Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energideklaration obligatorisk f o m 1:e jan 2009  (läst 7797 gånger)

Maran

• Gäst
SV: Energideklaration obligatorisk f o m 1:e jan 2009
« Svar #20 skrivet: 16 nov-08 kl 17:14 »
Skog är en begränsad vara, el kan man göra nästan hur mycket som helst av.

Om man kollar på energikvaliteten så är ved väldigt dålig då träden konverterar väldigt lite av solens högvärdiga energi till energi i veden.

Vet inte om vi missuppfattar varandra här, men menar du att det är bättre att använda energi av hög kvalité än av låg för uppvärmning?

Maran

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 nov-08 kl 17:17 »
Nej, den tar inte hänsyn till energikvalitet.
Den gör inte det, nej. Är inte energikvalité relevant i sammanhanget?

Maran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 nov-08 kl 17:37 »
Jag tror, till skillnad från dej, att värmepumpar har kommit för att stanna.
Jag har aldrig skrivit något om huruvida jag tror att värmepumparna är här för att stanna eller ej.

Det finns inget egenvärde i att undvika el om elen är framställd på miljövänligt sätt. Glöm för guds skull inte bort alla transporter som är förknippade med pellets och ved (undantaget de fåtal som bor på landet och har egen skog). El är förhållandevis billigt att distribuera och enligt många forskare kommer el att spela en viktig roll även i framtiden som värmekälla, men direktel är inte praktiskt möjligt att applicera annat än i extremt välisolerade hus (passivhus) eftersom byggnormen inte uppfylls annars.
Att transportera ved långa sträckor tror inte jag heller på, men finns det ingen anledning för de som bor nära skog (så få är vi trots allt inte) att elda med ved? (Man måste fö inte äga skogen själv, grannens träd brinner lika bra. ;) ) Eller ska vi med skog runt knuten tvingas till eluppvärmning också?

M8e

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 16 nov-08 kl 17:39 »
Vet inte om vi missuppfattar varandra här, men menar du att det är bättre att använda energi av hög kvalité än av låg för uppvärmning?
Skog är en omväg som konverterar massa högvärdig energi till lite lågvärdig. Bara för att den är lågvärdig när du eldar den så får du illusionen att du gör något energismart.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Maran

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 nov-08 kl 17:47 »
Skog är en omväg som konverterar massa högvärdig energi till lite lågvärdig. Bara för att den är lågvärdig när du eldar den så får du illusionen att du gör något energismart.
Så vad ska jag göra av gallringsveden som är mer energismart?

M8e

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 16 nov-08 kl 17:51 »
Frågan är inte vad du ska göra med veden utan vad du ska göra med din mark som blir bestrålad med en massa solenergi som du just nu utnyttjar väldigt ineffektivt.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Maran

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 nov-08 kl 17:58 »
Frågan är inte vad du ska göra med veden utan vad du ska göra med din mark som blir bestrålad med en massa solenergi som du just nu utnyttjar väldigt ineffektivt.
Hugga ner allt som växer och ställa ut en massa solpaneler?  ;)

OK, jag ger mig! Berätta för mig hur jag ska värma upp mitt hus och vad jag ska göra med min mark!

M8e

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 16 nov-08 kl 18:11 »
Det räcker med hugga ner några procent (och skaffa solfångare). Sen kan du sälja ved till tyskarna så de slipper elda kol. ;)
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 19:54 av M8e »

Maran

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 nov-08 kl 18:15 »
Det räcker med hugga ner några procent. Sen kan du sälja ved till tyskarna så de slipper elda kol. ;)
Men vad ska jag själv elda med när tyskarna sitter och myser framför brasan? Kom igen nu, jag tyckte ditt förra inlägg antydde att du hade en idé (utöver att sälja ved till tyskar).

Perpetum

« Svar #29 skrivet: 18 nov-08 kl 16:17 »
[/quote

Vad menar du med energikvalité ? Vad jag vet så finns ingen entydig betydelse av detta ord ?

MVH/Perpetum

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 21 nov-08 kl 21:33 »

Vad menar du med energikvalité ? Vad jag vet så finns ingen entydig betydelse av detta ord ?

MVH/Perpetum

Energikvalité är att det går att bruka energislaget t.ex. el till stort sett alt med små energiförluster. Värmeenergi har låg kvalité, går att använda till få saker eller med stora förluster t.ex göra el av värme måste värmen vara över 100 grader helst över 300 grader och ca 30% blir el resten blir förlust.

Att använda el för att hålla en rumstempratur på 22 grader är slöseri, det är som att utbilda läkare för att jobba som städare.

MVH:Linus
« Senast ändrad: 03 dec-08 kl 19:03 av Henriksson »
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Perpetum

« Svar #31 skrivet: 24 nov-08 kl 17:54 »
Läkaren får i detta fall 3 gånger så mycket gjort som städaren. Om man driver en värmepump med el alltså.

Letar man efter perfektion får man inget gjort. Eldrivna värmepumpar är idag bland de bättre kompromisserna för att värma ett hus. Med en enhet energi plockar man fram 3 enheter lagrad värmeenergi från solen. Det är min personliga åsikt ska tilläggas.

MVH/Perpetum

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 29 nov-08 kl 15:28 »
Lite elstatistik från Svenska Kraftnät, http://www.svk.se/Marknadsstod/El/Statistik/Rad2/
http://www.svk.se/Global/06_Energimarknaden/Xls/Statistik/SVE-STA_2008_9.xls

September månad 2008 såg ut så här:

PRODUKTION         Procentandel
Vindkraft                           1,13
Vattenkraft                        45,21
Kärnkraft                           48,53
Gasturbin & dieselkraft      0,02
Övrig värmekraft               4,13
Ospecificerad produktion  0,65

IMPORT/EXPORT                           
Netto Import                     3,05
Netto Export                    -1,54

Så du som påstår att vi använder en massa kolkraft är ute och cyklar. Svenska Kraftnät producerar just inget alls själva utom vid vissa toppar då dom kör sina egna gasturbiner/oljekondenskraftverk.

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 30 nov-08 kl 17:43 »
Det verkar finnas rätt många undantag. Boverkets info var mindre klar, denna verkar bättre:

http://www.lulea.se/forinvanare/byggaochbo/energideklaration.4.cbcf80b11c19cd633e80003769.html

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #34 skrivet: 03 dec-08 kl 02:39 »
Typ 50% av våran el är vattenkraft

100% av elen jag köper hem är vindkraft - själva elektronerna är inte just de som produceras i vindkraftverken, men konsumentmakt finns numera.

Jens Ehrs

« Svar #35 skrivet: 20 dec-08 kl 00:25 »
Satt på möte med Bostadsrättsföreningen igår och då pratade vi om vår energideklaration av våra fastigheter. Då berättade ordföranden att i Täby kommun har de deklarerat 3 % av fastigheterna och i Danderyd 12 %.. Dom kommer ju aldrig hinna :) Ska bli kul att se vad det innebär ..

Idag finns cirka 70 000 energideklarationer i Boverkets databas för energideklarationer. Kommunerna är tillsynsmyndighet.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har under augusti gått ut med information via cirkulär 08:62 om energideklarationen och tillsynsansvaret för kommunerna. Cirkuläret har gått till politiker och berörda tjänstemän inom kommunstyrelser, byggnadsnämnder, miljö- och hälsoskyddsnämnder, tekniska nämnder, fastighetsnämnder och landstingsstyrelser. I cirkuläret föreslås också hur kommunerna kan hantera det faktum att många inte kommer att hinna göra en energideklaration inom avsatt tid.
Förbundet föreslår "att kommunerna uppmanar sina fastighetsägare, de som ska inlämna en energideklaration före 31 december 2008, att snarast göra en skriftlig beställning av en energideklaration hos någon certifierad energiexpert och att beställningen verifieras av energiexperten. Om sedan energideklarationen inte kan göras före den 31 december 2008 ska kommunens tillsynsansvarige kunna acceptera beställningen och inte behöva vidta någon åtgärd som t.ex. vitesföreläggande.
Det gäller dock att energideklarationen genomförs och inlämnas till Boverket inom rimlig tid. Vad detta är får avgöras av kommunen från fall till fall."

Källa: Boverkets nätplats (2008-09-04), www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2461&epslanguage=SV

www.energideklaration.com

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #36 skrivet: 07 jan-09 kl 10:59 »
Endast 14 procent har lämnat in energideklarationen i tid till Boverket.
Av de cirka 350.000 deklarationerna som skulle ha lämnats in innan årsskiftet hade bara 49.245 nått myndigheten innan 2008 blev 2009, skriver Dagens Nyheter.

Energideklarationer ska lämnas för flerfamiljshus, kontor och större offentliga byggnader. Även villor som säljs eller hyrs ut från och med den 1 januari 2009 ska deklareras för. Nu väntar böter dem som inte följt lagen vars syfte är att minska energianvändningen i husen

www.di.se

Vore intressant veta om böterna är lika fördelade i riket.

Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

pappi747

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 07 jan-09 kl 11:37 »
Hur beräknas energihushållandet om man har en luftvärmepump? Den funkar ju bäst när det är varmt ute men är i princip värdelös vid minus 20. En skitlösning enligt mig. Om alla använde sådana så skulle sveriges elsystem kollapsa vid köldknäppar så jag hoppas dom inte framstår som en bra lösning vid denna deklaration.
Använder man en "schablontemperatur" och en "schablonverkningsgrad" eller hur har denna vår senaste byråkrat-produkt tagit in verkligheten i kalkylen?

Perpetum

« Svar #38 skrivet: 07 jan-09 kl 22:49 »
Hur beräknas energihushållandet om man har en luftvärmepump? Den funkar ju bäst när det är varmt ute men är i princip värdelös vid minus 20. En skitlösning enligt mig. Om alla använde sådana så skulle sveriges elsystem kollapsa vid köldknäppar så jag hoppas dom inte framstår som en bra lösning vid denna deklaration.
Använder man en "schablontemperatur" och en "schablonverkningsgrad" eller hur har denna vår senaste byråkrat-produkt tagit in verkligheten i kalkylen?

Man utgår från verklig förbrukning som man vid behov kan hämta från elleverantören. Hus med luft/luftvärmepump kommer att få bättre betyg i energideklarationen.

Mer än hälften av Sveriges befolkning bor i områden som sällan har kallare än -15. I dessa områden kan en luft/luft värmepump täcka 100% av värmen. Jag har själv inte använt stödvärme på 2 år med mina luft/luftvärmepumpar. Det är dessutom väldigt vanligt med kombinationen luft/luftvärmepump och braskamin. Man eldar när luft/luftvärmepumpen inte orkar hålla värmen.

MVH/Perpetum

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Alexander G

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser