Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gör-det-själv-bok för installation av vattenburen värme?  (läst 32306 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Morsning!
Tänkte höra om det är någon av er som läst, sett eller hört talas om någon bok över installation av vattenburen värme för gör-det-själv:aren? Har idag påbörjat renoveringen av övervåningen och jag skulle vilje läsa lite över hur vattenledningarna bör dras och deras dimensioner o.s.v..

Majasmamma

• Gästrikland
SV: Gör-det-själv-bok för installation av vattenburen värme?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 12:25 »
Hej
Vet inte om boken finns men om någon vet så vill jag också läsa den.
Drömmer om vattenburen värme ;D
Vill man så kan man ;P

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 19:13 »
Har du kollat i webbutiken hos Svensk Byggtjänst ?

Där finns massor om allt som har med bygge och installationer att göra.

Man kan också gå till Libris och söka. Sen beställa till sitt närmaste bibliotek.

Lycka till.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 21:42 »
Svensk Byggtjänst hade jag inte hittat till tidigare, en riktigt vettig sida! Hittade en bok om VVS värme, dock ingen "gör-det-själv-bok utan den vände sig till elever på vvs-utbildningar, men det är ju iaf något!
Kommer nog att beställa den om jag inte hittar någon "vvs-värme for dummies"..  ;D

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 06:47 »
Vi bygger till och renoverar och har lagt vattenburen golvvärme "på frihand".  ;) Vi lämnade en planritning till vår lokala röris och denne plockade ihop allt vi behövde. Sedan följde "tusen dumma frågor" och därefter var det bara att tuta och köra. Vi har ännu inte kopplat igång det, men det såg jäkla proffsigt ut just innan vi gjöt plattan.  8) 

Vi fick en hel del produktkataloger hos rörisen, men de gav inte så himla mycket. Och det är väl meningen oxå, antar jag, för självklart är det lite illa om alla skulle göra jobbet själva. Men bästa rådet från vår del av världen är att ha en bra dialog med en rörfirma. 
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Julian

« Svar #5 skrivet: 31 okt-08 kl 10:08 »
Jag gjorde på samma vis som Manna; d.v.s. konsulterade VVS-folk. Det var inte något speciellt svårt att lägga efter det att vi fått en välgjord ritning på hur det var lämpligt att dra slingorna.

Så här i efterhand så kan jag bara säga att det är guld värt med ett vattenburet värmesystem. Detta kombinerat med ett genomtänkt isolerat hus fungerar hur bra som helst. Visst, det var mycket arbete med isolering och ombesörjning vad gäller ventilation, men det lönade sig i slutändan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 10:15 »
Jag gjorde på samma vis som Manna; d.v.s. konsulterade VVS-folk. Det var inte något speciellt svårt att lägga efter det att vi fått en välgjord ritning på hur det var lämpligt att dra slingorna.

Så här i efterhand så kan jag bara säga att det är guld värt med ett vattenburet värmesystem. Detta kombinerat med ett genomtänkt isolerat hus fungerar hur bra som helst. Visst, det var mycket arbete med isolering och ombesörjning vad gäller ventilation, men det lönade sig i slutändan.
Morsning!
Mellan tummen och pekfingret, ungefär hur mkt fick du betala för ritningen?

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 19:07 »
Morsning!
Gratistips: Åk hem till någon med vattenburet system och kolla hur det är kopplat! :D

Trevlig helg!
ES

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 okt-08 kl 19:17 »
Gratistips: Åk hem till någon med vattenburet system och kolla hur det är kopplat! :D

Trevlig helg!
ES
:)
Gjort..

Problemet är att det inte finns något hus som är exakt som vårt, gamla hus är ju inte massproducerade direkt. Eftersom att rörkrökar-kunskaperna saknas så vet man ju inte om skillnaderna är avgörande för val av lösning..
« Senast ändrad: 31 okt-08 kl 19:22 av Mårten. »

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 11:17 »
Morsning!

Svarar, även om frågan inte är ställd till mig.

Det kostade gratis, men man kan ju tänka sig att firman tänker att vi köper allt material därifrån. Firmasnubben plockade som sagt ihop det som behövdes och förklarade sedan hur det skulle kopplas och läggas och dras. Det enda vi behövde hålla koll på var att det blev rätt avstånd mellan slingorna. Bara att knäppa fast i skenorna. *smack smack*

Tokenkelt.

Nu väntar samma lika, men i den ursprungliga byggnaden från 1920-talet. Det pirrar lite i magen, men det ska nog lösa sig, det oxå.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 nov-08 kl 17:54 »
Morsning!
Tänkte höra om det är någon av er som läst, sett eller hört talas om någon bok över installation av vattenburen värme för gör-det-själv:aren? Har idag påbörjat renoveringen av övervåningen och jag skulle vilje läsa lite över hur vattenledningarna bör dras och deras dimensioner o.s.v..

har du kollat på biblioteket? 

Julian

« Svar #11 skrivet: 04 nov-08 kl 10:50 »
Ritningen bistod de med helt utan kostnad. Jag gjorde en ungefärlig ritning över fastigheten och sen resonerade vi oss fram om vilken slingdragning som skulle vara lämpligast. Sen var det bara till att bila upp hål då de skulle vara och dra slingorna.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-09 kl 12:46 »
Väcker liv i min gamla tråd igen..

Jag har fått lite tankehjälp gällande dragningen av rör/slangar o.s.v men jag är osäker på om jag fattat rätt..

Förutsättningarna för min "ritning" är följande:
Vedpanna, acc-tank, vattenpump + hydrofor i ett uthus, c:a 10-12 meter kulvert in till huset. Varje slinga i huset är c:a 40 meter lång. I en framtid ska det även kopplas in vattenburen värme i övervåningen, c:a 5-6 radiatorer + golvvärme i ett mindre badrum. Nedanstående skiss gäller enbart nedervåningen.

Stammarna i skissen är tänkt att bestå av 22 mm pex-slang och uppsticken till radiatorerna är tänkt att vara 15 mm pex-slang.

Om ni kollar på skissen, är det så här man kopplar ett vattenburet värmesystem?

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 14 aug-09 kl 23:06 »
Typ parallellt
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Mårten Swärd

• Gäst

Rödskägg

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 aug-09 kl 09:29 »
Parallellt till skillnad från seriellt. Seriellt skulle alla ligga på samma ledning efter varandra. Dvs returen från radiator ett skulle vara tillopp till radiator två o.s.v.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 aug-09 kl 11:23 »
Jo det är en fundering som jag har klurat lite på.. Om man kopplar i en serie så förstår jag inte riktigt hur det ska funka.. Då måste man väl rörens tjocklek (som man har till stam) gå in i radiatorerna, d.v.s. att man skulle behöva ha 22 millimeters rör ända fram till radiatorerna. Eller?

Vad är fördelarna/nackdelarna med att ha parallelkopplat jämfört med seriekopplat?

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 aug-09 kl 11:31 »
Här i kåkarna är det båda delarna, tittar man  i pannrummet så går det ut ca 3 eller 4 par rör åt olika håll, dom är parallellkopplade, sen försörjer vart och ett av dom paren ett eller två rum, oftast då rum ovanför varandra, där elementen är seriekopplade. Men de här systemen är ju byggda för självcirkulation, så där är ju entumsrör ända fram till elementen..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 aug-09 kl 11:40 »
JO jag såg ett svar på Byggahus.se där det var paralellkopplat fram till slingor för varje rum där det var seriekopplat. Kanske kunde vara smart, man minskar ju antalet skarvar på så sätt. Frågan är om "rums-slingorna" skulle kunna bestå av 15mm-rör eller om man måste ha 22mm för dessa..

stedevil

« Svar #19 skrivet: 18 aug-09 kl 13:55 »
När jag tittar på din ritning börjar jag fundera lite. Jag skulle nog kopplat utgående kalla huvudledning i motsatt sida mot där varmvattnet kommer in (du har dem på samma sida). Är det inte annars risk att slingorna allra längst bort inte kommer få lite med varmvatten? Dvs att vattnet försöker springa förbi kortaste vägen så långt det är möjligt. Har du ordentligt övertryck så borde det eventuella problemet aldrig uppstå, men varför chansa. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser