Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35978 gånger)

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #40 skrivet: 29 jan-09 kl 05:47 »
OK, bilder låter bra. Lutar nog mot en Soulpad för tillfället, verkar ju vara en riktig lyxbostad.

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #41 skrivet: 31 jan-09 kl 20:54 »
Försöker klämma in bilder imorgon. Har inte varit hemma speciellt mycket plus att jag ska lära mig att lägga in dom  :-[

// Mats

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #42 skrivet: 01 feb-09 kl 01:07 »
OK. Har iaf ändrat mig angående soulpaden. Det blev bra mycket dyrare med en sån än vad jag får betala för militärtältet o största fördelen med soulpaden är dess något högre mysfaktor, något som borde gå att ordna till i ett militärtält oxå med rätt inställning.
Så, du behöver inte posta för min skull, men det kan ju vara kul å se hur ni löste det.

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #43 skrivet: 09 feb-09 kl 12:53 »
jag ska snart flytta ut i ett lånat militärtält ganska nära växjö.. Jag har ingen aning om hur det kommer att gå men jag längtar bort från husen. Ska försöka få ihopskrapat pengar till en tipi av nåt slag. Har kollat på tentipis granit14 och bison traditionel16, skitdyra.. men eftersom jag inte hade tänkt flytta in i nåt hus igen så kanske det är väl värt pengarna.. Är det någon som har några erfarenheter med dessa tipis?

människa

  • Inlägg: 2
SV: Bo i tält
« Svar #44 skrivet: 10 feb-09 kl 16:43 »
Hej, jag har bott en längre tid i Tipi samt andra typer av tält. I Tipin tände jag morgonbrasan
 medan jag låg kvar i under täcket, efter några minuter blev det behagligt och varmt och vi klev upp (helt bortkastat att hålla varmt hela natten).
Flytta ut succesivt så kommer du underfund med hur du vill ha det tids nog. Har man bara en vacker bostad och lägerplats brukar ingen bli arg och man brukar kunna bo länge. Nomadics Tipi-makers syr världens bästa Tipi-dukar (www.tipi.com). Det finns även att få tag på väldigt fina i europa till lägre pris och kvalitet. 


Det glädjer mig att det finns så många av oss därute.

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #45 skrivet: 12 feb-09 kl 00:10 »
Ursäkta dröjsmålet med bilderna men de var inte så bra att jag lägger upp dom .
Ska däremot till Norge om några timmar för att tälta några dagar och nätter i skogen. Vädernyheterna säger ner mot -20 natten till fredag.
Vi försöker få till lite bilder som är sevärda på SoulPad med kamininstallation . Enligt kontrollen på lägerplatsen finns det minst 70cm djup snö  :) :) :)

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #46 skrivet: 24 feb-09 kl 18:53 »
Jag har bott i tält liknande saker ett tag och det var ett par saker som var jobbiga.
Laga mat, över öppen eld tar lite tid. Lite mindre tid om man har ett lager av upphuggen ved. Men att dra igång en eld och laga mat, känndes för min del jobbig. Särkligt eftersom jag bara lagade mat för mig själv så kändes det inte värt det att dra igång en eld. Så jag lagade en stor portion mat var 3:e eller 4:e dag och sparade. Blev lite tråkigt i slut ändan.
Om någon har ett bra tips hur man lättas kan laga mat så är det välkommen.
Under vintern är tvätta kläder och personlig hygien lite jobbig. Och eftersom jag har hund så blev det ganska skitit där inne, men det problemet har väl inte andra.

Förresten vet någon om man kan åka och kolla och teste militärtält och tipis innan man köper?
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

 

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #47 skrivet: 27 feb-09 kl 12:19 »
Å vad roligt med en tält tråd!!!  :D :D :D :D :D

jag bodde juni - september i tält i norra sverige i somras... Då hade jag en liten lavvo från helsport. Inget tält  jag rekomenderar men det funkade finfint för mig  :D :D Stod inte mitt på fjället men nere i fjällbjörkskogen, så det gick bra trots snö och vind.

Nu bor jag (Har precis flyttat ut igen) i en varrie 7 från tentipi. På svalbard. Det är ett grymt stabilt tält, om man bortser från stormlinorna (det blåser hela tiden här så dom gnags av mot tältpinnarna) och mittstången som man får med. Min vek sig i första stormen, :o >:( nu har jag en av massiv aluminium som en snäll forskningstekniker gjort åt mig.  :D :D

(de på tentipi tipsade mig om att ta ner ett träd och göra en tältstång av det.. men med en maxhöjd på 15 cm på "träden" blir det lite knepigt ;) )

Nu kan det (peppar peppar och allt såntdär) blåsa bäst det vill och inget händer..  :D :D Förutom att det låter mycket...

Och när det är snöstorm virvlar det in snö igenom ventilationshålet i toppen.. men jag har en lösning på g där  ;D

Tror att om man ska bo i skogen kan man lungt satsa på en billigare variant av lavvo.. Är också inte säker på om min lavvo är bättre än några av de billiga versionerna. Tror att det är smart att prova sig fram. Man kommer på hur man vill ha det efter ett tag, och innan man köper något jättedyrt (jag sparade visserligen in konstnaden av min lavvo på tre- fyra månadshyror men ändå) så är det bättre att ha något billigt.

Ståhöjd är dock något jag varmt kan rekomendera.  :D :D Att man kan hålla i sig i mittstången när man fipplar med skor och långkalsonger etc är också grymt bra  ;) :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #48 skrivet: 01 mar-09 kl 09:13 »
Jag tror att jag ska köpa en tipi från www.tipi.com.. om jag har räknat rätt med importskatt och tullavgifter och sånt så blir det lite över 10 000 sek (jag är inte säker för jag har aldrig gjort nåt sånthär). Jävligt dyrt, så det känns ju tveksamt. Men jag hoppas kunna bo i den flera år framåt.

Känns lite dumt och ohållbart att köpa sin bostad, dessutom med fabrikstillverkat tyg och sånt, och ennu mera dessutom från usa... men man kan inte vara pk hela tiden..

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #49 skrivet: 01 mar-09 kl 10:40 »
Känns lite dumt och ohållbart att köpa sin bostad, dessutom med fabrikstillverkat tyg och sånt, och ennu mera dessutom från usa... men man kan inte vara pk hela tiden..


Av egen erfarenhet så är det väldigt svårt och arbetsamt att göra en bostad vattentät helt av material man hittar i de svenska skogarna. Det går visserligen, men du kommer behöva sammla in en massa material t.ex. näver och det krävs ganska mycket kunskap (och erfarenhet).

Det du däremot skulle kunna göra är att bygga din bostad med slanor och täcka över med pressening och sen hälla på en massa torv. Så blir den vattentät och ganska (inte så mycket  :( ) värme isolerand.
Eller bygga en kåta av pressening, kanske inte ser så roligt ut, men funkar bra och är sjuuukt mycket billigare. Du kan komma undan med 1/10 av priset. Har varit inne i en sån kåta och förutom att det kanske är snyggare med cavanas eller vad nu vanliga tipis är gjorda av så var det ingen större skillnad.

Förresten om det är någon mer som är intresserad av att köpa militärtält så kanske vi kan gå ihop och köpa flera samtidigt och få de billigare. http://www.blocket.se/vi/19802020.htm
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #50 skrivet: 04 mar-09 kl 00:47 »
eAnarchy, jag köpte mitt militärtält för 3000:- o det var oanvänt 12-manna.

Jag satte in en köpesannons på blocket och fick många svar. Vissa ville bara ha 2500:-, men det erbjudandet kom lite för sent.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #51 skrivet: 04 mar-09 kl 08:01 »

Nu bor jag (Har precis flyttat ut igen) i en varrie 7 från tentipi. På svalbard. Det är ett grymt stabilt tält, om man bortser från stormlinorna (det blåser hela tiden här så dom gnags av mot tältpinnarna) och mittstången som man får med. Min vek sig i första stormen, :o >:( nu har jag en av massiv aluminium som en snäll forskningstekniker gjort åt mig.  :D :D

Nå, höll den för stormen som är nu? Avancerat att bo i tält på Svalbard, kallt och blåsigt! Men du bor kanske inte ute på vidda eller?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #52 skrivet: 17 mar-09 kl 16:47 »
Nå, höll den för stormen som är nu? Avancerat att bo i tält på Svalbard, kallt och blåsigt! Men du bor kanske inte ute på vidda eller?

Jodå än så länge håller det  :D Jag står på ett väldigt dåligt ställe vindmässigt sett, jag står precis där vindarna kommer ner från en glaciär. Så det båser som f*n, men så är det när man inte vill tälta intill havet i en trång liten dal full av hus  ;)
(sånadära stora vita nallar kommer flytande på isblock på havet, och kanske dom vill ta en tugga av en liten tjej i ett tält om dom inte hittar någon säl?)

jag bor 200 m från närmaste hus, så det är inte allt för avancerat.. men visst kallt och blåsigt kan jag hålla med om..

Min snö - blokerings ide funkade finfint den med, så nu kan jag lungt ha grejer liggande i hela tältet utan att dom blir täckta av snö :-)

Har fått in lite trasmattor och annat mys också.. ska försöka få låna en kamera och ta bilder nån gång.. men här kommer en bild tagen av en "galning" som sov i bivacksäck innanför mina larmfaklor när jag inte var hemma...

 Fint va ? 
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i tält
« Svar #53 skrivet: 17 mar-09 kl 22:34 »
Det där fotot fick mej nästan tårögd!, så vackert du bor! Och efter att jag tillbringat 3 dagar i en stad och innan dess sovit inomhus i 1 månad (:o) så var det precis denna inspiration jag behövde, så jag gick ut och skulle kolla till mitt tält eftersom jag varit på bortaplan ett tag och nu kände att jag verkligen ville sova där inatt, men då hade vinden varit där och ruskat om så att tältduken hängde på sniskan, dock inga glaciärvindar här i skåne så jag ska nog kunna fixa till det imorron när man ser lite bättre.
Bra ide det där med att ta foto, ska nog också försöka fixa en bild att lägga upp även om mitt tält inte är färdigt men det kanske kan ge inspiration till någon.

Ang. tältdukar så fick jag tipset om att http://www.flobyoverskottslager.nu/ har tältdukar av alla möjliga sorter, pris har jag inte koll på men det kan vara värt att kolla upp. Det mesta går ju att fixa till själv istället för att köpa dyrt, själv har jag nyss varit och hämtat ett tälttyg från ett 80-tals tält som jag ska anpassa till mitt tält, i väntan på att jag har garvat tillräckligt många skinn...

satt och läste igenom tråden och blir glad av att där trots allt finns några som bor i tält :D
Gå inte och dö förrän du har levt!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #54 skrivet: 17 mar-09 kl 22:35 »
fastfrusen, ååh vad härligt, om du är kvar i höst kommer jag förbi och kollar in boendet :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #55 skrivet: 18 mar-09 kl 07:57 »
Tycker folk det är en schysst ide att göra denna tråd lite till en "blogg" eller liknande för oss som bor i tält / vill bo i tält?

Hade varit kul att höra hur ni andra har det, smarta lösningar man kommit på eller funderingar man har?

Sirupsbollen: Hösten är nu långt bort i mitt tidsperspektiv, men jag är nog kvar, då är du välkommen!  :D

Patrik: Kul att du fick lite peppning!  :D Och Ja fixa foto!! Jag vill se!!  :D :D Och visst är det härligt att vi ändå inte är helt ensamma som tältare!

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

smul

  • Inlägg: 12
SV: Bo i tält
« Svar #56 skrivet: 18 mar-09 kl 13:27 »
Ja! Vill någon som kanske har gjort det förr starta en blogg om att bo i tällt eller liknande, så kan vi sedan vara många som skriver där..?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #57 skrivet: 18 mar-09 kl 15:48 »
Ja! Vill någon som kanske har gjort det förr starta en blogg om att bo i tällt eller liknande, så kan vi sedan vara många som skriver där..?

Vi kan vel bara skriva här i tråden?  och bifoga bilder  :D

Om vi inte vill nå ut till de stora massorna förstås, men det har jag personligen ingen önskan om...
Det är tillräckligt med journalister som hittat mig ändå  :P Fast iof, om vi är flera så kanske dom lämnar mig ifred  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Frank-Thomas

  • Inlägg: 19
SV: Bo i tält
« Svar #58 skrivet: 18 mar-09 kl 16:09 »
Ja skriv här på alternativ, trevligt med många saker under samma tak. Första gången jag träffa nån som bodde stora delar av året i tält va i somras då jag jobbade i nordnorge, väldigt alternativt tyckte jag. När vädret tillät sov hon helst utan tält. Även om jag aldrig skulle bli nån supertältare är det ju hemskt roligt att läsa om hur det är! Extremt välkomponerad tomt tältet står på med norrsken och allt, vackert!

@nders

  • Inlägg: 29
SV: Bo i tält
« Svar #59 skrivet: 18 mar-09 kl 23:35 »
Jag är lite nyfiken på hur ni som bor/bott i tält löst det med vatten och hygien?
Både att få drickbart vatten  och att kunna tvätta sig själv och ens kläder.
Jag är kanske bara fördomsfullt av mig men det låter som det  blir väldigt omständligt att ordna med  just dem detaljerna :->


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
mommo, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser