Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga brygga  (läst 9268 gånger)

ersam

• -
Bygga brygga
« skrivet: 19 nov-08 kl 20:14 »
Ibland känns det att man inte är så himla vältränad men hur fasiken ska man lyckas slå ner stolparna till bryggan. Bankar så jag är fullpumpad av mjölksyra men stolparna är fortfarande "svajiga". Jag vet att det inte är något som tar emot utan det krävs bara nått bra system att driva ner dom. Har spettat innan och bankar på med rejäl slägga men det räcker inte.

Vad ska jag göra?

ES

Bo

SV: Bygga brygga
« Svar #1 skrivet: 19 nov-08 kl 21:18 »
Ju grövre dimension, desto svårare att få ner dem. Jag skulle använt tvåtums galvade rör från burtonställningar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-08 kl 21:57 »
Banka, banka och banka.
Låt det ta den tid det tar.
Det finns inte så mycket annat att göra om du inte har tillgång till stora maskiner.

Det är jättesmidigt att slå ner stålspont och gjuta innanför dessa. Nackdelen är att det kostar multum.
« Senast ändrad: 19 nov-08 kl 21:59 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Mickepc

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 nov-08 kl 01:35 »
Beroende lite på var i landet du bor och hur bryggan ser ut med längd mm ???
Min morfar blev less på samma problem som du har då isen förstörde pålarna varje islossning så han helt enkelt byggde sig en stenkista som han la telefonstolpar från land och ut till kistan och den har hållit i 6 år nu  ;D

Kajsa

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 20:45 »
Om jag förstått det hela rätt så har du svårt att få ner stolparna pga att botten är hård. Jag har det omvända problemet. Hade en skogsmaskin nere vid sjön och den kollade med sin "sticka". 4,5 m ner och fortfarande bottenlöst. Hur får man bryggan att sitta fast kvar då? ???

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 20 nov-08 kl 22:54 »
Om jag förstått det hela rätt så har du svårt att få ner stolparna pga att botten är hård. Jag har det omvända problemet. Hade en skogsmaskin nere vid sjön och den kollade med sin "sticka". 4,5 m ner och fortfarande bottenlöst. Hur får man bryggan att sitta fast kvar då? ???

Flytbrygga! :)
Ankaret (btg-klump eller något annat tungt) sitter kvar.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 23 nov-08 kl 19:46 »

Det är det "problemet" jag har antagligen också fast dyn ("det bottenlösa") suger fast stolparna som bara den. Har tidigare kört med diameter 5 cm men de drogs av/upp i höststormarna så jag har dragit ner några som har en diameter på 10 cm - så kanske de klarar lite is också med lite tur. Men det blir väl att banka. Min senaste tanke är att på något sätt tynga ner stolpen på något sätt - antingen en polare som klamrar sig runt eller om man kunde hänga på stenar så det blir lite nedåttyngd samtidigt som man slår.

Hade varit häftigt att bygga en primitiv pålningskran - typ trefot med talja i toppen. Intressant att få den att träffa rätt bara men man får väl ha någon sorts styranordning i mitten.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser