Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snygg hemsida  (läst 2370 gånger)

G Frick

Snygg hemsida
« skrivet: 21 nov-08 kl 11:40 »
Vi är faktiskt stolta över vår nya hemsida.
vad tycker ni?
Kolla på http://www.wermdobiodlare.se/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Snygg hemsida
« Svar #1 skrivet: 21 nov-08 kl 12:10 »
En strålande hemsida och jag tycker om att läsa allt om Varroa och gamla BNB!
Jag bor tyvärr på fel sida om stan, ni har en bra förening helt enkelt.

Dillen

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-08 kl 14:24 »
Japp, det nya upplägget ser bra ut. :)

Läste lite i bnb nr 19 som rekomenderat på sidan. Blev nyfiken på aerosolapparatusen. Var kan man hittar mer info kring sådana?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

G Frick

« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 18:02 »
Du kan hitta ännu mer i BNB nr 33.
Bland länkarna på vår hemsida kan du också gå till http://www.beedol.cz/beedolan.html för mer info.
Det här med varroabehandlingar är lite mysko. Vi har en gemensam kemilagstiftning inom EU, ändå har nästan varje EU-land egna bestämmelser för hur man skall behandla varroa.
Varför den här metoden inte är godkänd i Sverige är ett mysterium för mig.

G Frick

« Svar #4 skrivet: 22 nov-08 kl 12:08 »
En strålande hemsida och jag tycker om att läsa allt om Varroa och gamla BNB!
Jag bor tyvärr på fel sida om stan, ni har en bra förening helt enkelt.

Tack så mycket.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 22 nov-08 kl 15:22 »
hm... jag ska läsa vidare sen.

TYcker jordbruksverket borde fixa en utredning kring varroabekämpningen. Alla inser väl att den är ohållbar i längden så som den nu är utformad. Sbr och BF borde ställa krav på att det tas tag i saken!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

quintus

« Svar #6 skrivet: 22 nov-08 kl 16:03 »
Citera

TYcker jordbruksverket borde fixa en utredning kring varroabekämpningen.

När "Jordbruksverket" (läs mellan raderna)  har sin egen uppfattning om saken och kommer att köra över alla som komer till nåt som avviker från den uppfattningen?

Tänk bara på en sån't sak som resistens. Jordbruksverket rekommenderr till bönderna att om det finns flera olika bekämpningsmedel, då skall man växla mellan dessa att hålla resistensen stången. Å andra sidan insisterar "Jordbruksverket" på att vi skall helst inte ha några kemiska medel alls och om vi nu måste ha det, då räcker det med ett enda medel - Apistan.  Som är det äldsta medlet och eftersom det används så länge har resistensen bildats i många länder och som lämnar mest residuer i vaxet.

Citera

Alla inser väl att den är ohållbar i längden så som den nu är utformad. Sbr och BF borde ställa krav på att det tas tag i saken!

Jag tror att det viktigaste budskapet dessa organisation har att komma med är tidsbrist. Man har "vilktigare saker" att syssla med för tillfället. Sedan har vi kompetensen. Vilka i dessa organistione sitter inne med en bred kunskap och kompetens? De är inte ens medvetna om att det finns idag länder där är det FÖRBJUDET att hänga Apistan i kupor två år i följd (faran med resistens)? Och den mest viktiga saken - man vill inte rota i saken och komma till kontroversiella slutsatser som skulle betyda fnurra på tråden i förhållandet med "Jordbruksverket" när man fikar efter anslag.

Dillen

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-08 kl 18:41 »
Det är som vanligt, Money Talks! Tyvärr, gäller det även för biodlarna för apistanet håller inte i längden. Det kommer att leda till att biodlarna tar saken i egna händer och använder förbjudna preparat i större omfattning. De flesta biodlare jag känner med några år på nacken har övergett syrorna, med bitterhet efter stora vinterförluster, och övergått helt till apistan. Money talks... vad göra när resistensen kommer? Hur kommer biodlingens företrädande organ då att uppfattas av sina medlemmar när de ända sedan varroaproblemets begynnelse haft huvudet i sanden? I ett demokratiskt samhälle väger trots allt röster tyngre än ekonomiska bidrag. Det gäller bara att de röstande har tillräcklig kunskap att använda sin makt på rätt sätt. Den kunskapen lär knappast givas i bitidningen dock.
« Senast ändrad: 22 nov-08 kl 19:02 av Dillen »
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

quintus

« Svar #8 skrivet: 22 nov-08 kl 19:04 »

Det kommer att leda till att biodlarna tar saken i egna händer och använder förbjudna preparat i större omfattning.

Är det inte ironisk att SBR, BF och SJV genom sina ansträngningar för att ha kontroll, att kunna bestämma och styra nästan målmedvetet SKAPAR dissidenter som vänder sig mot rådande och etablerat doktriner, policyn och institutioner? Är det inte att skjuta sig i foten?

Jag tror att uthålig biodling betyder idag att bli en dissident så fort som möjligt.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #9 skrivet: 23 nov-08 kl 11:24 »
*instämmer med föregående talare*
:)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Jano

• Halland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 10:08 »
Quintus har helt rätt i sitt resonemang.
För att återgå till trådens ursprung så håller jag helt och hållet med Sten-Åke i svar 2 ovan.
Hemsidan är strålande. Där finns allt man man behöver.

G Frick

« Svar #11 skrivet: 25 nov-08 kl 10:27 »
"Hemsidan är strålande. Där finns allt man man behöver."

Tack. Det skall du tacka quintus för. Hedras den som hedras skall :)

quintus

« Svar #12 skrivet: 25 nov-08 kl 21:13 »
"Hemsidan är strålande. Där finns allt man man behöver."

Tack. Det skall du tacka quintus för. Hedras den som hedras skall :)

BF's diskussionssidans "Sten Andersson" alter ego har yttrat sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser