Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När gå över till allfoder?  (läst 4607 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
När gå över till allfoder?
« skrivet: 06 nov-08 kl 13:33 »
Jag har ett gäng (17 st) dvärgkochinkycklingar som nu har hunnit bli hela 6 veckor. De har fått startfoder sedan jag fick hem dem, och har satt i sig ungefär halva säcken. Min fundering är, när ungefär i tid brukar ni gå över till allfoder? Självklart vill jag att kycklingarna skall äta startfoder så länge som de behöver, eftersom jag inte har några vuxna höns är det inget problem att ha startfoder till kycklingarna... men frågan är, när går jag över till allfoder?  ???

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: När gå över till allfoder?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 13:45 »
Mina åt startfoder till då någon gång, tror de kanske var sex veckor eller så, sedan gick jag över till ett foder som hette Liv växt eller något sådant, ett tillväxtfoder för livkycklingar var det i alla fall.

Detta var Svenska Foder, för det är det som säljs närmast oss... Men jag förmodar att något liknande bör finnas bland andra märken också.

Allfoder (eller motsvarande) började jag ge mina när de var ca 18 veckor eller så.

Jag blandade foder i början, har fortfarande lite tillväxtfoder kvar som jag inte vill slänga så jag duttar i lite i värpfodret som de får nu.

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-08 kl 14:15 »
Lantmännen/Granngården har Fenix Tillväxt  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

småland är bäst

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-08 kl 21:52 »
jag gav min sista "kull" i år, allfoder direkt efter ägg..med andra ord, jag av dem inget start alls..vet inte om det är bra, men dom är pigga o glad så;D (om nån vet att det är "dumt" så skriv! så jag inte gör om det..)

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 10 nov-08 kl 19:44 »
Jag brukar ge mina kycklingar "Liv start" tills de är 6 veckor. Har läst att efter sex veckors ålder är dom så långt utvecklade att dom utan svårighet kan äta värp. Innan dess är det nåt i magen på dom som gör att de inte tål vuxenfodret. Därför brukar jag låta kycklingarna och mamman gå för sig tills de är sex veckor, sen åker de in till de andra och får äta värp. Har funkat förnämligt.
Har tänkt att det här "Tillväxt" kanske är mer om man föder upp kycklingar till slakt? Men det kanske inte stämmer...?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #5 skrivet: 10 nov-08 kl 20:24 »
Tack för alla svar!! Jag antar att jag helt enkelt köper det foder som verkar lämpligast i tur nästa gång då... hittar jag tillväxtfoder tar jag det, annars blir det väl allfoder tills de börjar värpa.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 nov-08 kl 20:30 »
"vanliga höns" kan börja äta foder som allfoder mycket tidigt, man får krossa pelletsen om man börjar tidigt.

Du har väl lite annat att ge dem då och då(matrester mask), pellets kan ju tyckas enahanda även om det givetvis innehåller vad de behöver.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fenix Tillväxt
« Svar #7 skrivet: 11 nov-08 kl 10:25 »
Har tänkt att det här "Tillväxt" kanske är mer om man föder upp kycklingar till slakt? Men det kanske inte stämmer...?

Nej det stämmer inte.

Fenix sortimentet är gjort för att passa livkycklingar.
"Fenix Tillväxt" är ett helfoder till livkyckling. Fodret ges företrädesvis från 6-7 veckors ålder till ca 16 veckors ålder,

Kycklingar till slakt (broilers) äter "Pullfor Kyckling".
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 05:25 »
Vad skulle det vara i magen som inte tål allfoder? Jag lärde mig att man kunde mala vanlig allfoder och ge kycklingar med tillägg ägg och grönsaker... trodde att huvudsaken var att de fick tillräckligt med protein?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 nov-08 kl 11:12 »
Vad skulle det vara i magen som inte tål allfoder? Jag lärde mig att man kunde mala vanlig allfoder och ge kycklingar med tillägg ägg och grönsaker... trodde att huvudsaken var att de fick tillräckligt med protein?

Dina kycklingar mår alldeles säkert bra på den kosten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-08 kl 04:32 »
Ja, de allra flesta verkar må prima på allfoder. Med undantag för stackars hädangångna cp-kycklingen, men det problemet var inte foder-baserad!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser