Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss i kupan?  (läst 2654 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Möss i kupan?
« skrivet: 25 okt-08 kl 11:07 »
Hej!
Jag är inte helt säker, men jag tror att jag har fått in möss i min kupa.  >:(
Jag har vandringskupa och bina övervintrar på Dadant ramar. Inför vintern står Dadant lådan på en tom 3/4 Langstroth låda för att det skall bli lite bättre luftcirkulation (det är också en öppen mussäker gallerbotten för extra luft). Flustret är ca 4cm*1cm men för att göra det lite svårare för mössen att komma in tryckte jag i går in en skiva på ca 3mm i flustret så att öppningen blev ca 0,6cm*4cm. Men nu har skivan blivigt utknuffad 2ggr från ett av flustren, den sitter ganska hårt fast...

Jag har lyfft lite försiktigt på nedre lådan och kikat in, en fantastisk syn  :o (jag är ju nybörjare på detta). Det är 2 samhällen i samma kupa med skiljevägg emellan. Eftersom det är ca 20 cm mellan botten och ramarna ser man 2 tydliga klot, dom är centrerade mot mellanväggen (för att dela värme antar jag) och mot ena ytterväggen. Bina har också gjort ett litet vildbygge på 3-4 kakor á 3-10cm höga. Dessa har kommit till sista veckan av fodringen. Något musbo såg jag inte. Men eftersom jag inte vill riskera att sammhällena kommer i kontakt med varandra vågade jag inte lyfta mer än någon cm och kika in.

Min undran är, vad gör mössen för skada inne i kupan. Stör dom binas vintervila, skräpar ner eller äter dom bin och honung? Vad händer om jag blokerar öppningen och musen är kvar i kupan?

Finns det någon med erfarenhet av detta?  ???

Tackar isåfal på förhand!!!

/Magnus

« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 11:44 av Bonze »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Möss i kupan?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-08 kl 12:38 »
Hejsan!
Du kan ställa kupan på ett spärrgaller, men om mössen redan är inne så gör ju gallret ingen nytta...
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-08 kl 12:43 »
Enda vägen in i kupan för mössen just nu är genom flustret (jag har hört att en springa på 3mm räcker för en mus, men det är nog bara ett rykte...) .

Jag kan inte heller sätta ett spärrgaller mellan den tomma 3/3 Langstroth lådan och Dadant lådan eftersom jag har en mellanvägg som delar av samhällena som går hela vägen genom både Dadant och 3/4 Langstroth lådan.

Det jag undrar över är inte hur jag håller mössen ute utan vad mössen kan göra för skada i kupan.  ???

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 13:43 »
Nu svarar jag också på fel fråga.. :-[ men för att hålla mössen ute så kan du sätta en bit spärrgaller som skydd utanför flustret.

Jag har för mig att det finns en gammal mustråd, där det står mer om vilken skada en mus kan göra.

Ha det gott
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 14:02 »
Hej igen,

Enligt Åke Hansson så äter vanliga möss vax och stör därmed vintervilan.

Näbbmössen äter istället både döda och levande bin. Enlligt boken så bör flusteröppningen inte vara större än 10 mm för att hindra mössen.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 14:41 »
Allt som stör bina ska man undvika! Störningar gör att samhället riskerar att gå under. Tror knappast att musen försvinner upp och gömmer sig (kolla ovanifrån!) utan han/hon är nog ute igen om det var mus som hittat på otyg. Sätt för spärrgaller!

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser