på lånade pengar, framförallt i USA, kommer det att ta tid innan vi kan börja spendera igen och huspriserna kommer att vara stigande. Botten är inte nådd och vem vet när det vänder? Om ett år eller så tror jag att det är lättare att säga nåt om framtiden. Just nu har chocken knappt släppt...

Long Life

• Vid datorn
« Svar #7 skrivet: 07 jan-09 kl 08:21 »
Eftersom vi i flera år har levt på lånade pengar, framförallt i USA, kommer det att ta tid innan vi kan börja spendera igen och huspriserna kommer att vara stigande. Botten är inte nådd och vem vet när det vänder? Om ett år eller så tror jag att det är lättare att säga nåt om framtiden. Just nu har chocken knappt släppt...
Det sista nu är en ny bubbla med hushållslån så Jänkarna måste sälja hus, för de sparar inget som andra i världen, tvärtom lever de på lån.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 08:37 »
Man får inte glömma att marknaden även kan skilja lokalt. I vissa områden krig orter med god arbetsmarknad blir det säkert inte så stora prisfall medan orter som drabbas av nedläggningar kan få ett stort prisfall.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 09:52 »
jag försöker se det som att man säljer något o får lite peng men man kan köpa något för lite peng.
om man säljer något för mycket peng så kostar det man köper också mycket peng.

huvudsaken är att man lyckas sälja o inte blir sittande för at folk håller på slantarna eller att man köper när det är för högt pris.
jag ser det som at de hus som inte säljs nu är de som inte är riktigt så attraktiva av någon orsak och då ska dom ner mera i pris.
de som fortfarande är attraktiva, det vill säja kvalitet o läge komer fortsätta sälja som vanligt med bara lite lägre pris än förra året eller snarare stigningen som varit hela tiden uteblir.

Här nere hade vi nån knäppgök som ylade om raset i villa priserna,,det var aldrig något ras det vara bara at dom inte steg så dramatsikt som det gjort senaste åren.
(ja, jag ser alla husaffärer som görs i det här området och allt säljs förr eller senare,,fast inte med samma stegring det varit senaste 3-5 åren)

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 08:08 »
Man får inte glömma att marknaden även kan skilja lokalt. I vissa områden krig orter med god arbetsmarknad blir det säkert inte så stora prisfall medan orter som drabbas av nedläggningar kan få ett stort prisfall.
Hårt att bli utan jobb i en liten ort där många drabbas, då gäller det att inte ha en massa lån.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #11 skrivet: 21 jan-09 kl 08:11 »
jag försöker se det som att man säljer något o får lite peng men man kan köpa något för lite peng.
om man säljer något för mycket peng så kostar det man köper också mycket peng.

huvudsaken är att man lyckas sälja o inte blir sittande för at folk håller på slantarna eller att man köper när det är för högt pris.
jag ser det som at de hus som inte säljs nu är de som inte är riktigt så attraktiva av någon orsak och då ska dom ner mera i pris.
de som fortfarande är attraktiva, det vill säja kvalitet o läge komer fortsätta sälja som vanligt med bara lite lägre pris än förra året eller snarare stigningen som varit hela tiden uteblir.

Här nere hade vi nån knäppgök som ylade om raset i villa priserna,,det var aldrig något ras det vara bara at dom inte steg så dramatsikt som det gjort senaste åren.
(ja, jag ser alla husaffärer som görs i det här området och allt säljs förr eller senare,,fast inte med samma stegring det varit senaste 3-5 åren)
Jag har märkt samma, kvalitet säljer och det dåliga är trögare, priserna är ganska stabila och går inte upp. Risken om man köper är att de gamla objektet kan hinna få en knäck ner på dåliga nyheter.

pappi747

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 21 jan-09 kl 10:11 »
Nä huspriser som nu står mer eller mindre stilla, är det ingen bra ide att köpa och säja på spekulation. Med mäklararvoden, vinstskatt och andra kostnader så blir det svårt att göra en god affär om man inte lagt en massa arbete i att renovera förstås..

Long Life

• Vid datorn
« Svar #13 skrivet: 03 mar-09 kl 06:35 »
Nä huspriser som nu står mer eller mindre stilla, är det ingen bra ide att köpa och säja på spekulation. Med mäklararvoden, vinstskatt och andra kostnader så blir det svårt att göra en god affär om man inte lagt en massa arbete i att renovera förstås..
Vet man att det står still kan det gå bra och undvika mäklare, konsten är rätt inköpspris.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser