Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera 30-talshus för att sälja det?  (läst 3010 gånger)

Cec74

Renovera 30-talshus för att sälja det?
« skrivet: 26 okt-08 kl 15:53 »
Jag undrar om någon kan bidra med någon erfarenhet här...

Vi har hittat ett hus som är till salu, utanpå är det mycket väl underhållet med nytt tak (tyvärr betongpannor iofs) men de gamla kopplade fönstren och allt ser ut att vara i utmärkt skick.
Inne är det nästan orörd 30-talsstandard, med ådermålade dörrkarmar, fyra eldstäder, urfina linoleummattor i 30-talskvalitet på golven, otroligt smutsiga men dock originaltapeter etc.
Vi bor 20 mil från huset. JAG kan en del byggnadsvård, jobbar för en av tidningarna som sysslar med sånt, men jag är inte händig förutom att jag förstås kan måla och sådär. Min man kan inte så mycket byggnadsvård men är snäppet över normalhändig.
Vi funderar nu på att köpa huset, fixa till det enligt principen göra så lite som möjligt (det enda vi tänker riva ut är det ofräscha badrummet från 80-talet) och sedan försöka sälja det, eftersom det är alldeles för litet för vår familj.
Är detta ett vansinnesprojekt? Vi måste klara renoveringen på under 250 000 kr för att inte förlora på projektet (då räknar vi makens lön för arbetet otroligt lågt).
Vi har två småbarn varav en bebis, så en av oss kommer att vara upptagen med dem större delen av tiden. Maken är just nu utan jobb, så vi tänkte att "nu eller aldrig" ungefär. Tanken är framförallt att vi ska lära oss en del medan vi renoverar för att sedan skaffa ett ställe där vi vill leva och renovera där, samt att rädda denna bevarade 30-talsmiljö undan dem som vill "blåsa ut allt".
Jag undrar också hur skattereglerna ser ut, är det så att man betalar reavinstskatt på husets värdeökning, 30%? Om så är det ju ett förlustprojekt utan like.
Hur ska man räkna och tänka?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Renovera 30-talshus för att sälja det?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 16:47 »
Utmaningen blir ju att sedan hitta en köpare till huset som vill ha det i sitt orörda skick. Det troligaste är att en köpare betraktar huset som ett renoveringsobjekt, vill "blåsa ut" det gamla och inte är intresserad av att betala för att originalinredningen är kvar. Beror lite på var huset finns också.

Man betalar reavinstskatt på vinsten, dvs vad man får för det minus vad man gav för det, vad det kostade att sälja och vad renoveringen kostade. Det blir alltså ingen skatt om projektet går med förlust.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 26 okt-08 kl 19:44 »
Låter som dömt att misslyckas - tyvärr!
Jobba för er själva istället att bygga upp nått för familjen.

ES

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 26 okt-08 kl 19:58 »
Hade det varit andra tider ...
nu går vi ju mot lågkonjunktur och det kommer att finnas färre folk som kan hosta upp pengar för ett hus! Har huset ett toppenläge så kanske det kan gå, men själva bor ni långt ifrån det och det blir ju ganska slitsamt. Skattereglerna har du redan fått svar på! En bra idé, men inte just nu (blir mitt svar)!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Cec74

« Svar #4 skrivet: 26 okt-08 kl 20:11 »
TACK för era synpunkter. Det är mycket värdefullt att få någon annans syn på saker och ting ibland - någon utanför familjen som inte bara ser till egen vinning (typ svärmor "men ska ni köpa däääär, så långt från oss".
Ni har helt rätt alla tre...
Vi går mot lite sämre tider, det ska till en väldig massa tur och inga negativa överraskningar i huset och vi måste hitta RÄTT köpare, vilket kan bli nog så svårt.
Vi lägger planerna på hyllan!!
Stort tack igen.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 17:55 »
Läste tråden och instämmer med vad de andra skrivit . Men så är det ju ändå så att många på Alternativs hemsida är lika intresserade som ni är av att behålla det gamla, så en idé för att rädda huset från kommande felaktig renovering är kanske att tipsa om den på BOSTAD TILL SALU!??

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 04 nov-08 kl 19:25 »
Samtidigt är det så i många fall att en köpare själv vill sätta sin prägel på sitt hem. Hade ju varit himla trist om man lägger en massa tid och pengar på att renovera köket till original 30-tal om de som köper väljer huset av helt annan anledning och tar fram kofoten och river ner allt man gjort.

Så antingen:
1. Jobba för dig själv.
2. Köp billigt - fräscha upp på enklast möjliga sätt. Kakla badrum och måla om. Använd inga "traditionella" material - det kostar för mycket. Sälj dyrt.

Trist men sant.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

840 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser