Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolrötterna ruttnar!  (läst 4891 gånger)

Totoro

• Närke
    • EdsBorn
Kolrötterna ruttnar!
« skrivet: 21 nov-08 kl 14:14 »
Hjälp!
Alla våra kålrötter har ruttnat. Det har varit för vått i jordkällaren så det har droppat från taket där kålrötterna låg.

Men vad gör jag nu? Kan jag skära bort de mögliga delarna och lägga ner dem i jordkällaren igen, (i ett torrare hörn) eller måste jag slänga allt ihop?
Även om jag skär bort de mögliga och ruttna delarna kommer det ju att finnas mögelsporer kvar på dem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Kolrötterna ruttnar!
« Svar #1 skrivet: 21 nov-08 kl 20:58 »
Kålrötter är ju normalt väldigt tåliga, så jag undrar om det bara är vattnet som är problemet, även om vattnet inte är bra. Vilka delar på kålrötterna har ruttnat/möglat? Hur ser angreppen ut? Vad är det för temp i jordkällaren? Har det ruttnat/möglat där förut?

Totoro

• Närke
    • EdsBorn
« Svar #2 skrivet: 21 nov-08 kl 22:11 »
Om det har varit problem med röta och mögel innan vet jag inte för det är första året som vi bor här. Men den har använts många år innan och jag tror inte att de har haft några problem.

Temperaturen i jordkällaren är 2∘

Kålrötterna har legat i nätsäckar som i sin tur har varit staplade på träpallar. De flesta har ett vitt, lite luddigt mögel men några få har även svart, grövre mögel. De som har ruttnat har gjort det utifrån.

Vi har nu slängt bort de värst drabbade kålrötterna och skurit bort de ruttna och de mögligaste delarna på de andra. Sen har vi packat om dem i nya säckar och lagt dem i en torrare del av jordkällaren. Vi har även torkat av innertaket och lagt ut lite tidningar som vi hoppas ska suga upp lite fukt. Hoppas att de ska klarar sig ett tag till nu.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 22:48 »
Jag använder torrbollar i min jordkällare. Förut har jag haft en men i år har jag två och har ändå behövt fylla på dem. Verkar vara ett väldigt blött år, för första gången klarar inte mina gullökar sig, trots torrbollarna. Men potais, morötter och rödbetör går fint än.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 22 nov-08 kl 00:30 »
Jag använder torrbollar i min jordkällare. Förut har jag haft en men i år har jag två och har ändå behövt fylla på dem. Verkar vara ett väldigt blött år, för första gången klarar inte mina gullökar sig, trots torrbollarna. Men potais, morötter och rödbetör går fint än.

Löken har inte i jordkällaren att göra! Alldeles för fuktigt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 22 nov-08 kl 00:36 »
Om det har varit problem med röta och mögel innan vet jag inte för det är första året som vi bor här. Men den har använts många år innan och jag tror inte att de har haft några problem.

Temperaturen i jordkällaren är 2∘

Kålrötterna har legat i nätsäckar som i sin tur har varit staplade på träpallar. De flesta har ett vitt, lite luddigt mögel men några få har även svart, grövre mögel. De som har ruttnat har gjort det utifrån.

Vi har nu slängt bort de värst drabbade kålrötterna och skurit bort de ruttna och de mögligaste delarna på de andra. Sen har vi packat om dem i nya säckar och lagt dem i en torrare del av jordkällaren. Vi har även torkat av innertaket och lagt ut lite tidningar som vi hoppas ska suga upp lite fukt. Hoppas att de ska klarar sig ett tag till nu.

Ja, ni kan testa med detta. En annan variant är att ha dem ute ett tag, om det inte är för kallt, så de får friskare luft och lite ljus på sig. Det kan hjälpa.

Allmänt gäller att jordkällare ska vara fuktiga (ha hög luftfuktighet) men inte våta.

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 22:29 »
Om de inte går att lagra längre går de rätt bra att stava i tunna "pommes frites" och torka i rumstemperatur eller torkapparat, säkert även i ugn på låg värme med luckan på glänt.

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 13:57 »
Hej TinaW!
Vad använder du "stripsen" till sedan? Tycker att det låter som en jättebra idé, kanske kan då bara lägga dem i blöt och så koka upp dem igen till rotmos då eller? Nyfiken!

Ha det så gott!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 09 jan-09 kl 12:21 »
Om man förvarar rotsaker i sand får man inget problem med mögel, snarare att de torkar ihop frampå sommaren. Vi lagrade när vi var självförsörjande ca: 400 kg. rotsaker per år i sand och hade inga problem med mögel. Sen beror det ju säkert på vilken luftfuktighet man har i jordkällaren, våran var mycket torr, kanske just beroende på all sand som var där ???

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 19:51 »
Om man förvarar rotsaker i sand får man inget problem med mögel, snarare att de torkar ihop frampå sommaren. Vi lagrade när vi var självförsörjande ca: 400 kg. rotsaker per år i sand och hade inga problem med mögel. Sen beror det ju säkert på vilken luftfuktighet man har i jordkällaren, våran var mycket torr, kanske just beroende på all sand som var där ???

Ska det vara någon mening att förvara i sand så måste sanden hållas fuktig.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #10 skrivet: 11 jan-09 kl 14:00 »
Citera
Ska det vara någon mening att förvara i sand så måste sanden hållas fuktig.

Jag vet inte hur vår sand var, den kändes inte fuktig men det funkade i alla fall.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 11 jan-09 kl 16:32 »
Jag vet inte hur vår sand var, den kändes inte fuktig men det funkade i alla fall.

OK, det var ganska skapligt att de höll sig till nästa sommar. Jag har sällan behövt förvara i sand, så jag har måttlig erfarenhet. Skräckexemplet är när jag hade morötter i sand på en kallvind. Då vattnade jag inte och de blev väldigt torra och beska redan i mars. I en jordkällare, även en torr sådan, hade detta fungerat mycket bättre. Men jag tror ändå att om sanden känns åt det torrare hållet bör man vattna den. Den ska inte vara våt men fuktig. (I en jordkällare med god luftfuktighet behöver man normalt inte lagra i sand.)

tinaw

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jan-09 kl 21:43 »
Hej TinaW!
Vad använder du "stripsen" till sedan? Tycker att det låter som en jättebra idé, kanske kan då bara lägga dem i blöt och så koka upp dem igen till rotmos då eller? Nyfiken!

Ha det så gott!
Hubban

Ja precis, till rotmos eller att koka med i gryta eller liknande. Just kålrot återtar formen ganska bra, så om man blötlägger över natten eller så kan man äta den som den är också, lite segare än annars kanske, men det funkar.

Cordula

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 jan-09 kl 13:39 »
Citera
Vi lagrade när vi var självförsörjande ca: 400 kg. rotsaker per år i sand och hade inga problem med mögel.
Hur ofta använde ni sanden?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 09:35 »
Citera
Hur ofta använde ni sanden?

Ny sand varje år eftersom vi hade 2 km. egen väg till huset, gick all gammal sand åt på vintern.

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 00:06 »
Tusen tack för tipsen tinaW!  ;D
Det ska jag prova i år, för i ÅR SKA JAG HA ETT GRÖNSAKSLAND som jag kan ha som självförsörjning, vägrar att köpa dyra dåliga grönsaker en vinter till!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare
Be, Hantverkaren, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser