Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett skattesystem som passar för självhushållare  (läst 27432 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #120 skrivet: 27 okt-09 kl 17:31 »
Det gäller att använda tryckpressarna på ett förståndigt sätt. Enligt Zimbabwes centralbank så orsakades devalveringen av deras valuta av spekulanter som debiterade skyhöga avgifter på US-dollar som Zimbabwe var i desperat behov av efter påtryckningar från IMF, som de ju är kraftigt skuldsatta till (som alla afrikanska länder typ), att börja pröjsa tillbaks. De var tvingade att använda tryckpressarna för att få tag i dessa US-dollar och de var tvungna att acceptera spekulanternas pris. Osså gick det som det gick o Zimbabwe får stå som "bevis" för att social kredit är ondskan på jorden när det de facto är tvärtom.

Istället för att köpa US-dollar på världsmarknaden kunde de ha tryckt pengar åt sitt eget folk för att få igång produktionen av varor och tjänster inom landet och därmed kunna öka exporten (och undvika inflation). Så gjorde Hitler för att få ordning på den tyska ekonomin efter Versaillesfreden. Två år tog det för honom!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

queer

« Svar #121 skrivet: 27 okt-09 kl 17:47 »
Det där med Hitler har Du nog missuppfattat ... Tyskland lånade i utländska banker, typ Anglo nånting Bank. Om Du ökar penningmängden med sedelpressen så blir det inflation ...

Bo

« Svar #122 skrivet: 27 okt-09 kl 17:52 »
Tryckpressarna löser inga problem. Det som krävdes var så klart en produktion av produkter som kunde säljas mot dollar. När man raserade vad man hade i den vägen utan att producera något annat istället, finns skulderna kvar och zimbabwepengar kan inte växlas mot varken dollar eller något annat.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #123 skrivet: 27 okt-09 kl 18:06 »
Nope. Hitler tryckte upp en miljard egna slantar för att få landet på fötter igen. Hans Fiat-valuta, kallad MEFO-växlar, var det som bl.a möjliggjorde byggandet av världens första supermotorväg mm. Den stora arbetslösheten löstes på 2 år och 2 år efter det var Tyskland den starkaste ekonomin i Europa! Sedelpressar i produktion skapar ingen inflation så länge penningmängden motsvarar värdet av ett lands produktion av varor och tjänster. Står fabrikerna tomma och arbetskraft finns tillgängligt ökar inte priset på varor och tjänster när nya pengar stoppas in i ekonomin utan pengarna ökar istället antalet varor och tjänster. Tillgången ökar alltså samtidigt som efterfrågan. Det är det som är tricket.

Hitler finansierades dock av utländska bankirer för att komma till makten.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #124 skrivet: 27 okt-09 kl 18:10 »
Tryckpressarna löser inga problem. Det som krävdes var så klart en produktion av produkter som kunde säljas mot dollar. När man raserade vad man hade i den vägen utan att producera något annat istället, finns skulderna kvar och zimbabwepengar kan inte växlas mot varken dollar eller något annat.

Ja, det sistnämnda var ju det jag beskrev. Z tog pengarna direkt från tryckpressarna och köpte dollar till överpris. Hade de använts till att öka landets produktion hade de istället fått in dollar utan att riskera inflation samtidigt som folket fått mat på bordet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 27 okt-09 kl 18:21 »
Att räkna värde i arbete istället för pengar framstår som alltmer framsynt, om än förvirrande för somliga.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #126 skrivet: 27 okt-09 kl 21:12 »
USA hade ingen inkomstskatt i 137 år före 1913 då deras privatägda centralbank Federal Reserve skapades. Ganska bra lösning för alla människor, inte bara självhushållare, skulle jag säga.

http://video.google.com/videoplay?docid=5232639329002339531

Bo

« Svar #127 skrivet: 29 aug-16 kl 11:11 »
Här hittade jag en gammal tråd på ett viktigt tema.

Bo

SV: Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #128 skrivet: 05 sep-16 kl 17:28 »
Hej Bo,

jag är kanske lite trög i skallen, men jag förstår inte hur självhushållningen skulle kunna beskattas. Kan du utveckla detta lite mera?

/droliver
Det blir ju så att tiden man använder till svampplockning eller syltkok istället kunde använts till skattefritt arbete med det man är bäst på: Alla inkomster efter "skattefridagen" är ju obeskattade.

Power4you

• Djur o natur!!!
    • Västergötland
« Svar #129 skrivet: 07 sep-16 kl 01:20 »
Mikael Perman - Läste det mesta av denna gamla tråd - Jag beundrar din glöd oavsett om "Galningen BO" upplevde den som att det skulle finnas en enda själ som  skulle uppfatta honom annat än en komplett joker jag och de tar för givet de flesta, skulle rekommendera  lobotomi som lindring för hans självklara uppevelse av ett plågsamt liv, jag önskar alla väl  ;)

TACK ** Mikael Perman **

Leve "Ett liv vi själv väljer "

Peace and freedom
Be happy - help others... Peace, love and understanding

malarmaster

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 07 sep-16 kl 08:14 »
Här hittade jag en gammal tråd på ett viktigt tema.
oavsett hur många gamla trådar du tar upp går de ut på samma sak, att skapa ett fascistiskt samhälle styrt av en elit.

Bo

« Svar #131 skrivet: 07 sep-16 kl 10:30 »
Du menar att om eliten - dem vi bedömer som de bästa bland oss - skulle leda utvecklingen, skulle de välja fascism?

Har du verkligen tänkt genom detta eller måste du backa. - Det är kanske mer du skulle ompröva i röran du har i din knopp.

malarmaster

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 07 sep-16 kl 17:57 »
Jag kan inte precisera vilka som är eliten lika lite som du kan.Tillhör jag dit? Eller kanske grannen?

Men lämnar du över till de som leder storföretag,storkapitalister m.m så kan jag nog lova dig att samhället tar den riktningen.
Skulle du t.ex beteckna presidentkandidat trump (storkapitalist med många företag) som tillhörande eliten? Eller tillhör våra statsråd den kategorin?  En professor eller annan högre utbildad akademiker?
min bedömning av vilka som är de "bästa" av oss stämmer nog illa med din.Jag bedömer alltid en medmänniska efter personlighet och inte efter pengar,yrke eller annat ovidkommande.
Men återigen skiner din människosyn igenom och din syn på samhället.
I mitt samhälle är det folket som talar om vilket håll vi ska gå,inget annat.
Röran är nog mer i din knopp,du har inte övertygat alls med dina förklaringar i den mån du avgett sådana.Tvärtom... ulf

Bo

« Svar #133 skrivet: 08 sep-16 kl 06:52 »
I inget inlägg jag gjort någonstans någonsin, finns det något som antyder att jag skulle vilja ge mera makt åt storföretag och kapitalister.

Majoritetsstyre av valda representanter verkar inte räcka för att förverkliga folkets makt över utvecklingen utan är i många länder receptet för katastrof: Hör man till en etnisk minoritet, är man utestängd från allt inflytande och när man försöker skaffa sig det, blir det krig.

Skattebetalarens direkta makt över fördelningen av resurserna är nyckeln till lösningen av detta problem.

malarmaster

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 08 sep-16 kl 08:24 »
nu ljuger du,i andra trådar vill du att den röstberättigade skall ha rösträtt i förhållande till sin inkomst.ett system vi hade innan allmän rösträtt. det funkade skitdåligt då det bara fördes högerpolitik.
och återigen skiner din samhällsyn igenom,eftersom majoriteten bestämmer i dagens system anser du att det funkar sämre bra men demokratins styrka är just att även minoriteter kan bli hörda.
i vilka länder med väl förankrad demokrati leder detta till krig?
De enda länder jag ser där krig förekommer är just diktaturer eller länder med svag demokrati som inte funkar.Du får gärna komma med exempel.
Nej,ditt system med att skattebetalaren direkt skall bestämma vart pengarna skall gå leder bara till problem och spänningar. vissa sektorer kommer att bli underfinansierade och samhället i stort kommer att funka dåligt.
Du har ju i andra trådar framfört samma ide men det är lätt att visa att det systemet troligen leder till en samhällskollaps alternativt en diktatur.
båda alternativen är oacceptabla. ulf

johe71

« Svar #135 skrivet: 08 sep-16 kl 08:39 »
Du menar att om eliten - dem vi bedömer som de bästa bland oss - skulle leda utvecklingen

vilka är då denna "elit" som ska leda utvecklingen? Du har fortfarande inte svarat på detta, kan du komma med ett rakt svar?

Skattebetalarens direkta makt över fördelningen av resurserna är nyckeln till lösningen av detta problem.

om vi antar att "eliten" är de som betalar mest skatt så är det sannolikt storföretag och kapitalister som betalar mest skatt i rena kronor... och alltså de som, i ditt system, kommer att ha makten...

men du får gärna komma med ett rakt svar på vilka "eliten" är

Bo

« Svar #136 skrivet: 08 sep-16 kl 09:35 »
nu ljuger du,i andra trådar vill du att den röstberättigade skall ha rösträtt i förhållande till sin inkomst.ett system vi hade innan allmän rösträtt. -------
Har jag aldrig sagt. - Det jag menar skall ge den aktive mera makt relativt den overksamme, är makten över ens pengars användning. - Även de pengar man betalar i skatt.

Bo

« Svar #137 skrivet: 08 sep-16 kl 09:44 »
Varför skattebetalarens makt över resursfördelningen är fredsskapande, inser man vid begrundande av läget i länder där olika folk lever delvis blandade om varandra. - Alltså grupper som känner mera samhörighet inbördes och ibland med sina likar som bor i andra länder än med dem som hamnat innanför med krig skapade gränser.

Har man empatiproblem, begriper man inte att detta är något vi behöver bekymra oss för.

skogaliten

• -
« Svar #138 skrivet: 08 sep-16 kl 13:27 »
Varför skattebetalarens makt över resursfördelningen är fredsskapande, inser man vid begrundande av läget i länder där olika folk lever delvis blandade om varandra. - Alltså grupper som känner mera samhörighet inbördes och ibland med sina likar som bor i andra länder än med dem som hamnat innanför med krig skapade gränser.

Har man empatiproblem, begriper man inte att detta är något vi behöver bekymra oss för.

Svamla mindre, och svara direkt på de frågor du får.

"Det dunkelt sagda, är det dunkelt tänkta".

Vilka, i konkreta termer ska ha (mest) inflytande?

Varför ska är just dessa grupper eller individer bättre skickade än andra att ha ett större inflytande?

Och exemplifiera det du skrev i citatet ovan med att lägga in exempel på vilka länder, och vilka grupper du syftar på?

Mitt antagande är att det knappast gäller några länder som har en väl fungerande demokrati, en allmän välfärd och ett väl fungerande rättssystem (t.ex. Sverige), och vilka är de grupper eller "folkslag" som lever "blandade"? Och vad är det för problem med att leva "blandat"?

Söker du att endast "renrasiga" människor ska få bilda en stat? Hur definierar du då en "renrasig" människa?

malarmaster

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 08 sep-16 kl 13:51 »
Har jag aldrig sagt. - Det jag menar skall ge den aktive mera makt relativt den overksamme, är makten över ens pengars användning. - Även de pengar man betalar i skatt.
vi debatterade detta i en annan tråd, "det definitiva skattesystemet"  inlägg #328.
längre ner i tråden ändrar du dej delvis då du säger att alla skall ha rösträtt men lite tvetydigt tolkas det så att andra skall ha lite mer rösträtt.

Rakt svar,Bo : Är en röst lika mycket värd oavsett medborgarens inkomst och status?
Och det innebär ju att det finns ett flerpartisystem som lätt kan ändra i ditt system. jag ser inte att det finns något parti i dagens Sverige som ens skulle ta i dina ideer med tång.

Du svarar inte heller på frågan om du har något politiskt stöd för dina ideer. Om inte så varför håller du på med funderingar som inte är gångbara?

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (1 dolda)
Per Börjesson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser