Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  två funderingar  (läst 1612 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
två funderingar
« skrivet: 16 nov-08 kl 21:48 »
Hej,

i min närhet finns det ett gammalt hus som ska rivas nu under vintern med tillhörande bisamhälle i en a v väggarna. De har lagt sig till ro och kommer att dödas om inte någon (läs jag) ta hand om de. Min fråga: är det överhuvudtaget möjligt att flytta bina vax och allt nu när det är så kallt ute? Ska jag ta bara bollen med bin eller försöka få med allt vax också? Är det ens lönt att försöka? Huset ska bort innan decembre så deras dagar är räknade hur som helst.

fråga 2

Hur många samhällen är det lämpligt att ha på ett och samma ställe? Tomten jag tänkte på har mycket god tillgång till både skog och åkermark(mest hö). Jag hade tänkte mig minst 20 men kanske 50 som mest. Vad tycker ni?

Ska kanske tilllägga att jag bor i vännäsby västerbotten.

mvh

Jonathan ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wictor

SV: två funderingar
« Svar #1 skrivet: 17 nov-08 kl 02:49 »
Dom bina får du nog räkna som förlorade, tyvärr.

Antal bisamhällen - 8-10 stycken per ställe, sedan nästa bigård 2-3 kilometer bort. Att ha för många bisamhällen på samma ställe gör att den enskilda skörden per samhälle minskar, däremot kan nog totalskörden bli lika stor. Det finns totalt bara ett visst antal blommor inom en viss radie.

Däremot är du att gratulera till bra bostadsort för biodling, floran i Västerbotten är ju helt enastående sommartid.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-08 kl 16:46 »
Wictor har rätt att det är stor sannolikhet att samhället ändå dör under vinter. Det är stor risk att det blir för stor störning för dem. Om du ändå vill försöka får du ta med dig vaxkakorna med mat i åt dem om du inte har överskott av matramar och kan placera dem på nu.

När det gäller hur många kupor en viss yta kan bära... Det beror på hur bra floran runt omkring där bina står. Mest vanligt är kanske att de flesta satsar på runt 10-20 samhällen per bigård. Om draget är jättebra kan det gå mer, men om det är sämre skulle jag hålla mig runt 10.

//Roger

wictor

« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 09:17 »
Satt och funderade lite hit och dit, det kan man ju göra ibland...

Och tänkte på - hur sitter bina? I en vägg mellan en ytter- och innervägg? Det är väl det vanliga, att de hamnar i nån luftspalt mellan reglar.

Och tänkte att om man försiktigt hade kunnat skära loss hela vaxbygget som det går och står, och istället placera ner i lagom stor låda som håller samma mått på ett ungefär (typ att man tar en stor TV-kartong och skär ner till lagom format) så att man slipper hantera bina, de bara "följer med" i sitt klot, speciellt om man gör detta en kall dag när de nog behagar sitta stilla. Så kanske, kanske... Rakt genom vaxbygget kan man på 10-15 ställen trycka träpinnar (typ grillpinnar som man köper på ICA) för att stabilisera det hela. Klipp av till rätt längd. Att göra en flusteröppning nånstans kan väl knappast utgöra ett problem. Sedan linda in hela behaget i filtar eller ett par varv gullfiber, ställa nånstans där regnet inte kommer åt.

Till våren får man givetvis byta hela arrangemanget innan bina ätit upp pappen, man kan ju då lätt skära till vaxkakorna de sitter på och passa in i tomma ramar men då har man ju lite enklare förutsättningar.

Kanske värt ett försök. Synd att döda levande trevliga djur.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 22 nov-08 kl 21:56 »
hej,

nu har jag varit ute och kapat upp vägen... bina satt under ett fönster i ett utrymme som var fri ifrån spån. Jag tog bort allt vaxbygge med bin på och satt det i en svarm låda som jag har täckt med frigolit skivor. Det gjorde jag för 3 dagar sedan och det surras ännu i källar ingången. Jag har även tagit alla kakor som innehöll honung som de inte satt på som mat till de i framtiden. Jag fick nog 75% av de bin som fanns. När det blir varmare nån dag ska jag sätta utt de i en nacka låda och hoppas på det bästa. De har fått sig en chans i alla fall......

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-08 kl 17:03 »
Hej!

Kul att höra om det går sedan. Du får berätta framåt våren om det lyckades eller ej.

//Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser