Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35980 gånger)

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #60 skrivet: 20 mar-09 kl 08:57 »
Spännande läsning

Kan inte några av er som faktiskt bor i tält skicka ett pm till Petter så att ni får tillgång till handboken/wikin som vi håller på med och skriva ett kapitel om just tältboende. Det är lätt att skriva in saker och man kan göra det tillsammans.
Det kan vara viktig och bra kunskap för många och på det sättet sparas den länge och lättillgängligt.

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #61 skrivet: 26 mar-09 kl 21:15 »
andra diskussioner om att bo i tält:

http://www.rewild.info/conversations/index.php?topic=1321.0

http://www.rewild.info/conversations/index.php?topic=283.0

http://forum.doityourself.com/camping-rving/177124-frugal-tent-living.html


Jag håller på att sy mig en tipi nu av en vit lite starkare presenning istället för att köpa nån dyr..

en sida med tipimönster http://www.tipis.org/designs_and_patterns_for_tipis.htm
« Senast ändrad: 26 mar-09 kl 21:22 av smul »

 

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #62 skrivet: 09 apr-09 kl 00:41 »
Nu är det snart dags för mig att avsluta det liv jag lever idag med sambo , hennes två barn , stor lägenhet ,42 tums teve , datorer , många räkningar på hög och flytta ut till tält ; om än en kortare period så hoppas jag det kan resultera i lite mer än bara vår och sommarmånaderna. KÄNNER ATT NU ÄR DET DAGS ATT BRYTA UPP "SVENSSONLIVET " Det passar inte mig alls. Har provat det i snart 20 år !  Har fått tillgång till liten bit mark hos min närmaste vän samt ett litet torp med renoveringsbehov. Enda " hyran " som är sagd är att jag hjälper honom med veden ( skitkul , älskar det verkligen ! ) samt att jag hjälper till med maten ! Hur kan man låta bli ett sånt tillfälle ???  Detta är något jag bara måste göra dels för att det ligger i mitt intresse dels för att jag tjänar för lite för att leva som min "svenssonsambo " vill.

Jag ser fram emot detta med stormsteg samtidigt som jag drar mig för att berätta för henne att hennes livskärlek ska lämna henne ensam ! Känner mig lite som en stor knöl men samtidigt vet jag att hon klarar av det ekonomiskt i allafall.

Planen är att bosätta sig i tältet i vår , börja sätta potatis och rotfrukter direkt så att vintern är fixad med basvaror .

Är Jag knäpp eller finns det fler likatänkande?????????????????????????????

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #63 skrivet: 09 apr-09 kl 08:06 »
Inte alls knäpp.....     
Modig...

Hadde sådana tankar tidigare i våras...    Men jag fick nytt jobb så ekonomin löste sig...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Bo i tält
« Svar #64 skrivet: 10 apr-09 kl 17:15 »
Jag ser fram emot detta med stormsteg samtidigt som jag drar mig för att berätta för henne att hennes livskärlek ska lämna henne ensam ! Känner mig lite som en stor knöl men samtidigt vet jag att hon klarar av det ekonomiskt i allafall.

Planen är att bosätta sig i tältet i vår , börja sätta potatis och rotfrukter direkt så att vintern är fixad med basvaror .

Är Jag knäpp eller finns det fler likatänkande?????????????????????????????
Nä någon knöl är du inte, man kan nte tvinga någon till ett liv han/hon inte vill ha, vill man olika så blir det såhär...

Knäpp är du inte heller, möjligtvis en som avviker från mängden. Men vem vill leva som en av många kopior när ,man kan leva som original  ;D

Lycka till och kom gärna med rapporter om motgångar och framgångar - och jag önskar dig flera av det sistnämnda.

N
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #65 skrivet: 11 apr-09 kl 01:38 »
Tack så mycket ! Tänkte väl att här blir man inte klassad som freak  :)
Men tyvärr så är det många människor med bestämda uppfattningar om hur vi ska leva och bo. Jag håller verkligen inte med "svenssons " liv med villa , volvo , husvagn , 2,2 barn , tv i varje rum , dator i varje rum  osv osv. Alltid med köphysteri i sikte , "vi måste ha det "  " Åhh vad söt , den tar vi " "Kan vi inte byta ut våran nya soffa ? " 
Har bott i olika storstäder de senaste 20 åren. Provat på lägenhet i STHLM med bra ekonomi och jobbat röven av mig. TRÅKIGT ! De enda stunder jag känt att det här vill jag verkligen göra , så har det varit på en av de många sommar/höst/vinter/vårtältningarna .
Denna vintern har varit ett enda stort tankespel för för mig där jag vägt in allt det positiva med lägenhet kontra det positiva med tält , givetvis allt det negativa också . Men för mig blev det tältet som vann med sin största positiva egenskap ----- FRIHETSKÄNSLA !     
fri från hyra , Fri från fast el , fri från fastighetsskatt , kan byta miljö varje dag utan att det kostar en krona.Fördelarna är många. Lite knäpp är jag ju sedan länge, så där blir det nog ingen som tänker annorlunda  :o
Nä jag vill bo enkelt ute i skogen och odla egen mat , både för skoj skull och ekonomins skull.
Tänker testa det snart , håller på att packa ner lite grejer och går igenom vårat gemensamma när sambon sover. Ska gå fort när utflyttning sker inom en snar framtid .

Glad Påsk till er alla !

// Mats

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #66 skrivet: 14 apr-09 kl 11:36 »
virto: Jag vet inget om din situation men har du aldrig funderat på att prata med din kvinna om din önskan att flytta ut?
planerar du att fortfarande vara hennes man, eller tenker du bara dumpa henne och dra?

vet att längtan efter friheten kan vara stark.. och har själv offrat ett förhollande för den. Det var värt det. Men det är djävulskt ensamt utan honom, och om det hade funnits någon möjlighet att leva tillsammans där vi båda kunde få vara lyckliga så skulle jag nog ha försökt det..

Kan ju hända att jag fattat det hela fel, men som jag förstått det så tänker du mer eller mindre dela upp era saker i smyg och sen helt plötsligt säga, älskling jag vill inte leva det här materealistiska livet längre, så nu lämnar jag dig och drar!

Hade det inte varit vettigare att prata med henne och förkalara att du känner att det här "pryl livet" ni lever inte är vad du vill längre, ge henne lite tid att fundera och en möjlighet att bli med på ditt äventyr?

Som sagt jag vet ingenting om ditt liv utöver det du skrivit, men om du värkligen är hennes livskärlek, och du känner något för henne, så förtjänar hon i alla fall en schans!

Det materalistiska livet kan man slänga bort hur man vill.. men människor man tycker om ska man vara väldigt rädd om!!

Lycka till med flyttandet!

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #67 skrivet: 04 maj-09 kl 00:39 »
virto: Jag vet inget om din situation men har du aldrig funderat på att prata med din kvinna om din önskan att flytta ut?
planerar du att fortfarande vara hennes man, eller tenker du bara dumpa henne och dra?

vet att längtan efter friheten kan vara stark.. och har själv offrat ett förhollande för den. Det var värt det. Men det är djävulskt ensamt utan honom, och om det hade funnits någon möjlighet att leva tillsammans där vi båda kunde få vara lyckliga så skulle jag nog ha försökt det..

Kan ju hända att jag fattat det hela fel, men som jag förstått det så tänker du mer eller mindre dela upp era saker i smyg och sen helt plötsligt säga, älskling jag vill inte leva det här materealistiska livet längre, så nu lämnar jag dig och drar!

Hade det inte varit vettigare att prata med henne och förkalara att du känner att det här "pryl livet" ni lever inte är vad du vill längre, ge henne lite tid att fundera och en möjlighet att bli med på ditt äventyr?

Som sagt jag vet ingenting om ditt liv utöver det du skrivit, men om du värkligen är hennes livskärlek, och du känner något för henne, så förtjänar hon i alla fall en schans!

Det materalistiska livet kan man slänga bort hur man vill.. men människor man tycker om ska man vara väldigt rädd om!!

Lycka till med flyttandet!



Har försökt att prata med henne om allt men hon är inte villig/intresserad av en flytt ut till skogsområde och leva ett enklare liv. Dels för att hon själv trivs bra med det inrutade livet med planeringskalendern i högsta hugg , hon klarar sig inte utan många av våra" lyxprylar" som tex Plasmatv , diskmaskin tvättmaskin , hårtork , plattång , ja i princip allt elektrisk som vi har i dagens hem. " Tända eld i spisen för att koka kaffe när strömmen har gått kan funka men sen ska det bryggas i vår 2000kr bryggare just för att den är elektrisk " Hon vill inte göra mer jobb för att få samma sak gjord så länge det finns EL . Tar man bort elen från en stuga så är det sååååå mysigt en stund när vi är där , under förutsättning att strömmen kommer tillbaka när HON vill det. Kommer inte elen tillbaka blir hon sur och ska åka hem.

Jag är mycket kluven nu men det går åt det hållet jag nämnt om tidigare , sakta visserligen men ändå.
Vårat förhållande håller på att dö ut , hon ser det men vill inte inse det än. Skolavslutningen är ju snart och där har hon ytterligare något att hålla sig sysselsatt med för att dra ut på det som händer hos oss.

Jag var iväg en vecka med en kompis precis nyligen och då bodde vi i "mitt" tält vid östersjöns vatten. Obeskrivlig känsla när man satt i tältet på morgonen med kaffet på kaminen och 38kg vovve i knät och bara var där ! Själva ! Vi lyxade till det med några dagar på camping  :-[   Men det fanns ju dusch !!
Den hemskaste känslan var inte när jag kom hem till henne utan det var när vi packade ner tältet , min frihet , i en låda. Hela resan hem gick tankarna till "min frihet" i kofferten .


Jag ska göra ett försök till att övertala henne till att prova på en annan livsstil ett tag för se hur det verkar men ärligt talat så är det nog lättare att pricka in Drömvinsten på lotto än få henne till att prova på.

Uppdaterar om framsteg/motgång

Knyttan

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #68 skrivet: 05 maj-09 kl 14:29 »
Ojojoj! Här har jag ine varit på ett tag. Men TACK så jättemycket för alla svar!!!!
Väldigt inspirerande och SKÖNT att det är så många fler som drömmer om samma som jag... ibland undrar man ju...!
Jag har inte lyckats göra mina drömmar verkliga än... man borde ju gå klart skolan, sen borde man skaffa jobb - man borde så förbannat mkt, men vänta bara!
Tycker fortfarande att tält/kåta låter underbart att bo i - lycka till alla ni modiga människor som har kommit ett steg längre än jag och tänker göra slag i saken! Vore roligt att höra hur det går för er!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #69 skrivet: 07 maj-09 kl 12:08 »
Jag bor i tält nu en månad, det 'r verkligen härligt att vakna upp vid vattnet även om det är lite kyligt ibland, men man vänjer sig. Färsk fisk till middag! Fast lite ont i ryggen har jag och en tendens till att rulla in sig & fastna i sovsäcken.. :P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

gäddhäng

  • Inlägg: 3
SV: Bo i tält
« Svar #70 skrivet: 27 maj-09 kl 22:29 »
OK, tankarna rör sig lite i samma riktining som trådskrivarens. Tänkte väl i så fall börja med det nya livet till våren så man hinner långsamt anpassa sig under årets mildare tid.
Tror lätt militärtält skulle fungera fint om man isolerar lite ytterligare. Sommar o höst är det iaf nemas problemas.. Problemen får man ta som de kommer.

Det jag funderar på är att det skulle vara bra mycket bättre att ha en bit mark man själv äger än att bara slå upp tält någonstans i skogen och få myndigheterna på halsen. Har iofs sett att folk lever i tält i Nackareservatet olagligt, men inte helt utan problem.

Någon som vet vart man ska söka efter mark? BILLIG mark kanske bör tilläggas... Kanske är någon mer här intresserad av lite riktigt alternativt leverne, långt bort från systemet?

Har lite sparat själv, men om man gick ihop några st. så skulle man få större möjligheter. Letar inte efter någon "tomt" med detaljplaner o sånt skit, bara en bit mark att förfoga över på egen hand.

En skogstomt, med närhet till vattenkälla och lite odlingsmöjligheter skulle vara paradiset.. Möjlighet att fiska vore guld.. Har ingen koll på priser på mark, men kan tänka mig att flytta dit där det blir billigast.
Peace
   vad trevligt att se att jag inte är ensam om tankarna om att leva utanför de här systemet, är ny här på forumet och trivs, har mark å hus men vill ej ha hus lån så funderar på sälja och köpa något kontat å va utan elabonemang mm

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #71 skrivet: 28 maj-09 kl 08:47 »
Åhåhåhååå

Har just beslutat mig för att bo innomhus i sommar..  :'(

Men det blir i alla fall nästan halva tiden i tält..  :D

(Scoutläger, fältarbete, och ännu mera fältarbete)

anledningen till mitt beslut är att jag inte orkar leta efter ducsh och tvättmaskin, och att jag ska jobba på ett museum varge dag som jag inte är ute i fält... Så jag måste vara någorlunda representativ....

men om jag skulle leva bara för mig själv, och inte vara representativ på en arbetsplats åtta timmar om dagen, då skulle jag defentivt bo i tält igen!

Handtvätta går ju om man har tid, och renligheten går ju också att lösa  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #72 skrivet: 22 sep-09 kl 18:55 »
Hallå

Nu har jag bott i en tipiliknande sak i över en månad. Jag ska bo där hela vintern. Jag hade tänkt skriva nån blogg om erfarenhetrna jag får och att jag då hoppeligen också ska få lite tipps och hjälp av läsare.

I helgen var jag borta och då hade musen hittat dit och gnagt bort en hörn av min halsduk och skitit på mitt nattduksbord. Vad har folk för erfarenheter av att bo ute och möss? Maten har jag i en kista, men kläderna har jag i en hockeybagliknande sak. Borde jag bygga en till låda för kläderna? Äter möss upp böcker?

Jag återkommer med bloggadressen om det blir nåt av den.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #73 skrivet: 23 sep-09 kl 11:20 »
Smul: låter härligt! (om man bortser från mössen då)
kanske räacker det med nån form av upphängningsanordning för kläd-bagen? låter annars som en mysig "bygga bo plats" för möss, i alla fall om du inte rotar i den dagligen....
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #74 skrivet: 24 sep-09 kl 18:20 »
Jo, det skulle inte vara trevligt att ha hål i alla kläder i vinter..

Här är min bloggadress: http://javrri.blogspot.com/

Men ha inga höga förväntningar. Jag tycker verkligen inte om att sitta framför datorn.

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #75 skrivet: 04 okt-09 kl 03:04 »
Dags för en liten uppdatering ! Sagt och gjort , separering genomförd och hon förstod inte alls varför man lämnar den "trygga" tillvaron i staden överhuvudtaget ! Förklarade hur jag kände osv osv .
 Utflyttning påbörjas i samband med att extrajobbet lägger i en högre växel  :o   Påbörjar flytten till mitt lilla torp som ska vara vinterbonaden ( tält resten av året ) . Vad händer då ????????   Jo men visst tusan träffar man en ny intressant kvinna med liknande intressen bortsett från att bo i tält. VAd gör man då ?? Jo ta mej tusan , nu bor jag i lägenhet på annan ort med betydligt lägre hyra och mycket lägre krav på "standardutrustning". 

Med andra ord : Det sket sig duktigt nu med tältboendet men skam den som ger sig ! Jag ska göra det nångång ! !!!!!

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #76 skrivet: 04 okt-09 kl 13:11 »
Men.. men.. varför inte bo i torpet tillsammans med henne, då? Om hon har 'liknande intressen bortsett från att bo i tält'? Och så kan du ge dig iväg på kortare tältutfärder på egen hand under sommarhalvåret? Typ några veckor eller så?  ???

*fattar inte riktigt*

Petteriskogen

  • Inlägg: 33
  • Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
SV: Bo i tält
« Svar #77 skrivet: 11 okt-09 kl 15:33 »
Bor i en 6m yurta utanför Gbg med mina två barn.
Hunden är bunden och téet är alltid varmt om nån vill hälsa på.
Det finns hur mycket info, åsikter och teorier som helst om hur det är att bo i tält, särskilt under skandinavisk höst/vinter.
Bättre att känna på det själv, kom förbi en dag med riktigt jävligt väder :)

Ring gärna innan så jag är hemma.

Petter
0704-968690
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #78 skrivet: 12 okt-09 kl 10:17 »
petteriskogen: wow låter grymt,, synd att man inte har vägarna förbi gbg så ofta!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Petteriskogen

  • Inlägg: 33
  • Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
SV: Bo i tält
« Svar #79 skrivet: 12 okt-09 kl 20:11 »
Det är smått fantastiskt hemtrevligt. Skulle du ha vägarna förbi så bjuder jag på käk i utbyte mot Svalbardstories :)

Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Belubia, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser