Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färskost  (läst 8973 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: färskost
« Svar #20 skrivet: 21 aug-12 kl 09:52 »
Blev den så lös? Då har den inte fått rinna av ordentligt, jag får alltid den som typ en klump man kan hålla i handen! Även på bara fil! Man måste däremot ha ett ytterst fint tyg, typ gammmal nylonskjorta annars rinne för mycket av filen genom!! Bara på att igen ju;)

Jag hällde den i dubbla såna där man har när man gör saft. Såna man häktar upp på en röd plastställning med gula ben =D Va tusan kan det tänka sig heta?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 aug-12 kl 11:18 »
silduk

betsla

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 21 aug-12 kl 22:27 »
Silduk? Alldeles för grovt, bättre med gammal lakans trasa!

Ah, äntligen får jag nytta av gamla lakan =D

Köper mer fil och gräddfil i morgon då. Brukar det räcka att det står och rinner över natten?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #23 skrivet: 21 aug-12 kl 22:32 »
enligt min göra ost bok så kan den bli för fast om man har för hög temperatur.

jag kör med 1 liter mjölk, 5 msk citronsaft (googlade "saft av en citron" och fick fram det)
häller i mjölken och citronsaften sammtidigt och värmer bara tills det börjar koagulera sen får det ysta tills vasslen är klar...
(sen får den rinna av i en silduk utan tryck)

men då är min ganska fast men om man både inte värmer för mkt och tar mindre citronsaft kanske det blir krämig :)

betsla

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 22 aug-12 kl 00:06 »
enligt min göra ost bok så kan den bli för fast om man har för hög temperatur.

jag kör med 1 liter mjölk, 5 msk citronsaft (googlade "saft av en citron" och fick fram det)
häller i mjölken och citronsaften sammtidigt och värmer bara tills det börjar koagulera sen får det ysta tills vasslen är klar...
(sen får den rinna av i en silduk utan tryck)

men då är min ganska fast men om man både inte värmer för mkt och tar mindre citronsaft kanske det blir krämig :)

Nästan 1 deciliter citronsaft??? Blir inte det väldigt mycket för 1 liter mjölk?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #25 skrivet: 22 aug-12 kl 06:41 »
Nästan 1 deciliter citronsaft??? Blir inte det väldigt mycket för 1 liter mjölk?
jag gjorde somsagt vad som stod i receptet och det blev ost, men du kan ju testa med nått annat
(tanken är ju lite att smaksätta osten sammtidigt vad jag förstår av receptet)

edit: kan ju vara så att det är tänkt kort ystningstid då ofta i den boken så är lång ystningstid = lite "koaguleringsedel" och kort ystningstid = mycket "koaguleringsmedel"

men jag hade bara tänkt tipsa om lägre temp då dom har det som "felsökning" i boken jag gör från men du behöver ju inte göra som jag.
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 06:46 av rapchic »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 aug-12 kl 23:21 »

Jag har använt en matsked till en liter filmjölk. det blev bra. Kommer inte ihåg hur mycket som går åt till vanlig mjölk.

VillVill

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 22 nov-13 kl 09:59 »
va ganska längesen nån skrev här men ja provar ändå :)
vi gjorde nåt liknande färskost i skolan för ca 20år sen, då använde vi kaffefilter? blir ju liten mängd men kan de funka?
Har en sådan silställning som de talades om tidigare, kan man lägga i en kökshandduk i den och köra över natten?
Någon som har ett ganska exakt recept?
tack för svar och tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare
karsan, getmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser