Jag undrar om någon kan bidra med någon erfarenhet här...
Vi har hittat ett hus som är till salu, utanpå är det mycket väl underhållet med nytt tak (tyvärr betongpannor iofs) men de gamla kopplade fönstren och allt ser ut att vara i utmärkt skick.
Inne är det nästan orörd 30-talsstandard, med ådermålade dörrkarmar, fyra eldstäder, urfina linoleummattor i 30-talskvalitet på golven, otroligt smutsiga men dock originaltapeter etc.
Vi bor 20 mil från huset. JAG kan en del byggnadsvård, jobbar för en av tidningarna som sysslar med sånt, men jag är inte händig förutom att jag förstås kan måla och sådär. Min man kan inte så mycket byggnadsvård men är snäppet över normalhändig.
Vi funderar nu på att köpa huset, fixa till det enligt principen göra så lite som möjligt (det enda vi tänker riva ut är det ofräscha badrummet från 80-talet) och sedan försöka sälja det, eftersom det är alldeles för litet för vår familj.
Är detta ett vansinnesprojekt? Vi måste klara renoveringen på under 250 000 kr för att inte förlora på projektet (då räknar vi makens lön för arbetet otroligt lågt).
Vi har två småbarn varav en bebis, så en av oss kommer att vara upptagen med dem större delen av tiden. Maken är just nu utan jobb, så vi tänkte att "nu eller aldrig" ungefär. Tanken är framförallt att vi ska lära oss en del medan vi renoverar för att sedan skaffa ett ställe där vi vill leva och renovera där, samt att rädda denna bevarade 30-talsmiljö undan dem som vill "blåsa ut allt".
Jag undrar också hur skattereglerna ser ut, är det så att man betalar reavinstskatt på husets värdeökning, 30%? Om så är det ju ett förlustprojekt utan like.
Hur ska man räkna och tänka?