Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna får, eller??  (läst 5732 gånger)

Norna

• Blekinge
Kräsna får, eller??
« skrivet: 26 okt-08 kl 11:20 »
Kära fårexperter!!  ;) Har en lite fundering...

Mina värmlandstackor tycker jag beter sig lite märkligt. Dom vill inte gå in i fårhuset utan står hellre mitt ute i hagen i regn och rusk, dom går inte ens under träden. Brukar inte får vilja gå in när det regnar? Hur kommer det sig, tror ni, att de gör såhär? Det är inga konstigheter med fårhuset som kan göra att de inte har lust att gå in.  :-\

Sen bryr dom sig inte om höet heller. Det är nyslaget och fint hö som borde vara gott tycker man. Nej, tackorna äter hellre nedfallna löv i hagen och det gräs som finns kvar. Brukar värmlandsfår göra såhär?  ???

Annars verkar de må bra, de är pigga och som vanligt. När jag är ute brukar jag ge dom lite knäckebröd och då äter dom en liten bit var, sen är det bra. Har dom dålig aptit tror ni, eller är det bara jag som är nojjig? Har också provat att köpa lite pellets till dom, att jag ska ha någonting att skramla med för att de ska komma och bli så tama som möjligt, men det gillar dom inte heller.  ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Birgit

SV: Kräsna får, eller??
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 12:16 »
Kommer få på pälsen för detta 8), men de verkar ha ett väldigt "gammaldags" ursprungligt fårbeteende. Var rädd om det.
Mina gutetackor är likadana. De fryser uppenbarligen inte av regn och rusk, för då hade de sökt skydd. Säkert har de en tålig ull?
Att de inte bryr sig om höet tyder på att de hittar tillräckligt själva än så länge. De börjar äta hö, när de anser att maten är slut.
Om de inte gillar pellets, har de aldrig fått det. Ge dem inte det i onödan, så de vänjer sig. Locka med mineraler eller liknande istället. Ge dem lite sly, tall eller gran. Testa vad de gillar så får du dem att komma till dig.
Mina gutar har jag lockat till mig hela sommaren med lövruskor! Det är det godaste de vet ;)

Som sagt, var glad att de är som de är! Det finns inget värre än får som tror man är en vandrande kraftfoderhink. Gapar så fort de ser en människa och springer ner en om de kan :-\

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 okt-08 kl 13:22 »
Tack för ditt svar, Birgit! Då kanske dom inte är så udda ändå...  8)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-08 kl 14:27 »
Jaha då har jag "gammeldags" Leicesterfår, som står ute i regn och snöstorm.

Jag vill att dom ska vara inne i fårhuset och vara torra och mysiga även ute på topparna av ullen.
Gillar inte får som ser ut som översnöade högar... :( när dom har ett stort fårhus att gå in i.

Mina äter inte heller hårdbröd... det har jag alltid ansett som ett tecken hjärndödhet ;D
hårdbröd som är så gott !

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #4 skrivet: 26 okt-08 kl 15:01 »
Har ni provat FÄBOD knäcke det älskar både jag och fåren. ;)

Norna

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 15:11 »
Har ni provat FÄBOD knäcke det älskar både jag och fåren. ;)

Haha! Jag får väl inhandla det då!! Är det sånt där tunt och hårt knäckebröd (som blir som det man gör själv ungefär!) Dom fåren jag hade innan ville bara ha knäckebröd med sesamfrön på, annars fick det va  8)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 18:53 »
Mina finulls/leicesterfår står oxå hellre ute i blåst och regn än inne i sitt halmade fina hus. Fast nu när dom är klippta går dom gärna in och värmer sej lite :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 27 okt-08 kl 08:54 »
 Mina får är gärna inomhus under vintern. Egentligen är dom bara ute när dom äter.
Dom gillar även att ha lador att gå in och sova i på sommaren.
Så länge det finns bete som dom kommer åt äter dom hellre det än hö.
En fundering om fåren absolut inte vill vara inne kan vara om dom känner sig trygga i huset?
Jag läste någonstans att fåren hellre frös  ihjäl än vistades inne om dom inte hade utsikt så att dom kände sig trygga.
  För övrigt angående lockande så tycker inte jag det är någon skillnad om fåren bräker efter lövruskor eller kraftfoder ;) Enda sättet att få tysta får om dom är av det "tiggande slaget" är att inte ge dom något "extra" alls. Helst bör man smyga sig dit med grovfodret också ;)
                                            Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 14:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 30 okt-08 kl 14:40 »
Vet inte om det här är ett problem. Far fåren illa av att vara ute går de in. Mina går in om det regnar ihållande ibland. Det är väl bra om de är ute, mindre skit att ta rätt på. de ska ju enligt djurskyddsregler, kunna gå in.

Får är, trots djurskyddsregler, genetiskt mycket väl anpassade för att vistas ute. I vissa länder, storbrittanien, Irland, Norge exempelvis,  ser man oss som rätt speciella för att vi tar in fåren på vintern. Det är knappast torrare där.
Har varit med och klippt får som gått ute i hällregn i veckor. De har inte ens varit fuktiga in mot skinnet. Dessutom har de ju ett sjysst underhudsfett som skyddar mot kyla.
Speciellt mina gutefår, lider av att de blir för varma som det verkar. När det blir frost går de ut och ligger i den, fast de har en djupströbädd med fin halm. Man  ser legorna där deras magar smält frosten. De ligger gärna ute i full snöstorm.

Om man nu absolut tycker att de ska in är det bara att locka med kraftfoder eller löv. Eller varför inte sköta hela utfodringen inomhus. Då går de in.

När det kommer till lamm är det en annan sak.

PS: Mina får äter med förkärlek all vegeatbilisk människoföda ÄVEN knäckebröd.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Brofallsmora

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 14:02 »
Kom ihåg att ull har den enastående egenskapen att den värmer även när den är blöt eller fuktig. Får fryser inte! Den innehåller också naturens eget "tvättmedel" vilket gör att när fåren blir "blöta" blir de också "schamponerade" genom att smuts och diverse partiklar transporteras ut ur ullen och rinner av. Suveränt!

När fåren är helt nyklippta fryser de däremot (och bör inte vara i regn o snö de första dagarna)och behöver extra mat för att hålla värmen.

Och så maten. Får kan fostras att äta både det ena och andra. Tackorna lär t.ex. sina lamm vad de ska äta. Därför kan de IBLAND vara lite kinkiga när man byter foder. Det verkar också som om de vet vad de behöver och kan helt plötsligt bli som heltokiga i något de tidigare ratat. Jag tycker det verkar utmärkt att de går och plockar det de gillar i hagen. Bara de ser ut att må bra.

/Brofallsmora

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 01 nov-08 kl 14:41 »
Genomblöt ull har väl aldrig värmeisolerande egenskaper....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henning

« Svar #11 skrivet: 01 nov-08 kl 16:22 »
Jag tror att det finns ett nedärvt funktionellt motstånd mot att gå in i hus alla flyktdjur. Då kan de inte ha uppsikt så att de känner sig trygga. Rovdjuren jagar gärna i oväder. Men visst går det vänja fåren att tycka om att vara inne och ligga torrt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 01 nov-08 kl 17:05 »

Får blir knappast genomblöta eftersom vattnet rinner av längs fällen och inte ner i den. Som regn på ett halmtak :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Deepen

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 01 nov-08 kl 18:55 »
Grimla skrev...

---------

Jo, det är just en av de suveräna egenskaper som ull har! Har alltid haft lovvika-vantar om vintrarna och tycker det är bäst!

Fast när det gäller får kommer ju aldrig blötan längst in mot kroppen...

Mina får har ett fårhus med mat och vatten att gå in i. De går gärna in när det är blåst och regn, och för att äta när det är kallt, annars är de helst ute. (Värmlandsfår) Fast att de går in så ofta kan bero på att de inte har några bra träd i sin hage att ligga under, jag gissar att de många gånger hade föredragit det.
Jag blir lite irriterad på dem att de måste vara inne och bajsa på sommaren - då tycker de att det är svalt och lugnt att ligga inne fast solen skiner ute   >:(
Mina äter gärna hö, började ge dem för några dagar sen och det var nog i rätt tid - de var hungriga och det börjar bli kallt här. Men de vill ändå gå ute och pilla i sig gräs och löv på dagarna. Vet inte om det är mest terapi, inte kan det vara mycket näring i stråna som de hittar.

Hej från Martina
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 19:01 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 01 nov-08 kl 19:54 »
Jag har sen en vecka tillbaka (när nattfrosten kom) börjat ta in mina får på natten, dels för att det frostskadade gräset inte ser aptitligt ut när de står och småsmuttar på det och dels för att jag behöver deras kroppsvärme i stallet så att kaninernas vattenflaskor inte fryset. (Man måste vara fiffig)  8)
Och de kastade sig över höet. Tror magarna behöver lite mer att jobba med nu även om jag fortfarande har massor av gräs,sly och torra löv,träd att ligga under osv. De är präglade på foderhinken ifall man behöver få in dem av endera anledning så de kommer gladeligen springande. Tror de tycker det är rätt skönt att komma in och torka under natten och käka lite gott hö under tiden.  :P

Bortskämda, tja kanske  :-[
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 20:02 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 02 nov-08 kl 17:43 »
Jo, värmeaspekten är ju en sak. Har man får inne kan man ju exempelvis undvika att en vattenledning fryser. Jag skulle nog ändå föredra en enkel frostvakt driven med el mot att lsippa hösa ut en massa fårskit på våren. Jag ärt väl lat.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 02 nov-08 kl 19:45 »
Nja jag har en arbetsvillig karl som lovat ösa ut det till våren så jag lider inte av det  ;D
Sen har vi ju hund hos fåren och det är lite väl kallt för honom att ligga på barmark under frostnätterna. Bättre i djup halm hos fåren. Och han kommer gladeligen med in på kvällarna  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

« Svar #17 skrivet: 04 nov-08 kl 17:00 »
Lyssnade för många år sedan på ett nyttigt föredrag av vet. Kalle Hammarberg. Han nämnde att fåren kan vara lite mörkrädda. Om du kan så ha en lampa tänd på natten. Det räcker säkert med en energilampa så de får lite ledsyn.

Birgit

« Svar #18 skrivet: 04 nov-08 kl 20:40 »
Tycker det låter underligt, hustran ??? För fåren har väl aldrig tidigare haft ljus nattetid? Hur vet man att de är mörkrädda? Eller är det mänskliga aspekter?
Det finns ju föreningar för just brist på riktigt mörker (för människor). Tror det är nyttigt för djur med. Allt annat är konstruerat av människan.
OBS: Min åsikt alltså ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 04 nov-08 kl 21:46 »
Mörkrädda kan jag inte säga att mina är precis. Däremot så är de tysta när det är mörkt och rör sig inte så jättemycket utan verkar mest vila och kanske äta lite emellanåt. Att de är tysta är väl kanske en ren överlevnadsinstinkt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser