Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka hönsforum finns i Sverige?  (läst 5760 gånger)

Anna

• -
Vilka hönsforum finns i Sverige?
« skrivet: 13 nov-08 kl 14:14 »
Vilka fler hönsforum finn det i internetsverige som fungerar som detta med öppna diskussioner?
För några år sedan gick jag in på nå't annat ibland, men jag minns inte längre vad det hette. Är det detta som hägrar idag? Missförstå mej inte, jag älskar alternativ.nu, ville bara göra en liten forumsinventering.
Det pågår en tråd som ligger under rubriken synpunkter på innehållet http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52865.0 där det funderas över vissa frågors relevans bland hönstrådarna på detta forum. Det handlar inte om att trådar anses vara orelevanta, utan bara om de hör hemma här på alternativ. Därför undrar jag om det finns andra forum för oss som skulle vilja få frossa fritt i färger, kammar osv som inte har så väldans mycket med självhushållning att göra?
Jag har, som jag skrivit i tråden jag hänvisar till ovan, skrivit och tipsat SRF om att skapa ett diskussionsforum på deras hemsida. Där skulle ju dessa trådar verkligen vara relevanta.

För att hålla god ordning här på forumet så kanske jag ska be er att svara på min forumsfundering här och om ni känner för att hänga på diskussionen i den andra tråden så gör det i den tråden. Annars riskerar vi att tråden delas och förvirringen är ett faktum  ;)
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Vilka hönsforum finns i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 14:49 »
Såvitt jag vet, finns det inga andra hönsforum... tyvärr.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 16:06 »
Kackeltorget! Fanns i alla fall tidigare på www.susajt.se   :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-08 kl 08:44 »
Lanthönsklubben har i alla fall tidigare haft ett forum kopplat till deras internetkurser i hönshållning. Då skulle man dock vara medlem för att gå kursen. Det var jättelärorikt på många sätt, men jag måste säga att diskussionklimatet belv ganska styrt av "genbanksideologi" eller hur man ska uttrycka det.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-08 kl 08:52 »
...det känns som om det skulle behövas ett allmänt hönsforum kanske? Eller? Så alternativ kan få vara just alternativt, menar jag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 nov-08 kl 09:21 »
Tro mig,  jag har prövat, det funkade inte.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #6 skrivet: 14 nov-08 kl 10:10 »
Det är verkligen tråkigt att det inte finns ytterligare ett hönsforum som kan komplettera Alternativs forum. Det skulle behövas ett forum för just rasfjäderfä där innehåll som avel, utställningar, genetik, färger och mycket annat kunde diskuteras.

Jag har också tagit kontakt med SRF:s styrelse angående detta och hoppas få ett svar om hur man kan gå vidare.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 nov-08 kl 11:38 »
Jag tycker vi gör ett försök igen, någon som vill vara med?

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 14 nov-08 kl 12:56 »
Tack för inlägg!
Vad bra att nå'n fler kontaktat SRF. Jag tycker att de borde nappa på idén. De borde ju se möjligheten att få fler folk som vill gå med som medlemmar hos dem i förlängningen. Sedan så har jag länge saknat ett register som det vi startat här över vilka raser och färger folk har. Nu finns det ju ett här, men tänkt om man kunde styra upp ett liknande på SRF:s sida! Jag har själv så få kontakter söderut och måste alltid kolla med de som far runt på utställningar och kolla om de vet nån som har en viss ras. Sen ska man lyckas komma i kontakt med människan osv. Vi får väl se om de tar idén på allvar.

Jag tror inte att det skulle vara nå'n nackdel för Alternativ.nu om ett till forum startades. De flesta frågor hör ju hemma här ändå och sidan är väldigt bra upplagd. Jag skulle inte sluta besöka den här sidan iaf.

Det finns alltså inget annat forum just nu. Trist, för man märker ju här vad stort intresset är.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #9 skrivet: 14 nov-08 kl 13:01 »
SRF har ett rasregister man kan köpa. Dessvärre uppdateras det efter vilka djur som ställs ut  så det är ju inte speciellt aktuellt då det finns mycket mer än så hemma hos folk.  Sedan har ju många lokala föreningar ett eget register  som medlemmarna får ut varje år.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 nov-08 kl 01:06 »
Gamla Kackeltorget lever väl ännu vad jag vet i total laglöshet. Ni kunde kanske samlas där?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 nov-08 kl 07:08 »
Lite svårt då det inte är speciellt överskådligt.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #12 skrivet: 25 nov-08 kl 19:33 »
Kolla det norska forumet www.fuglepraten.no  :D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #13 skrivet: 04 dec-08 kl 11:11 »
Inga fler som vill prata rashönsavel på japanen.se??
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 04 dec-08 kl 13:31 »
Inga fler som vill prata rashönsavel på japanen.se??
Jodå! Jag har registrerat mig nu :)

Anna

• -
« Svar #15 skrivet: 05 dec-08 kl 13:57 »
Spännande, måste genast dit på ett besök!

ElliElli

• Dogcontact
« Svar #16 skrivet: 26 dec-08 kl 23:52 »
Det går att starta eget forum. Tex någon kunnig och intresserad skulle kunna fixa erat eget forum.
Titta gärna på chinese cresteds forum. Där är det en hundägare som startat forumet som innehåller massa roligt och spännande diskussioner. Och de har otroligt många medlemmar.
chinesecrested.se är adressen.
Tyvärr har jag aldrig fått något svar ifrån hon som startat det vilket forum de använder för att sen sätta sin egen adress på då jag också är på jakt efter ett forum.

Men tips är att gå in o kolla på egetforum.se eller gratisforum.se

Elli

Lev idag, imorgon kan det vara försent.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 10 jan-09 kl 12:33 »
Tyvärr har jag aldrig fått något svar ifrån hon som startat det vilket forum de använder för att sen sätta sin egen adress på då jag också är på jakt efter ett forum.
Du ser längst ner att det är PHPBB de använder. Ett bra, säkert och lättanvänt forum.

Andreeas

« Svar #18 skrivet: 07 feb-09 kl 14:37 »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 09 aug-09 kl 12:02 »
Det pågår en tråd som ligger under rubriken synpunkter på innehållet http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52865.0 där det funderas över vissa frågors relevans bland hönstrådarna på detta forum. Det handlar inte om att trådar anses vara orelevanta, utan bara om de hör hemma här på alternativ. Därför undrar jag om det finns andra forum för oss som skulle vilja få frossa fritt i färger, kammar osv som inte har så väldans mycket med självhushållning att göra?

En äldre diskussion om inriktningen på hönstavlan. Kanske kan väckas igen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare
Skägget, lotjut, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser