Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för trög grismage?  (läst 5663 gånger)

kawaii

• Småland
Tips för trög grismage?
« skrivet: 08 nov-08 kl 15:05 »
Nån som har tips för tröga grismagar? ::)
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

ingvar2

• Gäst
SV: Tips för trög grismage?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-08 kl 16:54 »
Om du menar förstoppning...? Så kan man använda samma som man ger till människor...nåt  jox man stoppar in i aktern.. :)Glömt namnet just nu...microlax kanske....

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 08 nov-08 kl 21:00 »
Om det bara är att grisen blivit trögare i magen eftersom det inte finns så mkt gräs nu så kan du prova att ge annat grovfoder, typ hö el. ensilage. Jag märker direkt skillnad på avföringen när de inte äter gräs, kanske det är det du gjort med?

kawaii

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 18:52 »
Jo, det finns inte mkt gräs just nu så hon är hård i magen och det hjälper ju inte precis att hon rymmer till äppelträdet och käkar äpplen tills hon storknar.  ::)

Vi prövade med päron men det krävdes en hel del för att det skulle bli någon förändring  ::)

Hon blev bra i magen när snön kom eftersom hon inte gillar snö (hon rymde inte till äppelträdet då) speciellt inte när den är så hög att den nuddar den lilla magen. Då backar hon och säger att detta vill jag inte vara med om. :P
  //James Dean

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 15 nov-08 kl 20:35 »
av äpplen borde väl grisen blivit lös imagen... :-\

Men våra grisar får sötmjölk ... får de förmycket så blir de lösa imagen...
annars så är ju grönt gräs ensilage med tex klöver i sånt som brukar göra grisen lös imagen... osv
när man gick på lantbruksskolan fick man lära sig att ge griser glaubersalt innan grisning... har för mig att de är laxerande..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

kawaii

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-08 kl 16:22 »
ja herregud, vad jag blandar ihop saker :-[ självklart!

att hon e trög i magen beror på att hon int äter mkt gräs, man kanske borde låta henne äta lite mer äpplen? men jag ska ju definitivt ge ensilage el dylikt... :P hon älskar klöver! ;D
  //James Dean

kawaii

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 nov-08 kl 19:10 »
men...blir man int hård i magen av äpplen o lös i magen av päron? el e d annorlunda på grisar el har ja som sagt blandat ihop d?
  //James Dean

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 20 nov-08 kl 11:21 »
de blir lös i magen m de äter mycket äpplen.. helst om deras mage inte är van...
de blir även jag... ;)
vi fick så mycket äpplen i år så man åte ju ganska många själv.. blev rejält körig i magen.... 8)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

kawaii

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 nov-08 kl 18:43 »
ok tack ::)

Javisst, vilket äppelår det har varit! Jättemkt äpplen! Ett träd orkade inte med riktigt så en morgon när man gick ut låg halva trädet på marken :o :)
  //James Dean

hejhopp

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 nov-08 kl 14:53 »
Jag ger mina djur matolja om dom är hårda i magen. Funkar perfekt.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

kawaii

• Småland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-08 kl 20:07 »
jaa...olivolja har ja hört att d funkar
  //James Dean

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 10:47 »
Allt vegetabilskt fett  är bra.
det smörjer upp maskineriet ordentligt.
Glada hbt:are på landet.

hejhopp

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 11:53 »
Matolja
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Suppan

« Svar #13 skrivet: 12 feb-09 kl 13:21 »
Hej!
Hade en "sängliggande" gylta i somras. För att hennes mage skulle funka fick jag tips av veterinärerna att blanda Fibrex (finns i matbutiken, sådant man tillsätter för att få extra fibrer i bröd man bakar själv) i hennes foder samt se till att hon drack ordentligt. Fibrex kommer från sockerbetan, så betfor funkar också bra, men är sötare (och betydligt billigare/kg). Både betfor och Fibrex ska svälla i vatten några timmar innan det ges till grisen. Våra grisar får sedan dess en liten dos blött betfor till varje utfodring. Man kan också blanda Laktulos (finns receptfritt på Apoteket) i maten. Dosera efter antal kilo/alternativt dubbel människodos. Mikrolax och dylikt är bara för akut förstoppning, undvik det om det går. Det går bra att använda både Laktulos och betfor/Fibrex samtidigt.
Om grisen är dålig på att dricka kan den också bli hård i magen. Ge den saftiga frukter och grönsaker (ej citrusfrukter) t.ex. gurka, melon och tomater eller blanda vatten i maten. Vi har avtalat med en lokal handlare att vi får hämta all frukt och grönsaker som de ej kan sälja, sådant som blivit stött, fått märken, har skönhetsfläckar eller börjar bli lite gammalt. (Allt som är mögligt hamnar dock på gödselstacken - inte bra för någon mage!)
Om grisen inte vill äta fodret med Lactulos i (eller annan medicin som ska tas oralt) kan man hälla/lägga preparatet på en brödskiva och sedan lägga den mellan två andra brödskivor så har man en "Dagobertare" som få grisar kan motstå...
Min "lilla" 250-kilosgylta är sedan augusti pigg och kry igen, och tacksam är jag för det - jag skulle nämligen resa på henne två-tre gånger om dagen medan sprickan i benet läkte...
Fetlagd manhaftig kärringjävel med fötterna stadigt i den skånska myllan...

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 feb-09 kl 13:27 »
Av de oljor som brukar ha bra effekt är väl ricinoljan bäst, minns när jag var barn att "en enda sked så sked man"
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kawaii

• Småland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-09 kl 17:54 »
Tack för alla tips! :P
Nu när våren är här kommer väl också magen komma igång lite mer :)
Och hon vill bara ligga i solen o lata sig. Vilket grisliv!
  //James Dean

AnnaPanna_is_back

« Svar #16 skrivet: 20 apr-09 kl 19:21 »
Man märker på bajset vilken gris som betar minst :-). Chico ligger mest och gosar sig i solen och han är trögast i magen. Gry som äter konstant (gylta) skiter massor och har inga konstiga konsistenser alls  ;D

galdur

• -
« Svar #17 skrivet: 11 maj-09 kl 11:58 »
Vanlig mat olja funkar inte till förstoppning då fettkedjan är för kort och tas upp av tarmen istället! Ge Parafinolja som köps på apotek eller i färghandel där är fettkedjan lång och man får en smörjande effekt i tarmen!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

gröngölingen

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 09 dec-09 kl 22:39 »
Jag var hos en grisbonde på besök då hade han något jag tror det hette glaubersalt som han gav grisarna när de hade trög mage, någon som känner en grisbonde kan väl kolla och skriva vidare i frågan.

kawaii

• Småland
« Svar #19 skrivet: 11 dec-09 kl 09:04 »
Vanlig mat olja funkar inte till förstoppning då fettkedjan är för kort och tas upp av tarmen istället! Ge Parafinolja som köps på apotek eller i färghandel där är fettkedjan lång och man får en smörjande effekt i tarmen!

Parafinolja...noterat! :P Tack!
  //James Dean

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser