Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage åt får?  (läst 15477 gånger)

Skågedalen

• -
ensilage åt får?
« skrivet: 12 nov-08 kl 09:20 »
I somras så blev vi med några får, vilket är väldigt trevligt. Men jag undrar lite över grovfoder, hur mycket ska de ha? Nu står de i princip på fri tillgång av väldigt torrt ensilage. Förhoppningsvis så är tackorna betäckta av baggen vi släppte in hos  dem i höstas. De får inget kraftfoder.
Min fundering som jag fick imorse är att om de får fri tillgång, borde man inte kunna ställa in HELA ensilagebalen till dem istället för att gå och ge dem ett par ggr varje dag? Eller drar de bara ut allt då och trampar ner och skiter på det? Är det någon som har nån erfarenhet?

/ Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

soleskog

SV: ensilage åt får?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-08 kl 09:24 »
ställer du in hela balen åt dem så kommer de att trampa på den och skita ner den, om den inte står i foderhäck (f ö svårt att hitta bra till får, som de inte klättrar i....) Har man  inte så många och inte vill ha spill så ger jag dem hellre det de äter upp åtminstone den dagen.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 nov-08 kl 09:26 »
Visst går det bra att ge dem ensilage! Men portionera ut ett mål i taget så du har koll på att maten är bra. Om du inte har så många får kan du sprida ut ensilaget på tex logen så möglar det inte lika lätt. Mineraler behöver de ha oxå, blanda med havre el liknande så äter de upp. Hur mycket mat de behöver beror på ras, dräktighet, väder osv.
Om du lägger in för mkt grovfoder lär du få mkt att mocka ut i vår... De bajsar på och trampar ner det.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 12 nov-08 kl 10:29 »
Att de ska ha mineraler är väl givet, men varför blanda med havre? Behöver de mineraler äter de ändå. Dessutom funkar det bra med kombinerad salt/mineralsten. Havre är ett "kraftfoder".
Får ska ha fri tillgång till grovfoder. Men som tidigare nämts drar de gärna ut om de får en hel bal. Dessutom är de kräsna och ratar nog mer om de kan välja för mycket.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 11:56 »
Kolla denna länk om foderhäckar som dök upp i en av häst-trådarna! Bra inspirationskälla och fler länkar att klicka vidare till. Kan nog fungera till får och getter...

http://www.harmonyhorse.se/iframe_automater.htm
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Birgit

« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 14:54 »
Vad har detta med den här tråden att göra Charlotte ??? Svara på inläggen istället för att leta gamla svar på andra formulerade frågor >:(

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-08 kl 17:16 »
Vad har detta med den här tråden att göra Charlotte ??? Svara på inläggen istället för att leta gamla svar på andra formulerade frågor >:(

Var är Charlottes inlägg  ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 12 nov-08 kl 17:19 »
Det är i princip omöjligt att säga via Internet hur mycket grovfoder tackorna behöver och om dom behöver kraftfoder eller inte.  Vad har ni för foderkvalite`? Hur gamla är tackorna (ungtackor växer och behöver lite extra under dräktigheten)? När ska dom lamma? Hur stora är dom?
 Att ställa in en hel bal innebär en hel del slöseri oavsett om man har foderhäck eller inte. Men det klart låter man fåren välja och bara äta det "gottaste" är ju chansen större att de klarar sig utan kraftfoder än om man "tvingar" dom att äta även grövre foder.
Dessutom funkar det bra med kombinerad salt/mineralsten.
Jag tycker att det är bättre att skilja på saltet och mineralerna. Saltbehov och mineralbehov behöver ju inte alltid gå hand i hand. Överkonsumtion av mineraler pga saltbehov är ju inte bra. Väljer man ett mineralfoder som man portionerar ut är lite kraftfoder bra att blanda med.
Till sist: Visst är det KUL att ha får!
                                      Mvh
                                   Charlotte
 PS: Birgit förlåt mig så mycket! Men när jag Citerade dig så kom inte själva citatet med utan bara att jag citerat dig och på något sätt skulle svara på vad du skrivit ??? Nu har jag tagit bort det gamla med fel citat och lagt in samma svar men med rätt citat.
                                         Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 17:29 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 20:53 »
Suck. Varit på rådgivning och de tycker att jag ska köpa in hö. Eftersom jag siktar på krav-märkning så finns bara stora rundbalar ensilage att köpa. Så nu är min fråga - hur många lantrasfår behövs för att äta en sån bal innan den ruttnar?

ulfg

« Svar #9 skrivet: 12 nov-08 kl 22:30 »
Förtorkat ensilage i vanlig storbal är mycket kostnadseffektivt och högvärdigt foder till får, men storleken ställer till med problem i mindre besättningar. Jag gör såhär:
jag ställer balen på en lastpall och slitsar upp  1 dm breda remsor upp och nerför balen på en 5-7 ställen. Öppna upp balen så lite som möjligt medan alla fåren ändå hittar någon remsa att äta ur. Så äter fåren sig systematiskt igenom balen genom att slita ut maten. Det är hygieniskt och innehållet blir inte skämt lika snabbt som om man skulle rivit upp hela plasten. Det blir inte heller vått av regn eftersom plasten sitter kvar runtom hela balen utom i remsorna man skurit upp. Min erfarenhet är att på det här viset håller sig ensilaget någorlunda friskt i upp till 2-3 veckor. 3-4 om temperaturen är under 5+. Detta bör funka med besättningar ner till 5-8 djur, men är allra bäst med 10 djur och uppåt. Även om man slänger bortemot en tredjedel av det sista av ensilaget tror jag det ändå är det mest kostnadseffektiva.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-08 kl 22:54 »
en tredjedel?! det kan aldrig vara kostnadseffektivt. det blir ju hur dyr foderkostnad som helst.

Å så behöver jag veta hur många får som krävs för att jag INTE ska slänga enslige.

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 12 nov-08 kl 23:53 »
Jag har 66 djur inkl. lamm och de äter en stor bal på 2-3 dagar beroende på storlek.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 13 nov-08 kl 06:56 »
Charlotte, jag har själv kört den andra varianten på mina finullsfår. De käkade mineralbaljor så de fick diarré. Har varit restriktiv efter det.
I den kombinerade stenen finns inte "för" mycket mineraler.
Däremot kan man, om man inte som jag föredrer naturliga tillskott från löv och barkgnag, ge extra mineraler vid högrdäktighet och lammning.
Angående foderspill, så är det en balansgång. Själv har jag hästar som käkar det fåren ratar, så spillet blir minimalt. Har man enbart får kanske man inte vill strö med ensilaget. Genom att begränsa tillgången, får man dem att äta mer. Får är kräsna, men hur kräsna beror också på tillgången.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 13 nov-08 kl 08:34 »
Att slänga lite ensilage tror jag blir billigare ändå jämfört med att köpa de här småbalarna av hö. En stor bal kan fås från 225 kr upp till 300 och motsvarar många, många småbalar av hö.
För mig har en bal ensilage räckt åt 10 vuxna djur under ca 10-14 dagar. Åt 15 djur i år räcker det ca 7-10 dgr. Tycker inte det hinner bli dåligt under den tiden med den teknik jag har att sprätta upp remsor utefter sidorna som de äter ur. Tror gränsen för att slippa slänga alltför gammalt ensilage ligger på 5-7 djur. Under den gränsen får det väl bli hö, eller småbalar av ensilage, om man kan hitta det och orkar kånka med dem (30-50 kg)

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 nov-08 kl 08:50 »
Ok, är här nån som vet hur många djur som är lämpligt för att äta upp en stor rundbal ensilage innan den ruttnar? Dvs inom 3- 4 dagar som jag har förstått det.

Jag är krav- märkt och mina ensilage-balar kostar 500 kr st. Mitt hö kostar 3 kr /kilot, inkl moms. Jag kan inte göra en prisjämförelse förrän någon kan hjälpa mig med hur många får som krävs för en stor ensilagebal.

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 nov-08 kl 09:33 »
Som jag skrev förut, men nu upprepar jag det..tyck att jag är tjatig om ni vill. Jag sprättar en hel bale, rullar upp den och sprider ut på logen, då ligger ensilaget luftigt (vänd det ibland) och blir inte dåligt på åtminstonde två veckor. Dessutom vill jag se hur ensilaget ser ut så inte djuren av ren hunger står och äter dåligt foder, en bal kan va fin på utsidan men möglig längre in och har man otur har det följt med kadaver i och det vill inte jag fodra med...
 Mina fyra får delade bale med fyra hästar, då gick den åt på en vecka.
Mineralbaljor använder jag aldrig då en del djur tycker det är så gott att de äter det som godis.

christine

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-08 kl 10:11 »
Ok, är här nån som vet hur många djur som är lämpligt för att äta upp en stor rundbal ensilage innan den ruttnar? Dvs inom 3- 4 dagar som jag har förstått det.

Jag är krav- märkt och mina ensilage-balar kostar 500 kr st. Mitt hö kostar 3 kr /kilot, inkl moms. Jag kan inte göra en prisjämförelse förrän någon kan hjälpa mig med hur många får som krävs för en stor ensilagebal.

Läs mitt inlägg här:

Jag har 66 djur inkl. lamm och de äter en stor bal på 2-3 dagar beroende på storlek.
  :)

Mushi

« Svar #17 skrivet: 13 nov-08 kl 11:36 »
Du måste veta åtminstone ungefärlig vikt och torrsubstanshalt för att kunna göra en bedömning av pris och hur många djur en bal räcker till! Både vikt och ts-halt kan variera mycket. Jag skulle inte köpa ensilage för 500/bal utan analys (på näringsinnehållet alltså) och ett avtal om vad som gäller om balar visar sig vara dåliga när du öppnar dem. Det är roligt att fodra med bra ensilage, men få saker är mer deprimerande än att bli stående med dåliga balar, särskilt om man inte ens har en traktor att forsla bort dem med..

ulfg

« Svar #18 skrivet: 13 nov-08 kl 19:01 »
Fräsen skriver att han sprättar upp hela sin ensilagebal, rullar ut det, vänder på det så att det ligger luftigt och tycker att det håller sig fint i två veckor framåt att fodra med. Det kanske är jag som har fel, men jag trodde att det var kontakten med syret i luften som får ensilaget att efterhand bli skämt? Det är för att minimera kontakten med syre som jag ställer fram en bal och bara sprättar upp remsor utefter sidorna för fåren att äta sig igenom gradvis. Fler experter som kan avgöra vem som har rätt? Om balen vore möglig skulle inte fåren äta det, eller undvika den mögliga delen, de skall ha flera remsor att välja att äta från.

Christine vill veta exakt hur lång tid en storbal räcker till hur många får. Omöjligt att ge ett exakt svar, hur stor bal hur hungriga får, etc. Jag tror att en bal "remsad" på mitt sätt håller  "tillräckligt bra" i två veckors tid om det inte är över 10+. På två veckor hinner ca 5 vuxna får till nöds äta sig igenom en storbal om de inte får annat mat. Blir det en del över tror jag att det här ändå är en mer ekonomisk grovfoderstrategi än hö.

christine

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 13 nov-08 kl 19:20 »
Tycker det är svårt att bedömma åtgången på en storbal. Men nu efter ett par månader vet jag ju på ett ungefär hur mycket det går åt till mina 66 djur blandat vuxna tackor, lamm och baggar.

Nu nästa vecka försvinner 10 bagglamm och veckan efter 5 bagglamm, så då räcker en bal nån dag till utöver 2-3 dagar beroende på storleken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser