Man kan inte räkna med att alla är pålästa, det är massor med folk varje år som börjar med höns. Man kan inte räkna med att dessa vet nånting om höns, vaccinationer och liknande. Här har man ett ännu större ansvar som säljare tycker jag. Som ny ser man en fin höna där och en annan fin höna på ett annat ställe, risken är stor att det blir blandat med vaccinerat och icke vaccinerat.
Alla har vi varit nybörjare ju, så jag tycker att ansvaret vilar tyngst på säljaren att informera om att djuret är vaccinerat/ovaccinerat och om riskerna. När ja gvar ny som hönsägare blev det så och jag har många kompisar som börjat på samma sätt. Man har fått några höns av nån som slutat och sen köpt på sig nån annan ras eller höns från annat ställe. Ett under att man klarat sig från sjukdomar värre än coccidios och Marek. Nu köper jag helst ägg som jag kan desinficera.
Men sen kan det ju vara svårt att få en ny hönsägare att förstå risken och då kan det ju vara bättre att avstå från att sälja eller sälja desinficerade ägg istället och det gäller ju både för vaccinerade och icke vaccinerade höns.