Hej!
Hade en "sängliggande" gylta i somras. För att hennes mage skulle funka fick jag tips av veterinärerna att blanda Fibrex (finns i matbutiken, sådant man tillsätter för att få extra fibrer i bröd man bakar själv) i hennes foder samt se till att hon drack ordentligt. Fibrex kommer från sockerbetan, så betfor funkar också bra, men är sötare (och betydligt billigare/kg). Både betfor och Fibrex ska svälla i vatten några timmar innan det ges till grisen. Våra grisar får sedan dess en liten dos blött betfor till varje utfodring. Man kan också blanda Laktulos (finns receptfritt på Apoteket) i maten. Dosera efter antal kilo/alternativt dubbel människodos. Mikrolax och dylikt är bara för akut förstoppning, undvik det om det går. Det går bra att använda både Laktulos och betfor/Fibrex samtidigt.
Om grisen är dålig på att dricka kan den också bli hård i magen. Ge den saftiga frukter och grönsaker (ej citrusfrukter) t.ex. gurka, melon och tomater eller blanda vatten i maten. Vi har avtalat med en lokal handlare att vi får hämta all frukt och grönsaker som de ej kan sälja, sådant som blivit stött, fått märken, har skönhetsfläckar eller börjar bli lite gammalt. (Allt som är mögligt hamnar dock på gödselstacken - inte bra för någon mage!)
Om grisen inte vill äta fodret med Lactulos i (eller annan medicin som ska tas oralt) kan man hälla/lägga preparatet på en brödskiva och sedan lägga den mellan två andra brödskivor så har man en "Dagobertare" som få grisar kan motstå...
Min "lilla" 250-kilosgylta är sedan augusti pigg och kry igen, och tacksam är jag för det - jag skulle nämligen resa på henne två-tre gånger om dagen medan sprickan i benet läkte...