Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ny "brunnskåpa"  (läst 4911 gånger)

Tummelisa

Bygga ny "brunnskåpa"
« skrivet: 12 nov-08 kl 20:10 »
Oj, nu är det bråttom inför vintern... :-[ :'(. Har en gammal brunn som jag hämtar mitt vatten ifrån.
Har tagit av brunnskåpan på brunnen pga mögel (och täckt över med annat naturligtvis). Är också orolig att möglet kan ha skadat brunnen...

Såg att brunnskåpan hade mögel på sig inuti och att det även fanns i taket. Kåpan är gammal och har en nätventil på vardera sidan men det behövs kanske en i taket med för att slippa kondens. Måste i alla fall förnya konstruktionen pga det gamla virket.

Gjorde nytt brunnslock i somras så det är nytt men färgerna kanske var för täta!!! Grundade med Visir dörr o fönster men det hade nog varit bättre med den gamla grundoljan... Ska alla fall pröva med samma brunnslock.

Kåpan tänkte jag bygga likadan som förut men undrar hur jag ska behandla virket :-\, speciellt virket på insidan av brunnskåpan inuti brunnen?
Tänkte lägga tjärpapp på taket och ha brunnslocket målat som förut, möglet borde ju inte ha kommit pga för tät målning på brunnslocket. Tyckte i alla fall att virket var torrt när jag gjorde locket.

Vet någon vilken färg som är lämplig att måla gavlarna med? Kan jag ta falu röd?

Ytterligare en fråga om någon vet. Förra året innan dikning och omläggning av ett dike på tomten så var det några gröna växter i brunnen. Nu är dom bruna. Är det bra eller dåligt ??? :-[?!

Oj det var många frågor, men om någon vet något så är jag väldigt tacksam :)
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Tummelisa

Ja nu är brunnskåpan byggd
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 00:21 »
Äntligen så är brunnskåpan klar. Fick härlig helt oväntad hjälp och rådgivning  ;D.
Delar med mig ifall det är någon annan som har samma problem.

Ventilerad brunnskåpa med två sidoventiler. Kåpan klädd med "tjärpapp" på tak och sidor.
Inget behandlat trä.
Förra brunnskåpan hade gammalt vått virke, inget tätt tak på flera år, papppen var uttjänt sedan länge - inte konstigt att det blev mögel i taket.  Ingen fara för att vattnet skulle ha blivit påverkat heller. Nu är det bara att hinka upp sitt vatten :).

TorparMicke

SV: Bygga ny "brunnskåpa"
« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 20:49 »
hejsan

Du har möjligtvis ingen bild på det ?
det går visst !!

Tummelisa

SV: Bygga ny "brunnskåpa"
« Svar #3 skrivet: 29 nov-08 kl 20:43 »
Hej TorparMicke!

Jo jag har bild i kameran men kan inte överföra o lägga in bilder själv än. Kan nog få hjälp med det inom ett par veckor. Är i alla fall en vanlig brunnskåpa med lutande tak o en lucka.  // Tummelisa

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser