Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal  (läst 2458 gånger)

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
Etotal
« skrivet: 22 nov-08 kl 12:57 »
Har hittat löss på några av hönsen :(
Tänkte använda Etotal, men vill kolla med er med erfarenhet:  ??? ???
Hur mycket ska man pudra på?
Var pudrar man bäst?
När ska man upprepa proceduren?
Ska jag bara pudra dom jag ser lus på, eller alla i samma utrymme?
När kan man förvänta sig att dom är lusfria efter en så´n behandling?
Hur länge efter sista behandlingen ska man kasta äggen?
(På lantmännen står det upprepas efter 8 veckor, på jaktiller.)
« Senast ändrad: 22 nov-08 kl 13:01 av hönsmor »
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Anna

• -
SV: Etotal
« Svar #1 skrivet: 22 nov-08 kl 14:42 »
För att ge ett tråkigt svar så använd sökfunktionen och skriv Etotal. Finns mycket skrivet. Återkommer annars när jag har mer tid,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 nov-08 kl 14:56 »
Jag skulle aldrig använda det igen, gjort det en gång och jag blev jättedålig. Det är jättegiftigt.
Jag köper flusa på lantmännen, en droppe i nacken. Upprepa efter en vecka.
Jag har hönor som även blivit av med kalkben efter.

Stronghold och andra prod. för hund och katt är inte för produktionsdjur, det är detta. Finns inget avsett för höns så jag tycker detta är bäst då det åtminstonne finns någon karens.

mjölk 0 slakt 7 dagar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 23 nov-08 kl 20:53 »
"Jag blev jättedålig"... Hur menar du då?  ???
Dog hönsen av det så du "mådde" dåligt, fick du på dig och blev dålig eller gick det in i äggen som du åt så du blev dålig?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-08 kl 20:54 »
Kändes som jag fick det i luftrören fast jag var ute, fick andnöd och det sved i luftrören i flera dagar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 23 nov-08 kl 21:16 »
Isch... Ja, då låter det kanske inte så smart att ha på det på hönsen om det är s¨giftigt!  :o
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönsmor

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 nov-08 kl 08:45 »
Jag har använt sökfunktionen men inte hittat alla svar, står mest om för- och nackdelar med olika preparat. :-\
Vi har nu pudrat i baken och under vingarna.
NÄR ska man pudra igen?
HUR länge ska man kasta äggen efteråt?
Hoppas att nå´n med egen erfarenhet vill ge råd!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 nov-08 kl 09:13 »
Det var nån som skrivit på nån annan sida om etotal. Det är extremt giftigt och skulle man följa det som han hittat på en eu sida om bekämpningsmedel som var klassade samma så var det 90 dagars karens.

Tydligen har etotal ändrat innehåll och är bara godkänt till pälsdjur.

Pudra etotal på golv och liknande i hönshuset förgiftar även marken då de pickar i sig det och har avföring ute. Dessutom vet du ju inte hur länge de har i sig det om du strör det i hönshuset.

Detta var nåt som jag läste på ett annan forum.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 24 nov-08 kl 09:26 »
Hej hönsmor..

Jag har använt Etotal ett flertal ggr under 10års tid.. aldrig haft några höns som blivit dåliga..
Om man är två.. så tar jag hönan i benen och har de upponer (utomhus).. den andra personen håller för huvudet..
Sen pudrar jag rumpa och under vingarna..
Har räckt att pudra en gång.
Hade utställningshöns förr och då kollade man väldigt ofta..dessutom badades och fönades de flera ggr om år inför utställning.. :-[

Tyvärr kan jag inte svara för matäggen.. har oftast varit på våren jag pudrat.. och då har jag kläckt kycklingar utan problem (i maskin)..
Men jag har nog ätit ett och annat ganska snart efter oxå..

När ändrades innehållet?
Det stod redan för 10år sen att det var enbart för iller.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 24 nov-08 kl 09:29 »
Förresten använde vi det till dotterns katt en gång när inga andra vanliga medel som vet rekommenderat för katter hjälpte mot löss..

Det funkade på enbart en pudring och katten mår bra :)
Då använde vi tesil att pudra med så man kunde föra undan pälsen efterhand och pudra försiktigt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 09:33 »
En katt är inget produktionsdjur.
Löss hjälper det kanon mot eftersom det är så giftigt.
Det är rester i ägg vi diskuterar.

Sen krigar vi inte mot varann och väljer sida, det är inte det som är syftet med en dis. utan att man vill ha allas åsikter i frågan för att kunna bilda sig en egen uppfatttning.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 nov-08 kl 09:55 »
Ringde  till sva och frågade om det fanns studier på liknande preparat, han rådde mig att kontakta tillverkaren.

Så det ska jag göra. Det finns ju en anledning att det bara får användas till pälsdjur och inte produktionsdjur.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 24 nov-08 kl 10:46 »
sallyomolly..
Skrev om höns och ägg i första inlägget och sen skrev jag ett till.. där jag började med Förresten för att markera att det gällde en annan sida av det hela :)

Svarade på hennes fråga om ägg och om upprepade behandlingar efter egen erfarenhet..

Var det där om krig och välja sida till mig så förstår jag ingenting.. jag skrev till TS för hon frågade igen om någon som använt det kunde skriva mer.. och det gjorde jag..
Var det för att jag frågade när innehållet ändrades? Ville bara veta om det ändrats igen..

Jag har aldrig nånsin i mina inlägg hoppat på någon utan skriver bara för att dela med mig av mina erfarenheter..
Har heller aldrig skrivit att någon har fel.. eller att mitt sätt är det rätta.. om någon uppfattar mina inlägg så.. så ber jag om ursäkt.. :-[

hönsmor

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 nov-08 kl 12:19 »
Tack för hjälpen Oskarsgården! :)

Jag har bara pudrat hönsen, inte i hönshuset.
Burken jag köpte heter ETOTAL, inget mer.

Citera
Sen krigar vi inte mot varann och väljer sida, det är inte det som är syftet med en dis. utan att man vill ha allas åsikter i frågan för att kunna bilda sig en egen uppfatttning.
Förstår inte heller vad du menar... ???

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 nov-08 kl 14:42 »
Det har vart så många dis om etotal här och det var det jag menade, det bara lovordas effekten och inte det som vi inte vet, nämligen om det är livsfarligt.
Menade typ att alla krigar för el emot etotal. Som inte är menat för produktionsdjur. Jag skulle inte vilja ge barn ägg efter det beh med etotal sa en till mig som jobbade på ett labb.

Så länge tillgängligheten är bra skiter alla i att det är giftigt för det är billigt. OCH effektivt. Det hjälper inte vad man säger så man kan lika gärna hålla tyst.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 nov-08 kl 14:45 »
Det verksamma ämnet är cypermetrin

I fältförsök utförda i Mellan- och Sydeuropa har halveringstiderna för cypermetrin i regel legat på <1-2 månader. I vissa fall har dock mindre rester av cypermetrin i jord påträffats upp till 10 månader efter behandlingen. I sediment sker nedbrytningen långsamt (halveringstiden är troligen mer än 1 år). Cypermetrin anrikas också i själva ytskiktet av vattensamlingar och kan där nå mycket höga koncentrationer.
Den akuta giftigheten för fisk är mycket hög.
Cypermetrin bioackumuleras lätt. Resultat från fältförsök visar på ett snabbt upptag i fisk.
Bigiftigheten är hög.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 nov-08 kl 14:51 »
Samma ämne har de börjat att använda i skogsindustrin....fina biverkningar.

Kemikalieinspektionen har nyligen godkänt ämnet cypermetrin för behandling av skogsplantor. Cypermetrin är tio gånger giftigare än det numera förbjudna permitrin.. Det är ett steg bakåt, bort från riksdagens miljömål om en giftfri miljö, säger Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) som har överklagat beslutet. Cypermetrin har hög akut giftighet. Det är mycket farligt att hantera och har vid djurförsök gett upphov till bl.a. skador på nervsystemet, tumörer på lungor och andra organ, levernekros och koordinationsrubbningar. Redan vid användningen av permetrin rapporterades besvär bland arbetare som kommit i kontakt med medlet. De dokumenterade och befarade riskerna med permetrin och cypermetrin har lett till ett starkt motstånd från skogsarbetarnas fackförbund. Cypermetrin kan ge omfattande skador på fisk och andra vattenlevande organismer om det kommer ut i vattendrag, vid halter som ligger långt under detektionsgränsen för de analysmetoder som används inom miljöövervakningen. Andra insekter än snytbaggar kan skadas. Nedbrytningen av giftet sker långsamt och det anrikas i ytskiktet av vattensamlingar. De ekologiska konsekvenserna kan bli svåra både på lång och kort sikt. Det är helt orimligt att sprida kemiska preparat som är så giftiga för människor och natur – därtill i stor skala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser