Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35975 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #80 skrivet: 13 okt-09 kl 11:44 »
deal!  :D
Nu måste jag bara komma på hur och när och om jag tar mig till gbg trakten  ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #81 skrivet: 13 okt-09 kl 12:18 »
fastfrusen, är du kvar på svalbard? :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #82 skrivet: 13 okt-09 kl 12:26 »
fastfrusen, är du kvar på svalbard? :)

är i Arvidsjaur på utbildning, sen ska jag tillbaka *läääääängtar* förhoppningsvis blir det i januari, men det kan hända att jag måste göra praktik i fastlandsnorge, å då får jag vänta tills i mars innan jag kommer upp igen...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #83 skrivet: 13 okt-09 kl 12:34 »
Åja, vad studerade du egentligen? Too bad att du inte är kvar där då, för nu är jag i Tromsö.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #84 skrivet: 13 okt-09 kl 14:04 »
Åja, vad studerade du egentligen? Too bad att du inte är kvar där då, för nu är jag i Tromsö.

när jag var på svalbard läste jag biologi på unis (www.unis.no)
nu läser jag AFIS (flyginformationstjänst för okontrollerad flygplats)

Jag kommer säkerligen att passera igenom tromsö på väg upp  :D i januari eller mars
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i tält
« Svar #85 skrivet: 08 mar-10 kl 11:17 »
Jag har bott en liten del ute denna vintern, men det har varit jävligt kallt ibland, känner att jag till nästa vinter vill bo lite bekvämare, kanske i en jurta och tillsammans med fler människor.
Men nu börjar nya tider, våren har gjort sitt intåg i Skåneland med sol så nu smälter faktiskt snön! börjar så smått vilja ut och vandra och leva lite luffarliv och bo ute hela sommaren, kanske finns där fler som ger sej ut nu till våren?
Gå inte och dö förrän du har levt!

olivoil

  • Inlägg: 47
  • Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
SV: Bo i tält
« Svar #86 skrivet: 20 apr-10 kl 12:27 »
Jag letar och letar efter en film någon lagt ut om en kille som bodde ute i skogen.
han hade gjort ett slags kåta av pressenningar. Badade i en sjö och han hade dreads.
Var ngt slags ingenjör...jag pallar inte leta mer  :P
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

olivoil

  • Inlägg: 47
  • Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
SV: Bo i tält
« Svar #87 skrivet: 20 apr-10 kl 12:56 »
Har läst lite trådar här på forumet kring det här med att lämna bekvämligheterna och kostnaderna bakom och flytta ut i skogen. En del har redan kommit in på frågan om mark
tillgång på vatten osv. Kunde man inte skapa antingen en förening eller en stiftelse ?
Med målet att gemensamt äga ett stycke mark/skog där medlemmarna får bo.
På det viset vinner man flera fördelar dels socialt, man är inte ensam.
Dels kan man med gemensamma krafter, både ekonomiska samt vad gäller muskelkraft
skapa sig ett riktigt trevligt ställe. Med tillgång på allt man behöver i livet egentligen, förutom platt tv som vi alla vet att man måste ha för att vara en riktigt framgångsrik och lycklig människa. Vad jag vet är det ingen som funderat på förenings/stiftelse möjligheten? Kan ju finnas bidrag att få dessutom...

Daniel
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Bo i tält
« Svar #88 skrivet: 20 apr-10 kl 16:12 »
Jag letar och letar efter en film någon lagt ut om en kille som bodde ute i skogen.


Jo, det är en ganska intressant film, har för mig att länkar finns här i forumet, annars har jag dem:

Del 1:
Skogstv del 1


Del 2:
SkogsTv del 2


Skulle vara väldigt intressant att veta om han bor kvar.

Markfrågan ja, nån här har erbjudit sig lite skogsyta för städade hippies. Men annars är väl en stiftelse en bra form om man vill bo bofast. För nomader är det ingen bra idé, då är det bättre och billigare och fråga en markägare.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Bo i tält
« Svar #89 skrivet: 22 apr-10 kl 10:13 »
Hade för mig att det fanns en tredje del, hittade den på tuben:

Del 3:
SkogsTv del 3

Huggorm

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #90 skrivet: 22 apr-10 kl 12:26 »
Inspirerande filmer  :D

pelleplutt

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Bo i tält
« Svar #91 skrivet: 27 apr-10 kl 15:00 »
Jag fick nog av tältandet i lumpen. Det kan vara mysigt på sommaren. Men det är fan inge kul på vintern. Inget kul att vakna mitt i natten med att man frysen något så in i helvette.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bo i tält
« Svar #92 skrivet: 27 apr-10 kl 15:05 »
Rätt förberedelser för de temeraturförhållanden som är på en nattvilande kropp så går det, och jag slipper då att vakna sinnestungt av frossan.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Bo i tält
« Svar #93 skrivet: 27 apr-10 kl 15:30 »
Inspirerande filmer  :D

Ja, så in skogen inspirerande! Är väldigt sugen på att flytta ut. Skulle bara behöva köpa en medelstor solpanel. Jobbet kan jag göra delvis "hemifrån" bara laptopen snurrar hela dagen och mobilen har täckning. Men familjen är inte lika intresserad av detta liv.

När det gäller vintern så bor jag också gärna lite bekvämare än i tält. Eller så flyttar man söder ut under vintern.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bo i tält
« Svar #94 skrivet: 27 apr-10 kl 16:22 »
Rätt förberedelser för de temeraturförhållanden som är på en nattvilande kropp så går det, och jag slipper då att vakna sinnestungt av frossan.

Haha, så vimsig jag är, den bilden skulle ju varit i fordonstråden.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #95 skrivet: 28 apr-10 kl 09:33 »
Rätt förberedelser för de temeraturförhållanden som är på en nattvilande kropp så går det, och jag slipper då att vakna sinnestungt av frossan.

Håller med MISSE under mitt svalbard- mörkertid - vinter tältprosjekt så var det inte kylan utan ENSAMHETEN som var problemet.

Är man stationär så kan man ju ha massa varma saker att sova i. Jag körde på dubbla sovsäckar, duntäcke och en dunjacka rundt fötterna. Sov som ett barn när jag väl slutat höra alla dedära imaginära isbjörnarna som strök sig runt tältduken  ;)

Men som sagt ENSAMHET är värre.

Men det är klart, man måste ju gilla att vara ute på vintern, inte banga för snöskottning å annat...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

emiglu

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Bo i tält
« Svar #96 skrivet: 03 feb-12 kl 21:54 »
Kul att läsa om alla vildar i svenska skogen. Själv arbetar jag som volontär på en naturpark i Kreta (arbetar gratis i utbyte till mat och boende vilket består av en trevlig husvagn) sedan tre månader tillbaka. Funderar på att ta mina sparpengar och slå till med en kåta från Tentipi, http://www.tentipi.com/. Trevligt att ha ett helt eget ställe.

Som i tidigare inlägg håller jag med om att det är skitdyrt men det är det bästa alternativet jag hittar för att vara på resande fot. Kommer troligen fortsätta resa och leva som "helper" ett tag, www.helpx.net. Om någon har tips på annat smidigt/lätt tält att resa med vore det guld. Vore även intressant att veta vilket typ av tält ni alla bor i?

Snart ska jag flytta ut till Kretas vilda landsbygd med en annan volontär där vi ska bygga ett Nature-camp. Håller redan på att odla i trädgården och tanken är att vi ska bli så självförsörjande som möjligt. Kommer då volontärarbeta med att samla, torka och göra tebalndningar och olja av diverse örter. Underbart att leva nära naturen.

joel123

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #97 skrivet: 05 feb-12 kl 18:02 »
ser att det är ett tag sedan tråden användes.. förutom inlägget ovan detta :)

 det finns några trådar om tältande nomader på forumet... tycker det är mycket intressant, men jag undrar, alla som bor i tält på icke-fasta platser, om man har ett sådant tipitält eller militärtält är det inte tungt att bära på när man flyttar på sig? har sett att de väger uppemot 10kilo, och om man har en tältkamin, bär man ut den i skogen? är de inte tungt? :O ska man då ha kläder och mat och... hur kan man bära runt på allt? eller kör ni bil? man kan ju såklart köra till en skog och slåläger en dagsvandring in eller sådär, och springa till bilen några dagar tills man hämtat allt... men då är man beroende av en bil... eller om man är många kanske man delar på "lasten"... Hur gör ni?

Läste om musproblem i "garderoben" i tältet, finns det ingen som har någon smart lösning på sådant? hur man håller kläder fria från djur och annat... kan tänka mig att det lätt blir fuktproblem?

Tält i tält-iden var smart tycker jag häftigt om man är flera, och bygger en riktigt stor stor tipi(eller annan koja) av presseningar eller något annat billigt material, som man kan elda i och sen har man flera mindre tält inne i tipin, typ 2-3manna tält.. det borde rätt värme effektivt, och det kanske skulle bli billigare än en 4000kronors köpt tipi då de små tälten inte behöver vara superkvalitet(behöver inte vara vattentäta tex...) och blir det riktigt kallt kan man tränga in sig så många som möjligt i ett av de mindre tälten för att värma varann :)

Fast aldra häftigast vore nog att bygge en kåta/koja av skogens eget material! då har man heller aldrig ett tält att bära på, men det kan ju vara svårt om man vill byta lägerplats ofta ...

 

kbh

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #98 skrivet: 05 feb-12 kl 18:14 »
Man kan ju frakta med cykelkärra som transport medel  kanske en tramporgel  där till som dragare  :)

joel123

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #99 skrivet: 05 feb-12 kl 18:52 »
Man kan ju frakta med cykelkärra som transport medel  kanske en tramporgel  där till som dragare  :)

cykelkärra var smart!! hittar man en eller bygger, med hyffsat hög markfrigång (heter det va?) så kan man ju ta sig fram rätt bra i terräng med en sådan! har man en liten hopfällbar cykel så kan man dra kärran med den när man rör sig på vägar :D smart!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser