Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttraskorsningar? Köttgetter?  (läst 2440 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Köttraskorsningar? Köttgetter?
« skrivet: 05 nov-08 kl 09:05 »
Skulle vilja ha fler getter och föda upp till kött.

Nu har jag genbank på göingegetter och det tänkte jag fortsätta ha, men funderar på om jag kan köpa till några getter som kan gå med min göingebock så att jag kan få större killingar till slakt.

Finns det någon getras som är större, utan att de producerar massor av mjölk (då jag inte hinner mjölka).

Finns det utpräglade köttraser i Sverige?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 09:39 »
Är du där ute nå´nstans, Gruff?
Vad säger du om Bondelinas fråga? Vi är nog flera som har dessa funderingar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #2 skrivet: 06 nov-08 kl 16:48 »
*smyger förbi* äsch, ni upptäckte mig  :)

Njaej, asså.......det verkar ju rätt ont om rena köttgetter i Sverige. Finns ju lite mer om det i andra trådar, där folk snackar ihop sig om att ta in och så. Men det är ju det där med kostnader och lagstiftning då  :(

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #3 skrivet: 06 nov-08 kl 21:02 »
Vilken getras är störst då? Är det lantrasgeten?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #4 skrivet: 06 nov-08 kl 22:40 »
Vari ligger problemet att föda upp göinge till köttproduktion?  De är ju större än kaniner iaf!  Nog är det mycket enklare att ha bara en ras!  Många är de korsningskor som "blivit gående" i en i övrigt renrasig besättning.  Ägna också smittrisken en tanke.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #5 skrivet: 07 nov-08 kl 07:06 »
Vari ligger problemet att föda upp göinge till köttproduktion?  De är ju större än kaniner iaf!  Nog är det mycket enklare att ha bara en ras!  Många är de korsningskor som "blivit gående" i en i övrigt renrasig besättning.  Ägna också smittrisken en tanke.


Jo, möjligen något större en kaniner då  ;) men man får ca 1-2 killingar per säsong och get. Kaniner ger desto fler per hona och säsong...

Jag ska slakta de korsningar som blir, det är så... Göingegetter är inte så lätta att få tag (och dessutom dyra!) i så då blir det lättare att köpa fler hondjur av en annan ras. Lantrasgetter verkar det ju finnas gott om.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #6 skrivet: 07 nov-08 kl 13:34 »
Varför inte satsa på att köpa in "överblivna" bockkillingar - det finns en hel del av dem vid den här tiden på året - och slakta dem? De är förmodligen inte särskilt dyra, och du slipper kostnaden för att hålla en massa avelsdjur själv.

Jag uppfattar göingegeten som en av de större getraserna i landet. Visst, det finns stor variation i rasen, men de största djuren ligger nog på runt 50-60 kilo för vuxna getter och vuxna bockar på uppemot 100 kg, medan det även finns små pluttgetter som landar på max 30 kg som vuxna. Det beror lite på vilka linjer de är efter.
« Senast ändrad: 07 nov-08 kl 13:38 av Mmmm »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #7 skrivet: 07 nov-08 kl 16:59 »
Vilken getras är störst då? Är det lantrasgeten?

Ja, de tjocka skånska  ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-08 kl 17:02 »
Varför inte och varför inte, förresten? Om nu någon VILL föda upp köttgetter, så kan dom väl få det.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #9 skrivet: 07 nov-08 kl 19:22 »
Nja köpa in överblivna bockkillingar vet jag inte, massa jobb att ta kontakt med alla olika annonsören och hämta getter över halva Sverige... :P

Så göingegeten ska vara en av dem större..! Då har jag nog en plutt-linje hemma hos mig då. Ska bli intressant att se den nya geten och bocken jag snart ska hämta då.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #10 skrivet: 07 nov-08 kl 22:42 »
Köpa in för att slakta, hm, det är risk för diverese smittor, plus att det känns ofint mot killingara att transportera dem och "omplantera" dem bara för att döda dem...  Om Du sparar alla getkillingar i ett par år, så får Du nog tillräckligt många för att bli nöjd.  Väldigt nöjd.
 ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #11 skrivet: 08 nov-08 kl 01:08 »
Men Bondelinda, hur många ska du ha då? Åker du till en större getgård kan du få hem ett 50-tal från ett enda ställe.

Trollmor, att transportera och "omplantera" för senare slakt, tycker jag är ett bättre sätt att se till att det skapade livet kommer till bättre nytta än att killingarna skickas till destrueringen.


bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #12 skrivet: 08 nov-08 kl 12:00 »
Men Bondelinda, hur många ska du ha då? Åker du till en större getgård kan du få hem ett 50-tal från ett enda ställe.

Trollmor, att transportera och "omplantera" för senare slakt, tycker jag är ett bättre sätt att se till att det skapade livet kommer till bättre nytta än att killingarna skickas till destrueringen.



Men... är det ingen som skickar getter till slakt? Går det inte eller? Vet att Dalsjöfors tidigare hade legoslakt iaf på get.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttraskorsningar? Köttgetter?
« Svar #13 skrivet: 08 nov-08 kl 21:21 »
Senast jag såg notering på getkött var den löjligt låg.  Sälja svart har jag hört går, men det är ett beslut var och en får ta.  I ditt eget hushåll är det, mig veterligt, fortfarande tillåtet.

Sen är det det etiska med slakttransporten.  Köpa tiotals killingar från samma ställe?  Då är det en annan sak, både socialt och bakteriellt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser