Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysna hönor.  (läst 10159 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Frysna hönor.
« Svar #20 skrivet: 02 nov-08 kl 20:10 »
>Har några Hedemorahönor och Åsbohönor i lekstugan.<

Var det dessa båda raser som betedde sig så!? Det trodde inte jag, så nu får jag hålla dem under uppsikt lite extra förstår jag.

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Prosit

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-08 kl 20:24 »
Det var hedemoror.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #22 skrivet: 03 nov-08 kl 11:49 »
Mina Hedemoror går ute hela vintern under förutsättning att de fått vänja sig från första snön.

Något år när jag haft stängt nov/jan och öppnat när ljuset kommit tillbaka i februari har de inte satt en fot utanför luckan förrän snön smält och om någon pulla i någon form av glädjefnatt flugit ut har den blivit aldeles paralyserade av snön som den landat i och jag har fått hämta tillbaka stackarn för snö har tydligen varit omöjligt att röra sig i.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 03 nov-08 kl 13:47 »
Då får mina vara med från start och vi kan ju alltid skotta och lägga ut lite halm så att de inte förfryser sina fjäderbeklädda fötter ;-)) De ser för hejiga ut i sina mammelucker och grodfötter ;-))) DVS den svarta och den grå är det som har grodfötter, mammelucker har samtliga fem.

I dag har vi satt på dimljuset.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #24 skrivet: 03 nov-08 kl 16:04 »
Pålle: Om man skulle ha haft en gödselhög så  ;)
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 14:42 av Dezdemona »
ofrivilligt hönslös

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 03 nov-08 kl 18:14 »
Sparka i den du och vem som helst skulle vara varm om  fötterna ;)
Hedemorahöns

40+

• Våran "lilla" Ida
Lampa ?
« Svar #26 skrivet: 10 nov-08 kl 22:50 »
Hur gör ni andra ? Jag har en 40w på dagen och en värme lampa på natten ( rött ljus ) kan det röda ljuset vara störande för djuren natte tid   ???
Nybliven gårdsägare

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 11 nov-08 kl 07:17 »
Hej!

Här tänds det bara vid städning och OBSAR ......annars håller vi släckt än så länge och låter ljuset utifrån reglera rytmen. Lampan sitter på dimmer och är en 40W:are
Vi har ett värmeelement som står på +7  så här i ruggtider och nu har vi kvalitetssäkrat elementet....så pass moderna är vi ;-))) I går ute +3 , utrymmet +4,5 och inne i huset 7,2 Hur låter det?

Nu hönssläpp hos I-K

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #28 skrivet: 11 nov-08 kl 12:02 »
Jag vill också att ljuset ska styra men kl 16 är här rätt mörkt och det ljusnar inte förrän vid 8 men man kanske kan koplettera med en frostvakt på natten och 40w på dagen  ??? Kan det vara ngt  ???
Nybliven gårdsägare

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #29 skrivet: 11 nov-08 kl 12:05 »
Vi har satt in en frostvakt som håller runt 7 grader. Det har dippat ner till 4 grader tror jag, men då var det runt -5 grader ute. Sen har vi en värmelampa som går lite på och av under natten. En vanlig lampa går från 6-9 på morgonen.

Här blir det kolsvart vid 16.30 och börjar ljusna igen vid 8...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Charlotte

• -
SV: Lampa ?
« Svar #30 skrivet: 11 nov-08 kl 18:33 »
Hur gör ni andra ? Jag har en 40w på dagen och en värme lampa på natten ( rött ljus ) kan det röda ljuset vara störande för djuren natte tid   ???
Det finns keramiklampor att köpa och sätta i värmelampan om man vill ha värme utan ljus.
                                 Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Melica

« Svar #31 skrivet: 15 nov-08 kl 23:35 »
Men de finns inte på granngården längre  :( Jag försökte få tag i en sådan i fjol vinter. De kunde inte ens beställa hem.  I så fall måste man beställa från Högberga, jag har inte kollat just nu, men har för mig att de fortfarande har.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #32 skrivet: 16 nov-08 kl 00:40 »
Vi har snö häruppe nu och mina Blomme går ute på dagarna.. inte så mycket som när det är bart.. men ut vill dom :)

Har värmelampa i hönshuset från kl 16 när jag stänger till kl 9 när jag öppnar..

När det börjar närma sig -10 så tänker jag ha stängt och värmelampa på dygnet runt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #33 skrivet: 16 nov-08 kl 03:33 »

Så här såg mitt gäng ut en futtig minut de vistades i plusgrader ute medan vi bar in ny inredning till hönshuset. De försökte med näbbar och klor slå sig in i hönshuset igen.

Men jag hoppas de tyckte det var värt det med lite nysnickrad inredning. De bor i ett nybyggt gästhus och är skönt isolerat med varmt element.

På kvällen gick de och lade sig och värpte redan nästa dag, och har timer med belysning.

Nu letar jag bara efter en luftrenare åt dem så de slipper nysa om spånet virvlar upp.
Jag håller rent inne hos dem och städar varje dag, både bajs och fjädrar, så med en behaglig temperatur kan jag verkligen sitta och umgås med dem varje dag, och handmata dem, så de blir underhållna den här snöiga årstiden. De är ju så sällskapliga, men redan när dagarna började att bli kyligare och det öste ned regn här sprang de klagandes in så snart det duggade lite eller blåste.

De är verkligen frusna, men sedan de fick elementet på och kan vara inne, som de vill, blev fjädrerdräktarna fina, och de dricker Multivitamin i vattnet som befjädrade alkoholister. :)

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 16 nov-08 kl 07:58 »
De har fått det så fint att de kommer att stortrivas, lycka till önskar I-K, vad sa du att det är för ras?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 16 nov-08 kl 08:00 »
Vilket slott      ;D
Hedemorahöns

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #36 skrivet: 16 nov-08 kl 09:59 »
Vilket slott      ;D
Verkligen!  :o :o
ofrivilligt hönslös

Bergslagsflickan

• -
« Svar #37 skrivet: 16 nov-08 kl 17:01 »
De har fått det så fint att de kommer att stortrivas, lycka till önskar I-K, vad sa du att det är för ras?

Stor brahma. Bortklemade stora brahmor. Jag hade faktiskt TÄNKT mig just Hedemora för att de förmodades vara tåligare. Men det skulle bara ha slutat som den stora franska vädurskaninen som jag köpte för att han skulle kunna bo i en stor utebur även om vintern.. han började att "frysa" redan i oktober och huttrade när jag öppnade burdörren, så vi levde med en viltgul stor vädurskanin som bodde fritt i torpet bland hundar och katter och gick på kattlåda. Hans bur skänkte jag bort för den användes aldrig. :)

Jag trivs jättebra med brahma, och även om jag tittar och är intresserad av andra raser har jag svårt att tro att jag kan bli lika fast för en annan hönstyp. Men de är mina sällskapshöns, och jag vill inte ha så många, utan kunna ha tid för var och en.

Christine

Prosit

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 16 nov-08 kl 18:29 »
Men kan Brahmor gå på kattlåda?? ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #39 skrivet: 16 nov-08 kl 18:58 »
Men kan Brahmor gå på kattlåda?? ;)

Nja, det är nog lite dåligt med det. Och det var för att slippa ta reda på det som jag skulle ha frosttåliga hedemorahöns tyckte min omvärld. I somras fick de ibland beta av klövern i den inhägnade delen av tomten och på kvällen fick de då gå tvärs genom huset för att komma ut på rätt sida av inhägnaden. De vankade som stora befjädrade ankor och blev mutade med ostbitar för att gå i rätt riktning, dvs in genom köket och ut genom hallen. Och resultatet blev ju en och annan hög på torpargolvet till folks förskräckelse. Jag tog en bild på dem när de knallade så fint genom rummet som jag hade som visningsbild på msn en kväll. Hela min msnlista blinkade i panik att "Nej nej du har väl inte hönsen inne nu???".
Så för att slippa ha hönsen inne bor de i vårt nybyggda gästhus med bröstpanel och spegelvägg och har det så varmt och rent att jag kan få komma på visit till dem istället.
Men om jag kunde klickerträna dem till att gå på kattlåda, ojoj vilka möjligheter de skulle få till lyxliv! :)

Så här såg deras förra sittpinnar ut som jag snickrade till själv, så visst har det skett en förbättring!
Christine

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser