Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket är det godaste fåret?  (läst 2212 gånger)

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Vilket är det godaste fåret?
« skrivet: 06 sep-05 kl 16:12 »
Jo, det är så här att jag funderar på att skaffa lite får att ha på gården. Tanken är att man ska få ett gott kött och bra ull eller skinn. Men djúren måste också vara trevliga och snälla. Jag vill inte ha några stressiga djur som man inte kan ha barn nära. Jag funderar på Gutefår, men är inte riktigt säker.
Någon som har ett bättre förslag?
Jag är öppen får tips och råd.

Tacksam för svar
Mvh Eleonor

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vilket är det godaste fåret?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-05 kl 11:59 »
Hur fåren smakar beror till stordel på vad de äter de sista veckorna före slakt...'
Går de på hagmakrsbeten och äter mycket löv och örter så blir det ett mycket gott och smakrikt kött.

Köttras får växer ju snabbt och går kanske oftare på åkermarks beten för att just utnyttja sin tillväxt ...

så det kan hända att de smakar annorlunda.

Slaktas de för sent blir de lätt feta.

Däre mot lantras som växer saktare får ett annorlunda kött... mer finfibligt och om de går på hagmarker och får till fälle att beta sly eller strandängar så blir det ett utsökt kött.

Själv har jag allmogefår - Roslagsfår och helsingefår och de är utpräglade slybetare och betar helst i backar och hagar... De växer sakta men de blir inte feta...
Man får vänta och slakta den när de fått lagom storlek...

Gutefåren är säker t lika danna som allmogefåren.

Skillnaden är ju at gutarnas ull inte är lika bra att spinna och tova då de ofta har ganska mycket grova fibrer i fällen. men det beror ju på vad man vill använda sitt garn till...
Blir säker mycket bra och slitstarka raggsockor.

Men jag är ju som sagt var jävig då jag haft mina roslagsfår i 11 år och har många fina slitstarka raggsockor, vantar och varma skinnfällar...


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser