Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning i hönshus  (läst 18921 gånger)

Farsan50

Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #40 skrivet: 22 nov-05 kl 20:43 »
Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv

Så du menar alltså att höns biologiska behov skulle handla om ett tropiskt klimat, djungelföda och ekvatorns solstrålar? Med den teorin antar jag att vi inte haft några höns alls fram till vårt århundrade.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #41 skrivet: 23 nov-05 kl 01:26 »
Den här utvecklings/förändringsfrågan hade varit relevant ifall djuren tagit sig hit och utvecklats självmant. Men när människan väl lagt sig i så kan det gå fort. Hur ser urfåret ut? Och hunden? Detsamma gäller nog höns i vissa fall. Och att vi inte skulle ha förändrat oss själva tycker jag låter märkligt. För inte är väl vi 140 cm långa längre t.ex? Ja, med vissa undantag då  ;D Det naturliga urvalet hade gått enormt mkt. långsammare. Men nu har vi lagt oss i och det var blivit som det blivit. Ibland mer ändamålsenligt (jag vill inte säga bättre), och ibland käpprätt åt.......eh, ja.

Neta

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 nov-05 kl 08:17 »
Menar du, Kicki, att evolutionen upphörde vid en viss tidpunkt? Innan denna tidpunkt utvecklades djur och växter men sen sattes det punkt? Och efter denna tid har ingen utveckling skett av varken växter eller djur?
Eller....

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #43 skrivet: 23 nov-05 kl 08:33 »
eller så är evolutionsteorin en bluff.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #44 skrivet: 23 nov-05 kl 08:36 »
Så du menar alltså att höns biologiska behov skulle handla om ett tropiskt klimat, djungelföda och ekvatorns solstrålar? Med den teorin antar jag att vi inte haft några höns alls fram till vårt århundrade.
Jodå en viss anpassning finns så klart men det är inte detsamma som att det är det optimla för dem. De kan överleva med andra förhållanden, precis som vi, men många höns fryser ihjäl inne i sina hönshus varje vinter och otaliga är de som dör i coccidios, lunginflammation m.m. på grund av kall luft och rå fuktighet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Valma

« Svar #45 skrivet: 23 nov-05 kl 08:44 »
Men det kan ju lika gärna vara omständigheterna som gör att vi förändras över lag. Att vi människor är längre idag, t.e.x., kan ju faktiskt bero på förändrade kostvanor.

/Valma

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #46 skrivet: 23 nov-05 kl 08:59 »
Och att vi inte skulle ha förändrat oss själva tycker jag låter märkligt. För inte är väl vi 140 cm långa längre t.ex? Ja, med vissa undantag då  ;D Det naturliga urvalet hade gått enormt mkt. långsammare. Men nu har vi lagt oss i och det var blivit som det blivit. Ibland mer ändamålsenligt (jag vill inte säga bättre), och ibland käpprätt åt.......eh, ja.
Vårt yttre förändras men våra gener är desamma (alla folkslag var desutom inte 140 cm. då heller) och dag VET både arkeologer och forskare att våra näringsfysiologiska behov är desamma som då.
Här kommer några böcker angående evolutionen och de senaste rönen som gäller människa. Jag tror samtliga finns i biblioteket:
"Det ofullkomliga djuret" och "Den fulkomliga människan" två böcker av Göran Burenhult (professor i arkeologi)
"Välfärdens ohälsa" av Lars Wilsson (biolog)
"Maten och folksjukdomarna" av Staffan Lindeberg (docent i allmänmedicin, ched för hjärtenheten vid Lunds universitetssjukhus)
"Stenålderskost" Loren Cordain (forskare och expert på paleologi).

Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #47 skrivet: 23 nov-05 kl 18:24 »
Men det kan ju lika gärna vara omständigheterna som gör att vi förändras över lag. Att vi människor är längre idag, t.e.x., kan ju faktiskt bero på förändrade kostvanor.
Vår ökade livslängd bror nog snarare på upptäckten av effektiva mediciner och en nu utvecklad sjukvård med kunskaper och avancerad teknisk utrustning att både rädda liv på olika sätt som förut var omöjliga och att upprätthålla liv som naturen egentligen redan har avslutat. Förr dog folk av spjutspetsskador, simpla sårinfektioner, djurbett, insektsstick, barnafödande, lunginflammationer, barnsjukdomar m.m. som vi idag ser som triviala åkommor vilka snabbt botas med antibiotika, kortison, atropin o.dyl.

Har kursverksamhet!

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #48 skrivet: 23 nov-05 kl 18:25 »
[...] spetsforskningen idag inom naturvetenskap ger inte ett smack för Darwins teorier[...]
belägg och exempel, tack.
Förresten är det singularis.
Oliver

... eller menar du spetsforskningen inom högervriden pseudokristendomsfanatism respektive annan BULLSHIT?
« Senast ändrad: 23 nov-05 kl 20:05 av OliK »

Valma

« Svar #49 skrivet: 23 nov-05 kl 20:15 »
Kicki, jag syftade på längden på våra kroppar  ;)
Men jag håller helt med dig i det du skriver. Vi har förändrat våra förutsättningar på gott och ont.

/Valma

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #50 skrivet: 23 nov-05 kl 20:55 »
Kicki, jag syftade på längden på våra kroppar  ;)
Men jag håller helt med dig i det du skriver. Vi har förändrat våra förutsättningar på gott och ont. /Valma
OK. då är vi helt överens!  :D

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 24 nov-05 kl 13:35 »
Om vi går tillbaka till hönsen som ju var ämnet från början, så hörde jag också tidigt för 10-15 år sedan att hedemorahönsen skulle vara unkia med ett bidun. Det har vi väl för länge sedan konstaterat att det inte är unikt som sådant utan att det är ovanligt välutvecklat hos hedemorahöns i allmänhet. Så är det också vad jag har kunnat se. Att lantrasdjur blivit större i områden med bättre tillgång till föda är ett exempel på anpassning. Det är ju också klart att förändringen/anpassningen sker mycket fortare på tamdjur än på vilda arter. En annan sak som man inte får glömma är att en hönsgeration är 20-30 år kortare än en människogeneration. En höna får ju också minst 10 gånger så många avkommor per generation som en kvinna. Att en lantrashöna från Dalarna inte skulle ha anpassat sig utan skulle ha samma inre egenskaper som en vild djungelhöna i Indien eller Sydostasien kan jag bara inte köpa.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #52 skrivet: 24 nov-05 kl 15:09 »
Du kan ju prova att ge dina höns två rum att välja mellan - ett kallt och ett varmt - så får du se vilket rum de väljer då de får en valmöjlighet...
Du kan ju även testa att ställa fram två skålar med mat: En med pellets och en med groddar, maggots och små gröna blad så ser du även där vad de väljer...

Har kursverksamhet!

Eulalia

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 nov-05 kl 15:17 »
Lyxiga höns, både buffé och valfria rum ;D

Farsan50

« Svar #54 skrivet: 24 nov-05 kl 16:10 »
Du kan ju prova att ge dina höns två rum att välja mellan - ett kallt och ett varmt - så får du se vilket rum de väljer då de får en valmöjlighet...
Du kan ju även testa att ställa fram två skålar med mat: En med pellets och en med groddar, maggots och små gröna blad så ser du även där vad de väljer...

Här blandas det vilt. Från forskning om människans vanligaste sjukdomar och fetma till ciccidios, lunginflammation, ihjälfrysna höns .....  pga kalla och fuktiga hönshus. Antar att du helt enkelt menar vanvård. Inte bra alls. En helt annan sak än en diskussion om uppvärmning i hönshus. Om jag har fattat det rätt så menar du att ett tropiskt klimat och djungelföda är en optimal miljö i hönshuset. Stämmer säkert för många relativt nyimporterade prydnadsraser men annars så är ramarna för en anpassad och en bra hönshusmiljö ganska stor.

Åker till utlandet mellan 3-5 veckor varje år (närmare min ursprungliga biotop). Tala om hur sjuk jag blir innan jag anpassat mig till värmen, bakteriefloran och maten. Magen slår totalt slint. Väl hemma igen blir jag förkyld. Annars är jag frisk som en nötkärna så länge jag håller mig inom landets gränser. Ja, man kan vrida till det lite hur man vill.
« Senast ändrad: 24 nov-05 kl 16:20 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #55 skrivet: 24 nov-05 kl 16:53 »
Hänger du inte med i svängarna?  ;D
Det gäller att ha både kunskap, vara kvicktänkt och flexibel samt ha ett globalt tänkande om man ska se sambanden och förstå att allt hänger ihop i vår Herres hage. Att man kan lära om en art av att studera en annan o.s.v.
Jag rekommenderar dig och alla andra att läsa de böcker jag tipsade om i ett tidigare inlägg i denna tråd, skaffa egen kunskap istället för att tycka, döma och fördöma det jag påstår utifrån gängse vanor och gamla traditioner.

Vanvård, vilket luddigt uttryck föresten, vad är det egentligen? Visst finns det uppenbara fall där alla kan se att djuren far illa men det finns också ett väldigt stort mörkertal som ingen reagerar på och som aldrig kommer till offentlig kännedom - djur som har ohyra som både kliar och gör ont (tyvärr vanligt med stympade tår p.g.a. så kraftiga benskabbkvalsterangrepp att blodtillförseln stryps), fryser (förfrysningsskador på kammar är vanligt hos hobbyhöns) och svälter (inte p.g.a. brist på foder utan brist på foder de kan tillgodogöra sig), får sjukdomar av brister, smuts, fukt och drag o.s.v. (ataxi p.g.a. a-vitaminbrist, sk. ammoniakögon p.g.a. för hög amminakhalt i hönshuset, klunginflammationer p.g.a. drag och coccidios p.g.a. smutsigt drickvatten är valiga hönsåkommor bland våra hobbybesättningar) - Dessa djur lider och jag kallar därför även det vanvård men många hobbyhönsägare  försvarar denna djurhållning och påstår att sådana åkommor är normalt, ofrånkomligt och helt okej!

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 24 nov-05 kl 19:53 »
Nu förstår jag åtminstone hur du tänker Kicki! Men är det inte snarare ett tecken på att hedemorahönsen är anpassningsbara än att de inte skulle vara anpassade? Om jag själv hade fått välja mellan att stanna inne i den goa stugvärmen och bli serverad kåldolmar med lingonsylt eller att slira ut i ett skånskt snöblaskväder med en minusgrad och snålblåst för att hugga ved och slakta grisen, så hade jag nog också stannat inne. Fast efter ett tag hade man väl tröttnat och gått ut ändå...
« Senast ändrad: 24 nov-05 kl 20:01 av Ronny »

Valma

« Svar #57 skrivet: 24 nov-05 kl 20:03 »
Jag och min man var i nordnorge och lyssnade på en föreläsning om kaskelotter och då fick vi veta att denna val härstammade från en hund.
Denna hund tyckte helt enkelt att det var mycket bättre att simma än att gå och så blev hans avkommor till valar efter några generationer.

/Valma
(och så undrar folk varför jag inte skaffar barn......)

Ronny

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 24 nov-05 kl 22:42 »
Betyder Valma att du är mamma till den kaskelotten?

Valma

« Svar #59 skrivet: 25 nov-05 kl 20:34 »
Som svar på din fråga citerar jag en klok en:
"Det gäller att ha både kunskap, vara kvicktänkt och flexibel samt ha ett globalt tänkande om man ska se sambanden och förstå att allt hänger ihop i vår Herres hage."

/Valma

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser