Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luktar gammalt mattlim?  (läst 12058 gånger)

ersam

• -
Luktar gammalt mattlim?
« skrivet: 25 okt-08 kl 17:24 »
I ett rum i ett hus jag hjälper till att renovera så luktar det riktigt illa från golvet. Försökt skura flera gånger med skarp lösning. Det är brädgolv där det tidigare varit limmad linoleummatta. Jag funderar på om det är det gamla limmet som luktar riktigt apa?!
Erfarenheter av detta någon? Ska lägga på ny matta så jag funderar på att plasta in limmet ordentligt.

ES

fbkalle

• Gäst
SV: Luktar gammalt mattlim?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-08 kl 19:02 »
kan mycket väl vara limmet som luktar  låt det stå öppet ett bra tag innan du nlägger på ny matta och se till att du får rätt sorts limm till den matta du skall lägga  /bozze

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 29 okt-08 kl 20:11 »
Det låter som de har limmat med sk kadaverlim. Det använde man förr bla under kork och plastmattor. Efter 50 års tid börjar en nedbrytningsprocess som gör att limmet börjar lukta riktigt illa. Det ger en sorts halvbränd rutten doft. Och det enda att göra är att försöka eliminera limmet. Jag hade sånt mellan linoleum mattan och brädgolvet i mitt första hus och jag skrapade av allt lim med kniv (var mest strängar där mattan limmats ihop) och sen oljade jag in brädorna med linolja. Efter det försvann doften.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 14 nov-08 kl 18:00 »
Det låter som de har limmat med sk kadaverlim. Det använde man förr bla under kork och plastmattor. Efter 50 års tid börjar en nedbrytningsprocess som gör att limmet börjar lukta riktigt illa. Det ger en sorts halvbränd rutten doft. Och det enda att göra är att försöka eliminera limmet. Jag hade sånt mellan linoleum mattan och brädgolvet i mitt första hus och jag skrapade av allt lim med kniv (var mest strängar där mattan limmats ihop) och sen oljade jag in brädorna med linolja. Efter det försvann doften.

Kimma! Du är underbar. Skrapning och sen målning med golvfärg gjorde susen. Hela huset blev som nytt - den härskna doften hade spridit sig och låg som ett dovt töcken över allt.

Nu är det borta!

KRAMAR
ES

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 14 nov-08 kl 21:01 »
Kimma! Du är underbar. Skrapning och sen målning med golvfärg gjorde susen. Hela huset blev som nytt - den härskna doften hade spridit sig och låg som ett dovt töcken över allt.

Nu är det borta!

KRAMAR
ES

Var så lite så  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser