Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!  (läst 1981 gånger)

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« skrivet: 28 okt-08 kl 11:40 »
Vill bara klaga! Hoppas ni ursäktar... :-[

Jag behöver snart kastrera Torsten, en vuxen minigrisgalt. Har ju flyttat och behöver en ny vet. Började sondera terrängen och tänkte att jag bor ju hyfsat nära Skara så jag börjar där de förmodligen har mest kunskap, med tanke på SLU. Döm om min förvåning när jag bemöttes med ren och skär inkompetens!

I Falköping sa de att de inte har stor vana av att söva grisar och önskade mig välkommen om det inte löste sig någon annanstans. Ett ärligt svar, men tyvärr inte det jag vill ha. De hänvisade mig till Tibro - gissar att du har din vet. där Gris-Eva?

I Vårgårda har de inte heller någon direkt kunskap och de skulle ta reda på mer och ringa mig (för 2 månader sedan sa det det.. men ingen har ringt än)

Ni som sövt en vuxen gris (oavsett ras, storlek och modell) - vad heter era veterinärer?

ingvar2

  • Gäst
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 12:08 »
Dom flesta här i gamla skaraborg brukar hänvisa till Tibro, där finns tydligen en erfaren grisvet...Vår bor nog lite långt från dig för att han ska komma till er, men du kanske har tänkt dig att åka en bit med grisen? Jag kan prata med honom om du vill.. Jag kan PM;a dig lite namn om du är intresserad?

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 21:00 »
Vi har också varit i Vårgårda
Vart går ni andra  som bor inom säg en 5 milsradie kring Göteborg?
Kanske vi skulle gadda ihop oss och uppsöka samma veterinär?
Då kanske de blir tvugna att utveckla sin kompetens. ;D
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 21:42 »

I Falköping sa de att de inte har stor vana av att söva grisar och önskade mig välkommen om det inte löste sig någon annanstans. Ett ärligt svar, men tyvärr inte det jag vill ha. De hänvisade mig till Tibro - gissar att du har din vet. där Gris-Eva?

Ni som sövt en vuxen gris (oavsett ras, storlek och modell) - vad heter era veterinärer?

Distriktveterinären i Tibro är toppen.  :D
Min veterinär heter Christer Averhed och är en gammal svinveterinär från skåne i från börjen.
Jag hade honom redan i mitten på 90-talet och har alltid varit nöjd med honom.
Han är en av de få veterinärer som jag vet har licens på narkospreparatet som mer eller mindre är framställt till just grisar.
Christer kan verka stressad och virrig, men jag lovar att han har totalkoll på läget. ;)

Han kastrerar alltid mina kultingar, opererar pungbråck, han har sågat av betarna på två av mina vuxna kastrater, tatuerat min linderödare och försökte "reparera" min gammelgris (14,5 år) men han fick tyvärr somna in på operationsbordet.
Inte en gris har jag förlorat hos honom. (om det inte var en avlivning förståss :'()
Grisarna vaknar i allmänhet snabbt, men vuxna djur kan det ta lite längre tid för.

Han har även hand om Tibro Zoo's djur. (som har har två kultingar från mig, samt några "fläskmonster")
Det är till honom jag hänvisar alla veterinärer som inte kan något om sövning och/eller grisar i allmänhet.
Dom har nummer 0504-140 70. Fråga efter Christer.

Anna-Panna.....
Om du åker dit så se till att Torsten är vägd så att han vet hur mycket han ska dosera. Det finns visserligen en hundvåg i det lilla väntrummet, men för att minimera stress (om Torsten inte är så tam att han kan gå i koppel) så är det lättast att sticka honom i transportburen i bilen, och låta honom somna där.

Är Belle betäckt nu?  :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 21:53 »
Tack Eva för ditt svar!

Det var Christer de hänvisade till! Vet du vilket narkospreparat han använder? Jag vet ju vad som användes till Chico i Ale och det funkade klockrent, roligt att kunna jämföra!

Jo, jag tänkte oxå på alternativet att sticka i buren i bilen... kände inte direkt för att bära in honom i väntrummet  ;D. Det hade sett ut och framför allt hade det nog luktat av galtkiss... :-[

Nä, Belle är inte betäckt än, men jag kollar runt lite för att ha hittat en vet. när det är dags. Vill nog vänta några månader till för att minimera risken för att kylan ska ta någon kulting. Kanske lite överdrivet.. men jag är ju en curling-morsa när det gäller mina grisar.  :-[

Jag tycker Tibro är lite väl långt, men helt klart ett mycket intressant alternativ! Får du vara med inne och själv pilla på grisarna? Jag menar man vill ju passa på att plocka tandsten, klippa klövar etc.. I Ale fick jag greja hur mkt jag ville med Chico när han ändå var sövd och låg där under full belysning.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #5 skrivet: 30 okt-08 kl 10:11 »
Blåstjärnan i Göteborg då ? Fast det kanske blir dyrt som attan...

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #6 skrivet: 30 okt-08 kl 14:16 »
Det är där "min" riktiga vet. numera jobbar. Hon kämpar för att få ta in minigrisar, men det är inte lätt. Hon vill nämligen köpa en hel del instrument för att kunna göra klövvård, såga betar etc.

Men vi kan ju vara fler som ringer och tjatar så kanske de ändrar sig!

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Skara - lantbruksdjurens centrum - NÄ!
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 08:24 »
Vill bara säga att på Vara veterinärsstation bemöttes jag av underbar personal som gärna hjälper mig med mina grisar!
De har många grisbesättningar i sitt distrikt och hade inga som helst funderingar kring att söva ner Torsten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser