Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spar ni gamla räkningar?  (läst 4328 gånger)

Sia

• Dalarna
Spar ni gamla räkningar?
« skrivet: 25 okt-08 kl 20:24 »
Jag har alltid sparat gamla betalda pappers-räkningar,
nu börjar jag undra varför? har man någon andvändning av dom, eller har jag bara en massa papper liggandes som jag aldrig kommer att titta i?
Hur gör ni? sparar eller slänger?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sommartorparn

SV: Spar ni gamla räkningar?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-08 kl 20:26 »
Man ska enligt gammal bokföringssed spara allt i 10 år.

muffman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 okt-08 kl 20:38 »
Ja är det företag så är det väl lag på 10 år

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 21:08 »
Fast jag är förvärvsarbetande privatperson, behöver jag ha gamla räkningar liggandes?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 21:13 »
Är det inte 3 år för privatpersoner? Men det gäller väl inte själva fakturan utan beviset på att den är betald.

Jag tycker dock det är lättare att hålla koll på vad som är betalt om jag kan rota reda på fakturan först, då jag oftast antecknar direkt på den vilket datum den betalades och då kan man lätt gå in i kontoutdragen och se att den finns med där.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 21:35 »
Jag sparar mina ett tag, men slänger dom sedan. En pappersfaktura bevisar ingenting när man betalar via internetbanken, så det finns ingen vettig anledning att behålla dom. Jag har aldrig saknat en räkning jag kastat

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-08 kl 21:37 »
Slänger dem omedelbart.  ;)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-08 kl 22:25 »
Slänger dem omedelbart.  ;)

Öppnar du dem först ;)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 okt-08 kl 23:21 »
Öppnar du dem först ;)?

Jo, det kan ju vara ett utbetalningskort....

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-08 kl 23:26 »
Jo, det kan ju vara ett utbetalningskort....

En sann optimist :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 26 okt-08 kl 08:49 »
man kanske skulle göra en utskrift från kvittensen från internetbanken istället, då har man ju alla betalningar från en månad på ett papper.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 26 okt-08 kl 12:43 »
Ibland blir de liggande och skräpar ett tag, men det brukar bara leda till att jag hittar dem senare och blir nervös över att jag kanske inte har betalt dem! :o Brukar dock försöka rita en kråka på dem då de är betalda för att slippa denna ångest, ifall jag glömmer slänga dem med en gång vill säga...

När man har internetbank kan man väl i alla fall alltid gå tillbaka och se vilka betalningar man gjort, så då behövs inga papper. En del räkningar får jag elektroniskt, då kan man spara dem som pdf, men det gör jag heller inte. Det papperslösa samhället ni vet... ;)

Sirpa

• -
« Svar #12 skrivet: 26 okt-08 kl 14:44 »
När man har internetbank kan man väl i alla fall alltid gå tillbaka och se vilka betalningar man gjort, så då behövs inga papper.

Jag sparar mina i 5 år (privata) Internetbankens kvitton sparas bara 18 mån.
Höns och Liljor i min trädgård.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #13 skrivet: 26 okt-08 kl 14:46 »
Har ni någonsin behövt de sparade räkningarna/kvittona?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 26 okt-08 kl 22:11 »
Har ni någonsin behövt de sparade räkningarna/kvittona?

Javisst, det har hänt!

När jag skulle måla om huset, och ville ha samma färg som garaget målades i när det byggdes 10 år tidigare, så letade jag fram kvittot på garagefärgen för att få fram tillverkare och färgnummer.

Någon gång ska jag rota igenom gamla elräkningar för att räkna ihop och se efter hur elförbrukningen har ändrats allteftersom jag har tilläggsisolerat, börjat köra värmepump osv.

Jag brukar sätta gamla räkningar i pärm, i alfabetisk ordning efter firmanamnet. Man brukar få plats med 2-4 års räkningar i en vanlig kontorspärm. Tyvärr släpar det där efter en del så det senaste årets räkningar hittar man i pappersbuntar i ungefär kronologisk ordning efter betalningsdatum

Wobbeke

• -
« Svar #15 skrivet: 04 nov-08 kl 10:46 »
Hej!

Jag sparar även jag alla mina "viktiga papper" i en pärm. Min kära sambo är inte riktigt lika noga och har lyckats slarva bort hyreskontrakt och ägarintyg på bil och liknande. Som tur var hittade jag dessa papper senare.

När det gäller räkningar, så sparar jag dessa för att kunna jämföra gamla och ny räkningar. När jag var yngre slängde jag det mesta och sen insåg jag att viktiga mydigheter som CSN och Försäkringskassan kräver att du sparar vissa viktig papper, som t ex utbetalningsplaner och även i vissa fall kvitton på vad du egentligen kostar, intyg osv.

Säg t ex att du blir intresserad av att ta reda på hur länge du haft ett visst abonemang hos t ex telia, då kan det vara bra att ha gamla räkningar och liknande. Jag resonerar som så att det är bättre att jag kan ha koll på vissa saker, än att ringa till Felia(Telia) som nästan alltid lyckas ställa till saker och ting för mig. Jag litar inte ett dugg på folk som jobbar på kundcentraler, det blir så ofta fel och jag kan bara sätta min tilltro till den i andra ändan av telefonen och hoppas att personen är på bra humör.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 nov-08 kl 17:24 »
Dom brinner bra..

... räkningar alltså!

;)
/Neiklot

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-08 kl 12:47 »
När jag hade råttor brukade jag låta dem äta upp räkningarna.... oftast betalade jag dem först. Nu slänger jag dem när de är betalda.

Appeltorp 12

« Svar #18 skrivet: 06 nov-08 kl 13:03 »
Dom går till att tända kaminen med.  ;D
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 17 nov-08 kl 21:31 »
Allt som tillhör gården/ftgt sparas i alla fall i tio år. Andra räkningar som inte är så viktiga slängs efter något år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser