Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?  (läst 6439 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?
« Svar #40 skrivet: 16 nov-08 kl 11:58 »
Håller delvis med dig Sabelpoot.
Man kan inte ta för givet att alla är pålästa.
Därför tycker jag, att det minsta man kan göra på sin hemsida,
eller annons upplysa  om att man vaccinerar.
Detta kan i bästa fall, leda till att köparen undrar över vaccination.
Alla är vi barn i början.
Häruppe  känner jag inte ngn som vaccinerar.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #41 skrivet: 16 nov-08 kl 13:53 »
Man kan inte räkna med att alla är pålästa, det är massor med folk varje år som börjar med höns. Man kan inte räkna med att dessa vet nånting om höns, vaccinationer och liknande. Här har man ett ännu större ansvar som säljare tycker jag. Som ny ser man en fin höna där och en annan fin höna på ett annat ställe, risken är stor att det blir blandat med vaccinerat och icke vaccinerat.

Alla har vi varit nybörjare ju, så jag tycker att ansvaret vilar tyngst på säljaren att informera om att djuret är vaccinerat/ovaccinerat och om riskerna. När ja gvar ny som hönsägare blev det så och jag har många kompisar som börjat på samma sätt. Man har fått några höns av nån som slutat och sen köpt på sig nån annan ras eller höns från annat ställe. Ett under att man klarat sig från sjukdomar värre än coccidios och Marek. Nu köper jag helst ägg som jag kan desinficera.

Men sen kan det ju vara svårt att få en ny hönsägare att förstå risken och då kan det ju vara bättre att avstå från att sälja eller sälja desinficerade ägg istället och det gäller ju både för vaccinerade och icke vaccinerade höns.

rina

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 nov-08 kl 14:37 »
Jag har skrivit på min hemsida att alla min höns är ILT vaccinerade !! Det verkar ju som att man är en "bov" för att man vaccienrar sina djur. Jag vaccinerar mina djur för att skydda dom då jag gärna ställer ut djuren på utställningar.... vill jag ALDRIG utsätta dom för denna sjukdom . Jag har märkt när jag sålt djur till nybörjare och berättar om ILT och vaccin , att dom tycker det är självklart likaväl som man vaccinerar katter och hundar...jag brukar erbjuda dom om dom bor nära hänga på när jag ska vaccinera.
Men jag har också märkt att såna som har mycke raser och kläcker mycke och säljer mycke dom vill inte vaccinera, och då får dom köpa djur nån annan stans. Men givetvis kan man erbjuda ägg då om man vill det då. Jag upplyser alltid att mina djur är vaccinerade självklart :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser