Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morötter  (läst 6489 gånger)

fräsen

• Gäst
Morötter
« skrivet: 11 nov-08 kl 19:56 »
Jag köper hem säckvis med morötter, det gör susen för gulan om vintern!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Morötter
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 20:04 »
Hur serverar du morötterna? Som slantar, rivna, eller skalremsor? Mina har inte fattat galoppen än...För du kokar dem väl inte!?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

fräsen

• Gäst
Morötter
« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 20:07 »
Inga-karin! Jag lägger in dom som de är, mina pullor älskar det! Men många kör med rivna, kanske det ser mer aptitligt ut?

sonja på slätten

• Halland
Morötter
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 20:28 »

Jag ger också fodermorötter på vintern. De får dem hela, ju större desto bättre. Det ger välbehövlig sysselsättning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Morötter
« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 00:37 »
Mina gamla hönor (jaja, två år bara) avskyr morötter i alla former, kokt, rivet, slantat, helt.

Unghönsen äter dem gärna både kokta och rivna men hela morötter struntar de gladeligen i. Jag har försökt ge dem skalen, när jag skalar en morot, men det verkar de se som 'skräp' och tycker att ska vi verkligen äta det? Samma med äppleskal.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 05:09 »
Inte heller jag har lyckats få mina att inse lyckan med morötter. Och äpplen,mm äter de ur skalet. Bortskämda pullor!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-08 kl 06:08 »
Morötter är ingen hit här heller om de inte är kokta.
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-08 kl 07:15 »
Tror på att vara idog ;-) som med ungar, där man introducerar en grönsak i taget tills de uppskattar den till fullo....// I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 08:15 »
Serverad wok-rester här om dagen. ALLT var uppätet utom morötterna som var ihopknuffade i en liten hög.
Morötter äts INTE i detta hönshus. Morotsblast däremot är de galna i.  ;D

Knopparp

• Halland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-08 kl 08:24 »
Våra älskar morötter! Hela, oskalade, precis som när de kommer upp ur jorden.
Nu när det inte finns överdrivet mycket grönt ute att hitta för hönsen så går det inte lång stund förrän moroten är uppäten. Mitt på sommaren tar det dock lite längre tid innan de har glufsat i sig moroten...  :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 15 nov-08 kl 05:19 »
För människor ska tydligen morötter vara nyttigare om de är kokta än om de är råa.

Kan månne samma gälla för höns?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 nov-08 kl 18:36 »
jag köper också fodermorötter till mina höns vintertid jag brukar dela dom det är väldigt poppis och nyttigt...och nyttigt tidsfödriv :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 nov-08 kl 20:06 »
Mina höns vägrar att äta dem, de bryr sig inte ens om att titta närmare på dem utan bara kutar rätt över och smutsar ned dem. Sen får jag gå och plocka ut gamla smutsiga morötter....suck!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 15 nov-08 kl 20:17 »
Hm, jag har inte testat att ge mina småttingar morötter. Det får vara nästa veckas projekt =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-08 kl 20:27 »

Ni som har hönor som inte äter morötter,  pröva detta:
Ta en stor morot och fäst den på väggen eller kila fast den i fodertråget, så den inte far iväg när de hackar.
I hönsens åsyn pilla loss lite små bitar mitt på moroten. Detta väcker deras nyfikenhet. Har de väl hackat lite så de känner att det är gott
lärde fortsätta. När de vant sig behöver man inte sätta fast moroten,de ger sig på den ändå.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-08 kl 20:30 »
Ok får pröva det!

mascot

« Svar #16 skrivet: 15 nov-08 kl 20:49 »
Mina silkeshöns älskar råa morötter, men Brahmorna däremot undrar nog vad de är bra för.Så man får nog testa och sätta fast dem.Tack! för tipset.

Mvh Elin :)

fjäderfän

« Svar #17 skrivet: 16 nov-08 kl 08:19 »
testade oxå och det gick ner.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare (2 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser