Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synpunkter/åsikter om hästdrivet jordbruk  (läst 9320 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Synpunkter/åsikter om hästdrivet jordbruk
« skrivet: 08 nov-08 kl 20:48 »
Morsning!
Vi köpte en mindre gård i sommras och jag har inte riktigt lyckas bestämma mig för hur vi ska bruka gården.. Innan vi köpte den var vi helt inne på att sköta den medels hästkraft, men nu blev gården större än vi tänkt oss från början och därför vet vi inte riktigt hur vi ska göra nu.. Vi har nu börjat köpa in maskiner för ett mera "modernt" jordbruk men jag kan inte riktigt släppa tanken på att sköta den via häst..

Innan jag släpper den ursprungliga drömmen helt så vill jag kolla med någon som har erfarenhet av detta.. Är det någon här som använder häst för plöjning, höskörd, skogskörning, spannmålsskörd?

Vi har c:a 8.5 hektar åker, varav c:a 6 hektar som vi brukar (vall) och c:a 7 hektar skog där vi kommer att ta in c:a 50 kubik (kluven, kastad) ved varje år. Fixar man att ta hö på 6 hektar vall med 1 arbetshäst? Det kommer även att behövas plöjas upp och så om någon hektar om året de kommande åren, är detta görbart med 1 häst?

Är ovanstående överhuvudtaget kompatibelt med en helstidsanställning, eller kommer det dygnet inte att räcka till för båda? :)

Den ultimata drömmen består i att kunna bruka hela gården med häst d.v.s. ta hö, plöja, så, gödsling, spannmålsskörd och skogsarbete...  :)

Synpunkter, tips, svar på frågorna tas tackasamt emot! :)

Mvh Mårten

fräsen

• Gäst
SV: Synpunkter/åsikter om hästdrivet jordbruk
« Svar #1 skrivet: 08 nov-08 kl 21:14 »
Att göra allt arbete med häst tar tid, särskilt om man är ovan. Mitt råd är att ha både traktor och häst i början iaf, se hur mycket du hinner. Dygnet har ju bara 24h och ibland måste hästen vila...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-08 kl 21:26 »
Hejsan!
Jo, tänkte smyga igång med det i så fall.. Måste själv utbildas först innan det blir aktuellt alls.. :)

guba

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-08 kl 22:38 »
Vi har c:a 8.5 hektar åker, varav c:a 6 hektar som vi brukar (vall) och c:a 7 hektar skog där vi kommer att ta in c:a 50 kubik (kluven, kastad) ved varje år. Fixar man att ta hö på 6 hektar vall med 1 arbetshäst? Det kommer även att behövas plöjas upp och så om någon hektar om året de kommande åren, är detta görbart med 1 häst?
Vedkörningen: 9 - 12 m3/ dag beroende på köravstånd om du handlastar, kör du hem.

Höskörden: Bör inte vara något problem om vädret tillåter. En enbetsmaskin är i regel på fyra fot medans parmaskinen är på fem eller sex fot, undantag finns. Parmaskinen drar de utan problem en hel dag, enbetsmaskinen går förhållandevis tungt om man tänker på mer än halverad dragkraft.

Plöjning: Har provat lite med en häst och tyckte det var lite knepigt jämfört med par som nästan går av sig självt. Med parhästar plöjer du ca ett tunnland om dagen, med en häst blir det förmodligen mindre än hälften.

Spannmål: Har jag inte sysslat med men du kan få en självbindare i funktionsskick om du vill ha den.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-08 kl 23:12 »
Hejsan! tackar för svaren!
Tidsmässigt känns det ju ganska lugnt i så fall.. Det skulle väl vara höskörden då, om det är ont om tid pga vädret..

Vad gäller plöjningen så är det ju ett moment som oftast inte är så pressat rent tidsmässigt, så att det tar lite längre tid borde inte göra så mkt. Apropå plöjning, jag har bara sett handhållna plogar här i Sverige, kollar man i USA så finns det en hel del med hjul som man sitter på.. Detta system verkar ju extremt mkt smidigare! Vet du (eller någon annan) om liknande plogar finns i Sverige?

Här är en bild på en sådan plog:
http://www.jamesvalleythreshers.com/images/b_horsepullingman.jpg

Mvh Mårten

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-08 kl 23:37 »
http://www.skogshasten.com/
mailto:ordforande@skogshasten.com

Jo, visst finns det plogar som du sitter på i Sverige med, dessutom finns det vändplogar där hydrauliken drivs av ett batteri.

Kolla på skogshästens hemsida, där finns en hel del nyttigt att läsa om olika redskap.
Ta kontakt med Lars-Göran, ordförande i föreningen, han har koll på allt vad redsakap heter och importerar från USA och andra länder.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-08 kl 08:36 »
Hejsan!
Tackar för svaret! Då får man hålla ögonen öppna nu då och se om man kan hitta någon gammal sulky-plog någonstans, de lär väl inte komma ut allt för ofta på marknaden.

Jag tänkte att man skulle kollat upp lite kostnader o.s.v. för nytillverkade hästredskap men det står märkligt lite om moderna hästredskap på nätet.. Fast det kanske beror på att det inte finns så många som är intresserade utav det. :)
Men jag misstänker att priset på en nytillverkad hästplog är i stil med mindre traktorplogar och då är nog egentligen det enda reella alternativet att hitta gamla redskap. Tyvärr!

Mvh Mårten

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 nov-08 kl 09:58 »
Om du har grannar, snoka runt lite hemma hos dom. På många gamla gårdar står det undangömda grejer som ägaren tycker är skrot och som går att komma över för en liten peng eller gratis... Många blir bara glada att nån får användning för "skrotet".

Vurre

« Svar #8 skrivet: 09 nov-08 kl 10:04 »
Har ni tänkt på det där med polare till kusen? Jag har för mig att det skrevs en del härom året om att hästar som är flockdjur inte skulle hållas ensamma.
snus? vad är priset på en pris?

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 nov-08 kl 10:08 »
japp, det är eller blir snart, lag på att hästens sociala behov måste tillgodoses. Men om hästen är nöjd ska det räcka med ett gäng får.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 10:36 »
1 augusti 2009. Men hemma hos Mårten har hästarna redan sällskap, har jag förstått.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 10:39 »
Att det ens ska behövas en lag, det är väl självklart :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 11:07 »
Såg nyligen i en av lantbrukstidningarna om en snubbe som importerar olika redskap som amishfolken använder. Kolla upp detta!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 nov-08 kl 12:29 »
Har ni tänkt på det där med polare till kusen? Jag har för mig att det skrevs en del härom året om att hästar som är flockdjur inte skulle hållas ensamma.
Hästar finns det så att det går att gödsla med dem.. Det som saknas är att de ska göra något vettigt.. :)

Om du har grannar, snoka runt lite hemma hos dom. På många gamla gårdar står det undangömda grejer som ägaren tycker är skrot och som går att komma över för en liten peng eller gratis... Många blir bara glada att nån får användning för "skrotet".
Ja det brukar kunna finnas lite guldgruvor runt om i ladorna, tyvärr rök mycket i den där skrot-driven som var för några år sedan. De flesta saker brukar ju gå at hitta ganska billigt på Blocket, men just en sulky-plog har jag inte sett någon gång.

Det första jag ska ta tag i är väl iaf att gå en kurs i hästkörning, man kanske är så obildbar att det faller på det.. :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 09 nov-08 kl 15:38 »
Största problemet jag anser med hästdrivet jordbruk är att hästen sällan har den orken och kondisen när man väl har behovet.

Jag menar även om man kanske kan plöja ett tunnland per dag med två hästar så kan man ju inte ta hästen (som kanske har stått still i några veckor) och ut och köra... man måste ju hela tiden träna dem regelbundet och det är det som tar mest tid.

Förr kanske de inte tränade hästen för tränandes skull, men då användes den till persontransporter nästa dagligen så då fick de ju träningen på köpet.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 nov-08 kl 18:02 »
Men Mårtens Fru kanske sköter det med persontransporter till vardags så är dom fitt for fight när Mårten ska arbeta?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ursus

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 19 nov-08 kl 14:05 »
Ska man driva jordbruket HELT med häst så tror jag inte att det blir långa viloperioder för hästen där den kan komma ur form.

Tänk: Skitkörning, harvning, sådd (vår) slåtter, hölasskörning (sommar), plöjning (höst), skögskörning (vinter)

Vad det gäller höskörden så gissar jag att det inte är slåttern som tar tid utan hässningen och hemtransport av hö. Eventullt går det ju att ha höladan vid åkern och köra hem höet vintertid.

Hur stor gård man kan bruka vet jag inte men det borde ju vara möjligt att ta reda på hur många hästar och arbetsfolk som fanns på en gård i den storleken förr i tiden. Skulle tippa att det kunde vara flera av både häst och folk...

tessiem

« Svar #17 skrivet: 19 nov-08 kl 21:13 »
Rätt gissat  ;D

Nu diskuteras dock härhemma varför Mårten envist vägrar att lära sig mer på den hästen vi har som enligt Mårten är liten, ful & vit...
Så något omedelbart inköp av arbetshäst planeras inte ännu..

Men Mårtens Fru kanske sköter det med persontransporter till vardags så är dom fitt for fight när Mårten ska arbeta?

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 nov-08 kl 22:58 »
varför Mårten envist vägrar att lära sig mer på den hästen vi har som enligt Mårten är liten, ful & vit...

Förstår honom helt och hållet, lite stolthet måste man ju ändå ha ;D

tessiem

« Svar #19 skrivet: 20 nov-08 kl 10:25 »
Tssss..För det första är det en VACKER häst!
Bildbevis:
För det andra är hon D-ponny som så många nordsvenskar..
För det tredje så kunde hon nog lära Mårten ett och annat om hästar som den envisa ponny hon är  ;D

Jag förväntar mig en massa inlägg där folk stöder min idé om Bella som läromästare  :D
Förstår honom helt och hållet, lite stolthet måste man ju ändå ha ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser