Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Du som ger din häst ensilage (eller sk. hösilage) Vaccinerar du mot botulism?

Ja
16 (41%)
Nej
23 (59%)

Antal personer som röstat: 38

Författare Ämne:  Du som ger din häst ensilage:  (läst 6339 gånger)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
Du som ger din häst ensilage:
« skrivet: 24 okt-08 kl 19:57 »
Jag tycker att det hade varit roligt att veta hur stor del som vaccinerar mot botulism resp inte vaccinerar. Hade varit trevligt om folk får yttra sin åsikt UTAN att andra tycker en massa om den åsikten. Så lägg gärna fram din åsikt men tyck inte om andras åsikter. För diskussion skapa ett annat ämne tack!
// Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

nikita

• Stuteri Olympus
SV: Du som ger din häst ensilage:
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 20:35 »
Jag vaccinerar inte mina hästar överhuvudtaget om jag inte är tvungen, som tex nu när vår 6åriga valack ska ut och tävla och de då KRÄVER vaccination enligt reglerna. Övriga avelshästar är ovaccinerade pga att jag inte vill spruta in gift mm i mina djur.
Angående botulism så vaccinerades inga hästar på skolan jag gick och där var närmare 60 hästar som fick hösilage och ingen blev dålig.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 20:43 »
Jag vaccinerar inte.
Vi producerar själva vårt grovfoder, och jag anser att det håller så hög kvalité att botulismrisken är låg. Jag utfodrar i foderhäck för att inte de ska stå och trampa på hösilaget och sedan äta det, vilket kan orsaka botulism. Jag ställer inte fram hela balar, utan fyller foderhäcken medelst grep om nu ett kadaver ändå skulle kommit med i skörden utan att någon sett det.

Såvitt jag har kunnat läsa mig till skyddar vaccinationen heller inte mot botulism rakt av, utan bara vissa varianter.

Däremot vaccinerar jag mot stelkramp och hästinfluensa.

tessiem

« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 21:50 »
Jag vaccinerar mina hästar mot hästinfluensa och om jag PLANERAR att ge ensilage så vaccinerar jag även mot botulism.

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 20:51 »
När vi skulle börja med ensilage ringde jag min vet. och frågade. Enligt honom var det bortkastade pengar att vacc. om man har eget foder och har haft kontroll över "tillverkningen", plus att man alltid ska servera en måltid i taget. Alltså inte ställa ut en hel bal. Men han rekomenderade att vacc. om man köper foder...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 21:32 »
Vi (jag och min mammas man) vaccinerar inte mot botulism. Vi ger hö/hösilage/ensilage beroende på tillgång, men (nästan) alltid egen produktion. Ger småbal/storbal beroende på tillgång och möjlighet.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 17:35 »
Vi vaccinerar inte mot botulism, men mot stelkramp och hästinfluensan. Tidigare vaccinerade jag mot stelkramp själv oxå

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 17:42 »
Skulle jag ta ensilage på mina marken skulle jag vaccinera, men bonden jag köper ifrån har fina slätmarker och är kunnigt med bra utrustning så betydligt mindre chans på botulism som redan är ganska lite till att börja med.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 26 okt-08 kl 17:43 »
Vaccinerar inte mot botulism. Våra 7 hästar har fått ensilage i 5-6 år nu utan problem. På det hela taget verkar de må bättre av ensilage än av hö. Päls, hovar, hull och motståndskraft mot div vinterrelaterade sjukdomar är klart bättre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 17:18 »
Vi har våra hästar vaccinerade mot Botulism. Och har så haft i flera år. Skulle aldrig förlåta mig själv om nån blev sjuk pga att de INTE är vaccinerade.
Visst man kan inte vaccinera mot allt här i världen,men dom vaccinen som finns använder vi och lägger gärna pengar på.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 17:30 »
Vi har våra hästar vaccinerade mot Botulism. Och har så haft i flera år. Skulle aldrig förlåta mig själv om nån blev sjuk pga att de INTE är vaccinerade.
Visst man kan inte vaccinera mot allt här i världen,men dom vaccinen som finns använder vi och lägger gärna pengar på.
Vad vaccinerar ni mot mer än botulism?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Naturen

« Svar #11 skrivet: 27 okt-08 kl 18:23 »
Har köpt ensilage nu i 4 år av en bonde här hemma och vaccinerar ej mina två, men stelkramp vaccinerar jag mot, jag ger mina ensilage på morgonen  då jag väger upp och kan då se kvaliten för övrigt får de hö.
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-08 kl 21:08 »
Kastar bara ut en fråga.
Varför är många hästägare livrädda för ensilage?
Tror de att hästarna blir sjuka??
Hedemorahöns

guba

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 okt-08 kl 21:15 »
Kastar bara ut en fråga.
Varför är många hästägare livrädda för ensilage?
Tror de att hästarna blir sjuka??
De allra flesta mår bara bra men några dör. Därav rädslan, själv har jag haft drygt två hundra hästar sedan -91 som uteslutande har levt på hösilage under vinterhalvåret, en har dött i botulism.
En av drygt tvåhundra under en period av 17 år, aldrig vaccinerat, risken är minimal men den finns.

Skulle jag ha vaccinerat alla dessa så hade kostnaden översigit värdet av den döda hästen många många gånger om.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-08 kl 16:49 »
Livrädd är jag inte men finns det ett alternativ som kan rädda dom,OM olyckan är framme så tar man gärna det.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #15 skrivet: 30 okt-08 kl 20:44 »
Här på Stallargård har alla hästarna ätit Hösilage i 7 år och vi vacc inte mot botulism,,har dom endast stelkrampsvacc....mvh c. :)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #16 skrivet: 30 okt-08 kl 23:03 »
Samma här ingen vaccination mot botulism.

bonden jag köper ifrån har fina slätmarker och är kunnigt med bra utrustning så betydligt mindre chans på botulism som redan är ganska lite till att börja med.

tänker som du take , har bonden bra koll på hur han kör dessutom så är risken väldigt liten.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 31 okt-08 kl 10:19 »
Jag lägger även in min fråga här eftersom jag inte fick något svar i förra tråden. Hur är det med risken att få in mördarsniglar i ensilaget som det varnades mycket för förra året? Så plättlätt är det knappast att hitta ett litet snigellik?!

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #18 skrivet: 01 nov-08 kl 08:45 »
Vi har jättefnt eget ekologskt ensilage.
Eftersom det trotts kvaliteen finns en risk väljer jag att minimera den risken. Dvs. jag gör vad jag kan med det som finns. Just nu har jag "bara" 4 hästar, då går det ju... Skulle jag däremot ha många fler kanske jag skulle överväga det igen...
//Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 01 nov-08 kl 09:46 »
Jag lägger även in min fråga här eftersom jag inte fick något svar i förra tråden. Hur är det med risken att få in mördarsniglar i ensilaget som det varnades mycket för förra året? Så plättlätt är det knappast att hitta ett litet snigellik?!
Jag vet att det var stora problem med sniglar i ensilaget förra året i framför allt Horredstrakten (södra Mark/norra Halland), troligen pga det ihärdiga regnandet. Tydligen "krävs" det en rel stor mängd sniglar för att det skall bli otjänligt som foder. I år lär det vara bättre, tack vare torkan under försommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser