Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?  (läst 6449 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
 :) Ja, jag vet att detta kan vara ett hett ämne :P men jag hörde att en höna som missat sin årliga vaccinering räknas som ovaccinerad. Blev lite nyfiken.  Hur ser ni på det? Har vaccinationsviruset försvunnit då eller kan det ändå ligga latent? Och därmed riskera att smitta andra. Eller är hönan riskfri för andra? Ja, det är dagens fråga ;).
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: ILT-vaccinerade höns som inte vaccinerats på ett år?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 21:07 »
Ja du.... Et vanskelig spørsmål som jeg tror ingen egentlig VET svaret...
Mange har hørt forskjellige ting, men nå tror jeg egentlig saken er slik at, dette med vaccinering er såpass nytt i sverige,
så jeg tror ikke SVA vet svaret selv...
Spør man de der, syntes jeg ikke man får et direkte klart svar... litt bla,bla, svada svar...

Jeg for min del velger å IKKE blande vaccinerte med mine uvaccinerte... siden jeg ikke vet 100% hvordan det vil ga, så lar jeg heller være...
Derfor benytter jeg igjen sjansen til å si jeg har 4 vaccinere Penecedenca höner som vil ha ett nytt hjem  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 07 nov-08 kl 07:42 »
engån vacinerad alltid smittbärare så va någa med att inte få in vacinerade djur även om dom säger att det är lungt så e det inte det.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #3 skrivet: 07 nov-08 kl 08:43 »
 :) Ok - tack för reflektioner! Sökte på forumet om tidigare inlägg i ämnet och hittade en del att läsa också.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-08 kl 20:30 »

Jag undrar om man kan vara säker på att ovaccinerade höns aldrig mött ILT-virus. Vill minnas att jag läste nyligen här att stor del av lantraserna har antikroppar, alltså mött viruset, och de vaccineras väl inte?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #5 skrivet: 09 nov-08 kl 20:51 »
 :) det där har jag gått och finurlat på också. Kan en höna som mött ILT och inte blivit sjuk/blivit frisk  bära på viruset likt en vaccinerad höna? Kan man då säga att en naturligt ILT-antikroppad  :P höna likställas med en vaccinerad dito vad det gäller smittsamhet? Ja, har man inget annat att fundera på så... :-X ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 09 nov-08 kl 21:00 »
:) det där har jag gått och finurlat på också. Kan en höna som mött ILT och inte blivit sjuk/blivit frisk  bära på viruset likt en vaccinerad höna? Kan man då säga att en naturligt ILT-antikroppad  :P höna likställas med en vaccinerad dito vad det gäller smittsamhet? Ja, har man inget annat att fundera på så... :-X ;)

Jepp, hönor som stött på ILT-virus kan sprida det lika som en vaccinerad men med den skillnaden att det vilda viruset är mycket aggressivare och där med farligare för djur som inte har kommit i kontakt med smittan förut.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #7 skrivet: 09 nov-08 kl 21:13 »
 :) Hm - då kan man ju säga att det är väldans riskfyllt att köpa en ovaccinerad höna  :o . Lika väl som en vaccinerad... Jag menar - visst, om man köper en vaccinerad så vet man ju att det kan finnas en viss risk. Men om man köper en ovaccinerad så är det ju ett stort mörkertal och risken för ILT finns ju där också. Grejen är att jag innan jag började fundera på detta fått uppfattningen (av diskussionerna) att det nästan är riskfritt att köpa en ovaccinerad höna :P. Hm, kanske är det "bättre" att medvetet köpa en vaccinerad med snällare virus en att omedvetet köpa en ovaccinerad höna med risk för ett mer aggressivt virus...  :-[Jag vet - jag är novis och försöker genom bollandet av tankar att skaffa mig en egen uppfattning bara... ;) Hm, känns lite som frågan om vad som kom först - hönan eller ägget :P.
« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 21:14 av mamix »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-08 kl 22:20 »
Hm, känns lite som frågan om vad som kom först - hönan eller ägget :P.

Ägget. Och ägget bär ingen ILT-smitta, så vill man vara säker på att slippa det så är det bäst att köpa ägg.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 09 nov-08 kl 22:25 »
Risken att få in en virusspridande höna är ju alltid stor men risken minskas rejält om man har djuren i karantän i flera veckor helst månader och absolut med nåt djur från egna gruppen. Även den gamla gruppen kan ju bära på viruset eller någon annan sjukdom.

Risken men vacinerade djur är ju att de kan ha träffat på de vilda viruset och kan då i värsta fall sprida bägge sorterna.

Men sen är det inte alla vaccinerade djur eller som träffat på det vilda viruset som är smittspridare utan det är enstaka djur. Men att veta vilka dessa djur är vet man ju inte.

Men viruset kan spridas utanpå ägget och smitta ner en nykläckt kyckling. Därför måste alla ägg desinficeras med tex Virkon S före inlggning i kläckare/under ruvhöna.
« Senast ändrad: 14 nov-08 kl 11:45 av Nettis »

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 10 nov-08 kl 08:18 »
Ägget. Och ägget bär ingen ILT-smitta, så vill man vara säker på att slippa det så är det bäst att köpa ägg.

:D Äntligen ett svar på detta ;)!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #11 skrivet: 10 nov-08 kl 08:20 »
Risken att få in en virusspridande höna är ju alltid stor men risken minskas rejält om mna har djuren i karnatän i flera veckor helst månader och absolut med nåt djur frn egna gruppen. Även den gamla gruppen kan ju bära på viruset eller någon annan sjukdom.

Risken men vacinerade djur är ju att de kan ha träffat på de vilda viruset och kan då i värsta fall sprida bägge sorterna.

Men sen är det inte alla vaccinerade djur eller som träffat på det vilda viruset som är smittspridare utan det är enstaka djur. Men att veta vilka dessa djur är vet man ju inte.

Men viruset kan spridas utanpå ägget och smitta ner en nykläckt kyckling. Därför måste alla ägg desinficeras med tex Virkon S före inlggning i kläckare/under ruvhöna.

:) Tack för mycket informativt svar - jag börjar förstå grejen med det hela!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 12 nov-08 kl 20:10 »
 :) Ligger hemma med magsjuka :-X och funderar vidare... Hur ser man på höns som är ovaccinerade men gått med andra som är vaccinerade? Hur riskfyllda är de om man tänker på ILT-smitta?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #13 skrivet: 12 nov-08 kl 21:20 »
:) Ligger hemma med magsjuka :-X och funderar vidare... Hur ser man på höns som är ovaccinerade men gått med andra som är vaccinerade? Hur riskfyllda är de om man tänker på ILT-smitta?

Det är inget som går att se.  Är dina djur friska och krya behöver du inte ligga och fundera på det.    Krya på dig!! ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #14 skrivet: 12 nov-08 kl 21:29 »
 :P Tack - lite virrigt kanske... Jag menar alltså inte om man kan se det på hönsen utan "hur ser man på själva grejen" ;D. Anses en ovaccinerad höna som gått med vaccinerade höns en risk att ta in i en ny grupp? Mer än vanligt alltså... Men jag borde kanske vila mig lite istället för att funder på detta i min hönshjärna 8) :-[ ;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 12 nov-08 kl 21:37 »
Väldigt många blandar,  kanske ofta omedvetet vaccinerade med ovaccinerade.  Jag vet faktiskt ingen som fått ILT av vaccinerade djur men däremot av djur som INTE varit vaccinerade.  :-X

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 12 nov-08 kl 21:39 »
Väldigt många blandar,  kanske ofta omedvetet vaccinerade med ovaccinerade.  Jag vet faktiskt ingen som fått ILT av vaccinerade djur men däremot av djur som INTE varit vaccinerade.  :-X

Jag känner en som fått smitta av vaccinerade djur.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 12 nov-08 kl 21:42 »
Jag känner en som fått smitta av vaccinerade djur.

Ja, naturligtvis finns det finns det sådana också.   Är lika tråkigt hur man än råkat få skiten.  :-\

fjäderfän

« Svar #18 skrivet: 12 nov-08 kl 21:43 »
jag har fått ilt av vacinerade dju så alla som säger att man inte får det ska inte ytra sej.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 12 nov-08 kl 21:45 »
jag har fått ilt av vacinerade dju så alla som säger att man inte får det ska inte ytra sej.

Var det nå´n som sagt det då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser