Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lusangrepp på kycklingar  (läst 1940 gånger)

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
Lusangrepp på kycklingar
« skrivet: 24 okt-08 kl 09:46 »
Jaha, då har man fått besök i hönshuset  :(
Tittade på kycklingarna igår som såg lite konstiga ut runt halsen... å mycket riktigt kilade det runt små äckelkryp  >:( Här läst som en tok här på sidan...
Det verkar vara Etotal eller Front Line som de flesta använt.
Såpa bad känns inte aktuellt med tanke på årstiden.

Någon som vet om man kan ha det på små kycklingar också? Dessa är 2-4 veckor gamla.
Har gått igenom hönsen, men kan inte se något. Möjligt att det bara är kycklingarna som fått det?!
Men det är väl lika bra att behandla alla gissar jag?!

Turligt nog håller vi på att renovera för fullt, så till helgen blir det nya väggar och golv fyllda med spån med kalk i.... så då borde väl kräken dö?!
Tacksam för hjälpande råd!!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

sallyomolly

• Gäst
SV: Lusangrepp på kycklingar
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 13:34 »
Ta en droppe på varje av flusa i nacken med en pipett (går bra att hälla i en ögondroppsflaska också). Finns på granngården. Gör om det efter en vecka. Flusan har du sen hela året. Det finns åtminnstone nån karens på den också.
Var rädd om dina luftrör om du använder etotal...inte bra.

"Mot flugor, knott, fästingar och löss på betesgående nötkreatur och får. Mot löss på installade nötkreatur och får fr o m 1 november t o m 31 mars. Behandling får ej ske senare än 7 dagar före slakt. Karenstiden för mjölk är 0 dagar."
« Senast ändrad: 24 okt-08 kl 13:37 av sallyomolly »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 13:38 »
Riktigt lusår i år.

tuva-li

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 15:00 »
Flusa har jag aldrig hört talas om (så lite man vet) funkar det bra?
Använder du det om du hittar löss, eller även förebyggande?

Etotal-dammet slipper man ju gärna.
Frontline tycker jag var smidigt när jag hittade löss, men det känns ju giftigt som f-n.
(Fast hos mej dog bara lössen, alla fjäderfäna överlevde och är pigga och friska  ;D )

Läste mer om Flusa på nätet http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/flusa/flusa.htm och om det är 0 dagars karens för mjölk kanske det är något liknande för ägg?
Känns ju inte lika giftigt som Fronline i så fall. Kan man ju få inbilla sig i alla fall  ::)

Så himla mycket bra tips du skriver om, Sallyomolly  :-*

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 16:12 »
Jag har använt det flera gånger nu och jag tycker det är bra. Jag vill gärna ha karens också, visst är det för andra kreatur men det är åtminstonne för produktionsdjur och det är väl inte frontline så jag vågar inte att använda det. Frontline har jag inte hittat nån karens för.

Jag msåte säga att jag som har så svårt med luftrören blir väldigt påverkad av etotal även vid pudring ute. Dessuton hörde jag att det innehåller asbest.

johe71

« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 16:29 »
Frontline har jag inte hittat nån karens för.

och det beror på att det enbart är godkänt för användning på katt och hund, och då vi (i västvärlden iaf) inte äter dessa så har tillverkaren inte tyckt det var någon ide att göra tester för karenstid på denna produkt.... för karens är ju bara relevant för livsmedelsproducerande djur.

På en hund skyddar frontline mot loppor i minst 7 veckor, det torde alltså finnas rester av det aktiva ämnet i hunden minst så länge... så det känns väl som att det borde vara den minsta tiden man har karens för äggen...

angående flusa så ska en ko behandlas med 10 ml/djur... en ko väger avsevärt mycket mer än en höna och ska ändå ha en väldigt liten dos, det torde alltså vara lätt att överdosera på en höna, inte säkert att det blir farligt för hönan, men koncentrationen av det aktiva ämnet i ägget kommer antagligen att då att bli högre än det värde som gav 0 dagar karens när de testade med kossor och deras mjölk. Så 7 dagar käns kanske mer rimligt  (från fass för djurläkemedel en del av kaskadprincipen lyder "med ett veterinär­medicinskt läkemedel som är avsett för ett annat djurslag" och då tycker fass "Vid behandling av livsmedels­producerande djur enligt kaskadprincipen ska de karenstider som anges i 4 § av LIVSFS 2005:3 tillämpas. I denna paragraf står: ”För preparat, som inte har en fastställd karenstid för djurslaget eller behandlingssättet i fråga, tillämpas en karenstid på minst 28 dygn vid slakt och minst 7 dygn vid tillvaratagande av mjölk och ägg för livsmedelsändamål.”")

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 16:40 »
Svårt att veta vad som är bäst för de små liven  ??? ???
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-08 kl 19:02 »
Naturligtvis har jag karens, jag menade bara att det var bra att det fanns nån karens över huvudtaget.

Sen har de nog i ett sånt preparat som flusa räknat med att det kan finnas rester kvar, vad jag menar är att det är avsett för produktionsdjur då har de väl tagit med i beräkningen att vi äter dem.

Precis därför att vi inte äter hund och katt så kanske det finns rester kvar i djuret som inte är bra för oss.

Det är därför jag använder flusa.

Jag tror att det är svårt att veta vad man ska använda då det inte finns nåt medel för fjäderfä som är godkännt.

Ber om ursäkt om jag retat upp någon, ville bara komma med mina åsikter.

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-08 kl 20:09 »
Är flusa något nytt? Har inte hört talas om det föränn i somras, tror jag?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 nov-08 kl 09:25 »
Nej det används till nötkreatur. Jag har fött upp kaniner innan och då använde vi det.

Jag har nu kontaktat sva och frågat dem om jag får skicka äggprover efter flusa med karens 7 dagar. Ska bli spännande och se om jag får det, naturligtvis får jag betala för det.
Men de har en kemavdelning så man kan ju hoppas att man får.

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-08 kl 17:16 »
Låter jättespännande och ganska dyrt kan jag tänka! Är väldigt intresserad av att höra resultatet!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 nov-08 kl 18:44 »
Ja men det kan det vara värt om jag slipper få i mig det och hönsen kan gå lusfria. :)

Hoppas de inte blir arga men de borde väl veta att folk använder annat eftersom det inte finns nåt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 23 nov-08 kl 18:49 »
Det vet dom! Jag har sagt det och de kände till det.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 23 nov-08 kl 18:51 »
Jag tycker också att detta låter intressant. Och även för tillverkaren av Flusa. De har ju chans till en ny marknad om det verkar lovande. Kanske de kan sponsra dig???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser