Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbunden klänning!  (läst 7578 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Nålbunden klänning!
« skrivet: 15 nov-08 kl 10:41 »
http://public.fotki.com/ragnhild/nlebinding/

:o Hur lång tid skulle det inte ta att göra en sån här!?

Är  det någon av er som har nålbundit några större plagg än vantar och mössor? Det hade varit jättekul att prova, men med tanke på hastigheten i mina projekt så skulle den nog aldrig bli klar. ::)

Jag funderade ett tag på om man skulle kunna nålbinda något i stil med denna: http://www.elann.com/ShowFreePattern.asp?Id=254024 Vad tror ni om det?

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Nålbunden klänning!
« Svar #1 skrivet: 15 nov-08 kl 12:57 »
Jättesvårt att säga, det beror ju på.
Ett sätt att få lite koll på det är att du jämför vikten på det du tänker nålbinda, hur många hekto garn det kan tänkas gå åt med hur lång tid det tar att nålbinda ett par vantar som väger x hg.

Jag håller på och nålbinder en tröja och beräknade att det skulle gå åt ca. 7 hg garn, ett par vantar i samma garn väger ca. 1 hg. Ett par vantar kan jag nålbinda på sådär 10 kvällar. Tröjan borde alltså ta lika lång tid som 7 par vantar = 70 kvällar. Det innebär för min del minst 1/2 år eftersom jag inte idogt nålbinder varje kväll. Uträkningen verkar stämma rätt bra, började i somras och nu återstår bara ärmlinningar och nederkanten.

Att mäta i vantar och kvällar blir ingen exact vetenskap men det ger i alla fall en aning om vad man ger sig in på.
Hoppas det hjälpte något.

Mvh Louise
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #2 skrivet: 15 nov-08 kl 15:55 »
Hej!

Jag har nålbundit två tröjor och en stor trekantig sjal. Tycker helt klart du ska ge dig på något större projekt än vantar. Det är jätteroligt att göra större saker, har planer på en nålbunden kofta. Men har många andra projekt på gång just för tillfället.
Jag vet inte hur lång tid det har tagit att göra tröjorna och sjalen, mäter inte i timmar då jag har nålbinding som avkoppling.

Lycka till och det vore kul att höra hur det går för er båda,  Soshila och Spångmusr=)
« Senast ändrad: 15 nov-08 kl 15:58 av Spinn dimma »

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-08 kl 16:36 »
Oh, vad roligt! Om ni har bilder på era alster, färdiga eller inte, är jag väldans nyfiken! ;)

Jag vet inte hur lång tid det tog att göra mina vantar heller. Tiden är väl egentligen ganska ointressant, som sagt det är avkopplande och jag trivs på nåt vis bättre med att nålbinda än att sticka.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #4 skrivet: 15 nov-08 kl 17:47 »
Jag har just blivit fotad i min tröja, men varken jag eller killen förstår hur man gör för att lägga upp bilder här... =/
Hur ska jag bete mig?

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-08 kl 18:04 »
Klicka på "fler alternativ" som står till vänster om rutan du skriver inlägg i. Bilden får vara max 150 KB.

väntar med spänning! ;)

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #6 skrivet: 15 nov-08 kl 19:21 »
Tack för hjälpen!

Här är en bild på min nålbundna tröja, nr:2.

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-08 kl 19:25 »
Superfin!! Tack för inspirationen! Det är tusen saker jag vill göra nu, om jag bara kunde bli klar med den rackarns mössan jag håller på med nån gång.

Vad använder du för stygn föresten?

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #8 skrivet: 15 nov-08 kl 19:28 »
Jag vet inte. Använder inte någon bok när jag nålbinder, jag bara improviserar allt både stygn och modeller. Det tycker jag är roligast.
Stygnen går att variera i all oändlighet =)

Har du, Soshila nått foto på det du har gjort?

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-08 kl 19:37 »
Tja, fastän jag babblar en massa om nålbindning hela tiden har jag än så länge bara gjort ett par vantar. :-[  ;)

Bild före valkning finns i denna tråd: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=50961.0 och efter valkning: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=dlattach;topic=14189.0;attach=18493;image
Håller på med en mössa i samma garn.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #10 skrivet: 15 nov-08 kl 21:46 »
Det är ju jättekul att både babbla om och hålla på med nålbindning =)
Kul att se dina vantar både före och efter valkning. De var fina. Börjar du uppifrån fingerspetsern eller nere från vid handleden då du gör vantar?
Jag har helt och hållet slutat valka mina alster...eller det var nog snarare så att jag aldrig riktigt kom i gång, valkade bara det första paret vantar jag gjorde, men tyckte att den fina strukturen försvan.

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 nov-08 kl 21:59 »
Jag började från fingerspetsen, följde beskrivningen på http://www.spangmurs.se/. Och nu när jag kikar på sidan ser jag ju en bild på tröja du håller på med Spångmurs! Jättefin!

Nä, jag håller med om att det känns lite synd att valka. Just vantar kan det väl vara idé att valka för att få dem mer vattentåliga, men annars är ju stygnen väldigt vackra.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 16 nov-08 kl 20:51 »
:o Den klänningen var inte att leka med!

Spinn dimma vilken fin och sannolikt varm tröja du har nålbundit. Är den mycket töjjbar och minns du på ett ungefär hur mycket garn som gick åt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #13 skrivet: 16 nov-08 kl 21:15 »
:o Den klänningen var inte att leka med!

Spinn dimma vilken fin och sannolikt varm tröja du har nålbundit. Är den mycket töjjbar och minns du på ett ungefär hur mycket garn som gick åt?

Jag har just vägt min tröja på köksvågen, tror att den här hjälpligt tillförlitlig. Enligt den så har det gått åt ca 2,5-3 hg.
Den är ganska glest gjord och ganska töjbar, tvärs övar magen är den 33cm bred då den ligger platt, och går att töja ut till 43cm. Så det är inga problem att komma i och ur den. Visserligen är den gjord i ett tunt 4-trådigt garn som i sig själv är ganska elastiskt, misstänker att valet av material påverkar elasticiteten.

Har du Humle planer på att göra en tröja? =)

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 16 nov-08 kl 21:37 »
Ok ja jag tyckte mig se ett tunt garn. Den var mycket lättare än vad jag trodde! Om jag binder en tröjja får den bli en present till någon och inte till mig själv då jag trivs i t-shirt. Mycket tveksamt om jag hinner klar en till julafton men kanske en nålbunden t-shirt i något härligt garn vore något men andra saker lockar mera att nålbinda just nu :P.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #15 skrivet: 16 nov-08 kl 21:57 »
Helt underbar tröja spin Dimma!
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #16 skrivet: 16 nov-08 kl 22:17 »
Ok ja jag tyckte mig se ett tunt garn. Den var mycket lättare än vad jag trodde! Om jag binder en tröjja får den bli en present till någon och inte till mig själv då jag trivs i t-shirt. Mycket tveksamt om jag hinner klar en till julafton men kanske en nålbunden t-shirt i något härligt garn vore något men andra saker lockar mera att nålbinda just nu :P.

Vad är det för andra saker som lockar att nålbinda, Humle?
Tycker det är kul att veta vad andra har för projekt på gång =)
Själv så ska jag göra klart vantarna jag håller på med så fort som möjligt så mina beställare får dom innan jul. Efter det ska det byggas en julklapp...*hemlig*
Så efter nyår nån gång så ska jag börja på ett STORT projekt, karda ullen från ett av svärmors får, spinna 2-trådigt garn och slutligen nåla till en gosekofta =D

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 17 nov-08 kl 17:20 »
Vad är det för andra saker som lockar att nålbinda, Humle?
Tycker det är kul att veta vad andra har för projekt på gång =)
Själv så ska jag göra klart vantarna jag håller på med så fort som möjligt så mina beställare får dom innan jul. Efter det ska det byggas en julklapp...*hemlig*
Så efter nyår nån gång så ska jag börja på ett STORT projekt, karda ullen från ett av svärmors får, spinna 2-trådigt garn och slutligen nåla till en gosekofta =D
Först ska mina tofflor bli färdiga och efter det blir det sockar vilka kommer göra nytta med tanke på årstiden. Jag har planer på en väldigt galen mössa också. Jag var faktiskt tidigt ute med att nålbinda ett vantpar som ska bli julklapp. Undra vad det är för hemlis du ska nålbinda  ??? Och ja det blir ett fruktansvärt stort projekt  :o

Soshila

• Småland
« Svar #18 skrivet: 17 nov-08 kl 17:43 »

O va härligt! Jag tror att jag eventuellt kanske har påbörjat ett liknande projekt. Köpte lite ull som jag börjat karda, och idag spann jag mitt första garn! Troligen blir det något nålbundet av det nån gång i framtiden, men jag har funderingar på om jag skulle växtfärga lite av det först med... Men jag vågar inte tänka så noga på detta för då kanske jag skulle inse att detta nog kommer att ta år och dar innan det blir färdigt och då kanske jag tröttnar... :-[

Wynja

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 17 nov-08 kl 18:14 »
Jag har bundit en kjol jag. Det här blir första gången jag visar den för någon, fast det är nära nog ett halvår sedan den blev färdig. Efter det har jag bundit ett par pulsvärmare och ett par misslyckade tossor. Ska se om jag kan valka dem dugliga. Den här kjolen har jag aldrig använt. Synd på det fina växtfärgade garnet. Men Det där med volangen är inte min grej. För tajt om rumpen liksom. Och så är färgmeleringen inte helt min grej heller. Dumt att göra nåt man inte använder, men det visste jag iof inte förrns det va klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser