Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner mig nöjd  (läst 1644 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Känner mig nöjd
« skrivet: 15 nov-08 kl 15:54 »
Har kommit in från hönshuset.

Äntligen har vi fått upp en ny sittpinne,
åt storhönsen.
Lillhönshuset, har fått en hängande foderautomat.
Städat, kalkat och lagt på nytt stö på  träckhyllan.
Fodrat och vattnat.
Känner mig alltid tillfreds när allt är klart. :D
En promenad i en vit tyst skog, är inte heller att förakta.
Det har snöat en del idag.
Hedemorahöns

yrhönan

• Lökshus
SV: Känner mig nöjd
« Svar #1 skrivet: 15 nov-08 kl 16:29 »
Å vad det låter härligt med vit skog. Vi i skåne får hålla till godo med MYCKET blöt mark efter alla regn.

Även här har vi varit duktiga idag. Två ventiler uppsatta i hundhuset idag som i vinter är hönshus. Ventilationen var för dålig för fjäderfäna.
I måndags gjöt vi platta till nya blivande hönshuset och kommer att börja snickra på det under hösten. Ska försöka vara flitig med att blogga om bygget med bilder efter hand.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #2 skrivet: 15 nov-08 kl 17:59 »
Det är en så skön känsla att veta att man gjort dagens nyttiga åt hönsen.  :D Sist jag kände det där nu-har-jag-allt-varit-duktig känslan var väl förra helgen då jag satte upp nya sittpinnar så alla skulle få plats. Hönsen blev såå tacksamma att de bestämde sig för att sova i en klump på skåpet så de riktigt skulle få bajsa ner varandra.

6 hönor och en tupp
ofrivilligt hönslös

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-08 kl 18:32 »
Visst är det väl skönt när man städat och fejjat till djuren idag tog jag in ny mossa till mina vaktlar och en liten "julgran" till dom det syns så väl att dom gillar mossan det finns massor med mums mums i den småkryp som dom gillar :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-08 kl 20:17 »
Det är en så skön känsla att veta att man gjort dagens nyttiga åt hönsen.  :D Sist jag kände det där nu-har-jag-allt-varit-duktig känslan var väl förra helgen då jag satte upp nya sittpinnar så alla skulle få plats. Hönsen blev såå tacksamma att de bestämde sig för att sova i en klump på skåpet så de riktigt skulle få bajsa ner varandra.

6 hönor och en tupp

Ja visst är de underbara :-* ::).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 16 nov-08 kl 00:19 »
Jag gjorde en riktig storstädning åt mina höns för ett par veckor sedan. De har en 'tvårummare' så jag städade ett rum i taget, flyttade runt reden och matautomater under tiden, så det städade rummet hann torka över natten etc. Jag skurade från golv till tak, eller rättare sagt tvärtom, nytt spån, ny halm, renskurade bajsbrädor (åh vad bra det är med byggplywood, man får dem HELT rena igen, och satte upp kompostnät som skydd över dem (tack för det tipset vem var det nu igen som byggt nytt hönshus och målat kompostgallren grå för att de skulle matcha, jag lät mina vara gröna jag...)

Jag skulle fotat då och lagt in här, men glömde, gjorde det en vecka senare fast då var det ju inte lika fint... Ska lägga in det här sen, har fotot i kameran än.

JAG kände mig jättenöjd, men hönorna bara muttrade och var jättesura, först för att de inte fick sova var de ville medan jag städade, och inte värpa var de ville och sen för att jag tagit bort deras kära gamla skit...

I dag har jag diskat alla vattenautomater och fyllt på (men det gör jag ju iofs varannan dag ändå) och den ena foderautomaten (de blir ju fulla med 'mjöl' på några veckor) och fyllt på den med ny mat, så jag känner mig rätt nöjd i dag med.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #6 skrivet: 16 nov-08 kl 15:22 »
Ja visst är det en härlig känsla när man gjort fint åt hönsen :D
Mina pullor ruggar som bara den så de brukar "ha fint" några timmar bara.....
Jag fick några plastskivor (styva o stadiga som varit emballage till något) och använde dem till "dyngskivor", åhh så bra de funkar, glatta och lätta att skrapa av samt blå och fina i färgen ;)
Vacker vit skog och blå dyngskivor....ibland är allt bara fulländat ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

taccotad

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 nov-08 kl 10:34 »
Detta påminner mig om att jag ska ta en storstädning hos hönorna nu nån dag. Ut med allt och rengöra.
Vi gjorde en jättefin sittpinnekonstruktion men bajsplatta under, där satt dom första tiden. Sen hittade dom en annan pinne, där vi såklart inte hade nån bajsuppfångare under. Där satt dom ett bra tag. Nu har dom hittat en hylla högt upp i taket där dom kurar ihop sig.

Sen ska jag även göra ett hål i dörren så dörren kan vara stängd men hönorna kan gå ut, känns lite onödigt att ha dörren öppen hela dagarna. Innanför hönshuset ligger vår sadelkammare, där inne står ett element och isoleringen in till hönshuset är inte superbra. Så det känns som vi värmer upp sadelkammaren i onödan.

---------

Nu känner även jag mig nöjd! Har rensat ut all halm, spån och sopat ner spindelväv från väggarna. Ändrade om lite där inne så nu har dom ett gammalt bildäck fullt med sand, nybyggt rede + lite annat. Dom verkar helnöjda. Sambon har börjat på deras inhängnad där ute så det ska väl inte dröja allt för länge innan den är klar. Idag ska vi även göra hål i väggen så vi slipper ha dörren öppen alltid. Ska ta lite kort nu när vi går ut igen!

Vi skruvade dessutom ner de hyllorna där de börjat sitta på natten. Blir bara ett himla bajsade överallt. Mycket fräschare om dom kan tänka sig att sitta på sina fina pinnar med bajsuppsamlare under.
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 15:33 av taccotad »

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser