Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?  (läst 6443 gånger)

fjäderfän

SV: ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-08 kl 21:46 »
finns många som säger att dom vacinerade djuren inte kan sprida ILT
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #21 skrivet: 12 nov-08 kl 21:49 »
finns många som säger att dom vacinerade djuren inte kan sprida ILT

Ja det håller jag med om är bullskit.   Har de kommit i kontakt med smittan så naturligtvis................. :-*

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #22 skrivet: 12 nov-08 kl 22:16 »
Vaccinerade djur kan bära på det "vilda" viruset och sprida det vidare. Men vissa vaccinerade djur ger ifrån sig vaccinationssmitta som i samband med tex ruggning eller annan smitta som ger en nedgång i hälsotillståndet kan skörda dösdsfall.

På SVA:s hemsida står det att man inte bör blanda vaccinerade med ovaccinerade djur.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #23 skrivet: 13 nov-08 kl 07:00 »
Tänkte på det, ankor och gäss kan ju inte få ILT men är ju alltjämnt  smittbärare. Vi pratar ofta om att höns smittat höns men hur många gånger är det egentligen ankorna t.ex. som är boven i dramat?? De flesta av oss har ju ankor, gäss och höns frigående ihop hemma därför slog mig detta. Det kan ju räcka med att man köpt hem en ny drake som levt ihop med höns som är smittbärare eller är jag helt ute och cyklar??  ??? Likaså på alla utställningar sitter ju ankor m.m ovaccinerade bland hönsen och kan få smittan med hem eller?? Nå´n som vet hur det ligger till med risken här??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 nov-08 kl 07:22 »
Från SVA:

Smittspridning

* Smittspridning av ILT-virus sker framförallt genom direkt kontakt (sekret) mellan fåglarna.

* Virus kan överleva en kort tid i omgivningen och kan därför överföras till fåglarna indirekt via till exempel människor, husdjur och redskap.

* Luftburen smitta över korta avstånd kan förekomma (till exempel i ett ventilerat utrymme).

* Fåglar kan vara smittbärare och smitta andra höns under lång tid trots att de ser friska ut. Smittan kan därför spridas om man råkar köpa till synes helt friska smittbärare som blandas med oskyddade höns.

* ILT smittar inte via ägg som desinfekterats och kläckts i maskin.

« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 07:27 av Ulric »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #25 skrivet: 13 nov-08 kl 09:23 »
Simfåglar kan inte få ILT men de kan sprida det mekaniskt genom tex att de har smitta på fötterna. Men smittan kan inte överleva länge där och den ramlar ju också ganska for tbort. Men visst bör man sätta sina ankor/gäss i karantän efter en utställning för att minska risken för smitta till hönsen.

rina

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 nov-08 kl 11:23 »
Jag tycker detta ämne har spårat ur fattar inte varför en del har svårt med vaccination av ILT ? Det finns i MASSOR av flockar antikroppar hos djuren. Det är hur enkelt som helst vaccinera, förr har vi vaccinerat precis när dom vart 5 -6 veckor sen igen efter 10 veckor ungefär . Man får ju en del kullar och det har varit jobbigt, men i år bestämde vi att vi vaccinerar när vi avlat klart och det har inte varit några problem alls, skulle jag haft det "vilda" ILT på mina djur skulle ju det visat sig på kycklingarna vid 8 veckors ålder . Men inte ett enda djur har blivit sjukt här. Inte ens dom djuren som inte blev vaccinerade då de skulle avlivas ( för mycke tuppar). Så detta snack om att vi som vaccinerar minsann kan ha det vilda ILT också tror jag är överdrivet. Men varför inte bara bestämma sig för att vaccinera ELLER inte, MEN då ska dom som inte vaccinerar inte köpa ett enda levande djur för då är dom illa ute direkt det vet jag då säkert.
Så så enkelt är det ju antingen eller. Köp avelsägg vill inte uppfödaren sälja så köp av nån annan då och doppa dom i hett virkonvatten i cirka 10 sek, så slipper ni ILT.

rina

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 nov-08 kl 11:28 »
Det står på SVA s´hemsida att efter ett år är hönan inte längre skyddad mot ILT, och då funderar man ju kan hon vara smittbärare då ???  :-\ Jag skulle fort vaccinera om henne speciellt om du köper in nya ovaccinerade djur dom kan ju ha vad som helst med sig....jag är livrädd för ovaccinerade djur. :(

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #28 skrivet: 13 nov-08 kl 12:45 »
 :) Tack för input allihopa! Det är inte lätt att vara novis som jag men med allas erfarenheter blir det enklare att förstå och hitta en egen uppfattning.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

bea

« Svar #29 skrivet: 13 nov-08 kl 14:44 »
hej på er alla vaccindebatörer ;)
är lite nyfiken på vad som gör att det är just ILT vaccin som debateras så hett....finns ju fler hemsking sjukdommar som man inte vill ha (om man nu bestämt sig för att vaccinera)
bifogar en länk över vaccinations programm för höns

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Vaccin-och-vaccination/Vaccinationsprogram/

rina

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 nov-08 kl 19:39 »
Ålder Sjukdom (smittämne) Vaccinationssätt Vaccintyp
0 dygn Mareks sjukdom (MDV) Injektion Levande
5-9 dygn Koccidios (Eimeria spp.) Dricksvatten Levande
4-6 veckor* Infektiös laryngotrakeit (ILTV) Ögondropp Levande
12-14 veckor* Infektiös laryngotrakeit (ILTV) Ögondropp Levande
Detta är vaccineringar som vanligtvis görs av hobbyhöns..själv tycker jag att det kan räcka med vaccin mot ILT då jag tycker det är ett stort problem i Sverige. Jag vet en del Brahma uppfödare vaccinerar mot marek men såna problem har jag inte haft med mina raser,lika koccidios finns det ju bra bot på med esbetree.
Hörde att många äggproducenter vaccinerar mot marek och IB undrar om alla som köper billiga värphöns från dessa är medveten om det. :-\

fjäderfän

« Svar #31 skrivet: 13 nov-08 kl 20:00 »
det tror jag inte folk vet om dessvärre. :-\
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

bea

« Svar #32 skrivet: 13 nov-08 kl 21:31 »
 ;)rina du såg nog inte länken jag bifogat där stod all den infon :D

sallyomolly

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 nov-08 kl 09:10 »
Men är det inte så att alla hönsen träffas på utställningarna?
Många ställer inte ut, men köper de inte höns av de som gör?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 16 nov-08 kl 09:44 »
På en utställning träffas hönsen inte fysisiskt men luftburen smitta kan ju spridas eftersom de sitter i samma lokal.

Om man vaccinerar eller inte är ju helt upp till var och en. Men man måste informera ev hönsköpare om riskerna och helst avråda dem från att blanda vaccinerat met ovaccinerat för det finns ju risker med det. Det är ju lika stora risker med att köpa in ovaccinerat till en ovaccinerad grupp.

Förr fick man ta bort de hönsgrupper som drabbades av ILT, men det behöver man inte nu. Väljer man att behålla sina gamla höns efter ett utbrott och sen vaccinera de som överlevt och de nya djuren finns det ju en stor risk att nåt djur sprider bägge virusen.

Här kommer ett klipp från SVA:s hemsida:

"Blanda inte vaccinerade med ovaccinerade fåglar
Det är viktigt att inte blanda vaccinerade och ovaccinerade höns eftersom de vaccinerade fåglarna kan utsöndra vaccinvirus. Detta gäller särskilt under den första tiden efter vaccination. Ovaccinerade höns som smittas med vaccinstammar av ILT-virus kan då insjukna i lindrig luftvägsinfektion (snuva, rinnande ögon och hosta). Om andra infektioner tillstöter kan infektionen bli mer allvarlig.

Risken för smittspridning är störst under de första veckorna efter vaccinationen. Detta innebär att nyinköpta ovaccinerade höns bör vaccineras efter ankomst och hållas isolerade från övriga höns under några veckor (cirka fyra veckor). Vaccination bör dessutom inte göras senare än fyra veckor före en utställning för att minska risken för spridning av vaccinvirus på utställningen.

Man ska alltid informera köpare om att fåglarna är ILT-vaccinerade."

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #35 skrivet: 16 nov-08 kl 10:05 »
"Man ska alltid informera köpare om att fåglarna är ILT-vaccinerade."

Vad händer annars?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 16 nov-08 kl 10:08 »
Att de ovaccinerade som man har hemma kan få  ILT.
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 11:04 av Lycka »
Hedemorahöns

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #37 skrivet: 16 nov-08 kl 10:17 »
Att de ovaccinerade som man har hemma får ILT.

:) Lycka, det vet jag ju redan! Vad jag menar är att SVA (som är en statlig myndighet) skriver på sin sida att man alltid ska informera köpare om att fåglarna är ILT-vaccinerade. Om man då inte gör detta, vad händer då? Blir man ställd inför rätta? Får man djurförbud? Hur efterlevs detta? etc
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 16 nov-08 kl 11:11 »
Det handlar om den moraliska aspekten.
Den efterlevs inte av alla.
Man blir inte straffad.
Jag tycker också att man skriver på sin hemsida,
att man vaccinerar eller ej.
Min kompis skulle köpa en tupp till sina hönor.
Stod i startgroparna och skulle åka x antal mil.
Då talade säljaren om att den var vaccinerd.
Det framgick inte av annonsen här på alternativ.
Då var det kört med tuppköp eftersom inte hönorna är vaccinerade.
Det kan vara frestande att blanda, då man inte får tag i avelsmaterial.
behåller man sina hönor och inte säljer så är det väl en sak.
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 11:13 av Lycka »
Hedemorahöns

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #39 skrivet: 16 nov-08 kl 11:48 »
Något som oftast glöms bort är att det inte endast är säljarens ansvar, köparen har också ett ansvar att ta reda på vad man köper. Det är lätt att "bli lurad" eller köpa på sig fel saker om man som köpare inte är påläst. Det behöver inte alltid handla om ovilja från säljaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 4 användare
Advaita, alternaiv, LimJans, uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser