Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska vi göra med trägolvet?  (läst 10081 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Vad ska vi göra med trägolvet?
« skrivet: 18 nov-08 kl 16:37 »
Utbyggnaden av huset börjar lida mot sitt slut, äntligen efter 2 år!!!
Nu kan vi inte bestämma oss vad vi ska gör med trägolvet.
Vi vill helst inte lacka det eftersom vi inte blev nöjda med det i den delen av hust som blev klart för ett par år sedan.
Jag tycker det är ursnyggt med såpade golv!
Hur gör man då?
Olja?
Är det bättre/sämre?
Det är 3 sovrum, kontor och övre hall som det gäller.
Vi ska ha klinker i entren och badrum.

Är det någon som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter?
Bra att få lite plus och minus så kanske vi kan bestämma oss någon gång.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

ersam

• -
SV: Vad ska vi göra med trägolvet?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-08 kl 23:17 »
Tror det finns många trådar om detta - sök lite.

Mina erfarenheter: Börja med såpskurning! Skulle ni ångra er så går det att olja, lacka, måla eller vad som helst. Åt andra hållet går det inte. Tänk på att såpa med riktig "fet" såpa som gör att ni får en smutsavvisande yta. Personligen upplever jag att - åtminstone den första tiden - att det ser lite solkigt ut, inte riktigt rent. Men det tar ett tag att få upp en lyster i golvet.

Tankar för kvällen!
ES

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 21 nov-08 kl 14:52 »
Här hemma har vi nog alla alternativen. I äldsta sonens rum blev det vitsåpade golv. Detta blev jättesnyggt, men inget jag rekommenderar i utrymmen som man går med skor på. Egentligen ska man vitsåpa en gång om året, men detta har vi inte gjort.

I tre andra sovrum har vi oljade gamla plankgolv. Ganska snygga, ganska tåliga, men lite väl lagom!

I mitt kontor har jag valt vitmålat blankt golv. Supersnyggt och lätt att hålla rent (allt syns på det, men det är lätt att städa med en fuktig mopp). Tappar man hårda saker i golvet finns det risk för att färgen släpper, men det kan jag leva med. Det är ju inne med shabby chic!

Kolla dessa länkar som jag rekommenderade Fru Jansson:
http://www.alltihemmet.com/bygg_och_renovera/artiklar/2008/mala-golvet/index.xml
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Golv/Vackert-rutigt-golv.aspx
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 14:54 av Exotica »
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 15:28 »
Har läst en del över nätet och det blir med största sannolikhet såpade trägolv.
Golvet är ju redan på plats så det blir till att sätta fart så snart som möjligt.
Tack för länkarna!
Kul att kolla runt lite och bra att få olika tips.

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #4 skrivet: 21 nov-08 kl 16:04 »
Vi har skurgolv över allt, jättenöjda...men om man spiller något tex rödvin så gäller det att vara där kvickt och torka med mycket såpa i träets längdriktning så det inte blir fläckar.
När vi bygger om köket ska vi skaffa oss något annat där än skurgolv tror vi...lite väl opraktiskt...men snyggt gammaldags ändå. ;)
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 21 nov-08 kl 16:35 »
Har skurade golv i kök och sovrum där kakelugnen är.. well.. det är jättefint och skön känsla med bara fotar men ack så jobbigt att städa.. burr.. så ja.. iaf i köket kommer det att målas.. i övriga huset är det målat..  enkelt att sköta.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 21 nov-08 kl 20:58 »
Vi har såpat, vitpigmenterat golv i köket och det är det mest opraktiska jag någonsin varit med om... Vi springer där jämt och det sätter sina spår. För tillfället liknar det mest ett stampat jordgolv, blir till att skura rejält till jul...  ::)

I de övriga rummen har vi lackade trägolv (förutom målat trägolv i biblioteket) och det gillar jag. Man kan ju ta matt lack så märks det inte så mycket... Blankt lack kan ju se lite, hm, stelt ut.
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 21:00 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #7 skrivet: 25 nov-08 kl 12:13 »
Lackde golv blir kallare än oljade eller skurade, nåt man kanske kan tänka på om man står i valet och kvalet

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 25 nov-08 kl 19:03 »
Vi har såpskurade golv i sovrummet på övervåningen (går att se på www.hvilaro.blogspot.com) och är fantastiskt nöjda! Grangolven är sammetslena, ljusa och sköna att gå på.
Viktigt är att använda kallt vatten när du såpskurar. Jag kan rekommendera Gysinge Byggnadsvårds katalog där flera golvbehandlingar står beskrivna och det är deras såpa vi använt (vi har alltså inte haft i något vitt pigment).

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 25 nov-08 kl 20:09 »
Sar:Du har otroligt vackra golv!!!
Så vackra hoppas jag att våra blir när vi såpat våra.

Norna

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 06 dec-08 kl 19:14 »
Vi har såpskurade golv i sovrummet på övervåningen (går att se på www.hvilaro.blogspot.com) och är fantastiskt nöjda! Grangolven är sammetslena, ljusa och sköna att gå på.
Viktigt är att använda kallt vatten när du såpskurar. Jag kan rekommendera Gysinge Byggnadsvårds katalog där flera golvbehandlingar står beskrivna och det är deras såpa vi använt (vi har alltså inte haft i något vitt pigment).

Men vad är det för tak ni har? De vita? Har aldrig sett sådana innan, vad är det för material??  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-08 kl 19:40 »
Observera skillnaden mellan skurgolv och såpade golv. Skurgolv (det gamla, traditionella sättet) skuras med såpa som sedan sköljs bort. Såpade golv är en modern metod där golven impregneras/mättas med såpa, vilket år bra om man gillar flåtiga golv som suger åt sig damm och smuts.

arvidsson

• Skåne
    • www.verumslilla.se
« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 21:17 »
För hårt belastade golv, som tex köksgolv, rekommenderar jag gärna båtlack.
Riktigt fina finns på Claessons Trätjära i Göteborg.
Den firman är en riktig guldgruva av kunskap och idéer då det gäller trä och träbehandling.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 10:04 »
Observera skillnaden mellan skurgolv och såpade golv. Skurgolv (det gamla, traditionella sättet) skuras med såpa som sedan sköljs bort. Såpade golv är en modern metod där golven impregneras/mättas med såpa, vilket år bra om man gillar flåtiga golv som suger åt sig damm och smuts.

Jag tror nog det är samma sak egentligen. För att ett skurgolv ska få sin lyster och vara smutsavvisande måste det "mättas" av fet såpa annars torkar det ut och får inte "rätt" yta. Att inte torka bort överflödig såpa - man ska alltid "skölja" med kallt vatten - är fel och får säkert de konsekvenser du beskriver.
Jag skulle nog vilja säga att golven till en början alltid är "såpade golv" tills de övergår i "skurgolv" men det tar sin tid. Tummen upp för skurgolv!

ES

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 26 dec-08 kl 20:45 »
Jag för min del har inte gjort nåt med mina furugolv
efter 4 generationers trampande är dom stenhårda :-\
men matta och fina
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-08 kl 14:05 »
vi la in nya kilsågade plank i kök och rum samt hall, hallgolvet målades med linolja men i kök och rum är det såpa som gäller.
jag har inte haft några som helst problem med att få bort fläckar som tex rödbetsfläckar, rödvin osv. skurar normalt två gånger per år :o men har iofs trasmattor som täcker en del av golvet som tex. framför spisen.
(ibland tar jag lite extra där det blir mest skitigt.)

de enda fläckar jag inte kan skura bort är vattenfläckar, elementen har läckt lite och det har blivit några mörka fläckar men dom får man ju lätt bort med oxalsyra ;)
är Återprenumerant såklart.

Stellaniskogen

• https://www.instagram.com/stellanovich/
    • Skåne
    • Insta
« Svar #16 skrivet: 21 jan-09 kl 00:11 »
man kan tänka på att lack täpper till golvet så det inte längre kan andas, fukt underifrån kommer inte upp.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #17 skrivet: 21 jan-09 kl 06:01 »
Det blev jättebra med såpan!!!
Hittills är vi supernöjda, det är så skönt att gå barfota på trägolvet.
Vill slipa bort lacken i den äldre delel av huset och såpa där med!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser