Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovskabb  (läst 8592 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Hovskabb
« skrivet: 23 okt-08 kl 20:49 »
Jag var inne på blocket och hittade en annons på ett Tinkersto. Där stod "ej hovskabb". Detta har jag aldrig hört talas om. Är det något som är vanligt på hästar med mycket hovskägg, eller vad? Någon som vet?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Charlotte

• -
SV: Hovskabb
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 21:04 »
 Här är en tråd om skabb hos hästar med mycket mycket hovskägg:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=49841.0
Det verkar förekomma, men jag har själv aldrig träffat på någon (har dock mest bara träffat Nordsvenskar med mycket hovskägg).
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 22:13 »
hovskabb eller fotskabb förekommer väldigt ofta... misstas nästan alltid för mugg eller rasp om inte ägaren känner till skabben..
kan uppstå på alla raser men kallblod med mycket hovskägg är överrepresenterade..
skabben kan sprida sig över hela kroppen, och kan även misstas för exem..
det finns en del att läsa om det om man söker på google...

och nej...det finns inget botemedel som är godkänt för användning på häst....precis som med allt annat..suck. >:(
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 22:20 »
Tack för svaren :)
Jag har aldrig hört talas om det och blev lite nyfiken :)
                                                                                                                         Groucho Marx

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 23 okt-08 kl 22:29 »
hovskabb eller fotskabb förekommer väldigt ofta... misstas nästan alltid för mugg eller rasp om inte ägaren känner till skabben..
Är det verkligen så? Är det olika i olika landsändar? Jag har allvarligt talat aldrig träffat på en häst med skabb, och jag har träffat en hel del Nordsvenska Brukshästar. Någon har haft mugg men aldrig klåda och muggen har försvunnit med Helosan.
                            Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 11:40 »
Tinkersto. Där stod "ej hovskabb". Detta har jag aldrig hört talas om.

;D ;D Hehe läste det där och tolkade det först som att du aldrig hört talas om tinkers utan hovskabb ;D ;D

Det har inte jag gjort, men nu menade du ju inte så :)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 14:30 »
Citera
   Hehe läste det där och tolkade det först som att du aldrig hört talas om tinkers utan hovskabb 

Det har inte jag gjort, men nu menade du ju inte så

Skönt att det är fler som kan läsa som jag emellanåt ;)
                                                                                                                         Groucho Marx

guba

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-08 kl 15:15 »
En fundering. Vita hovar och eller vit hårbeklädnad på nedre delen av extremiteterna kommer aldrig att förekomma på  häst i min ägo. Anledningen är sämre hornkvalitet och känsligare hud avseende mugg och rasp.
KAn detta vara en anledning till att tinkers verkar vara "födda" med skabb. I skrivande stund kan jag inte påminna mig att jag sett en tinker som inte haft vita hovar/hovskägg.

Vit, känslig hud kanske är en bättre plats för skabben att äta sig in i?

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 19:59 »
du har kanske en poäng.. den vita huden är ju känsligare för allt, sol, smuts, ja allt.. och parasiter och ohyra gillar ju hästar med nedsatt försvar bättre, detta borde ju gälla huden också..
det är ju dock inte bara hästar med vit hud som får skabben.. mitt väldigt mörkbruna ponnysto utan hovskägg fick det.. och hon har mörka fötter..

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 nov-08 kl 22:45 »
Många tinkerhästar och shirehästar har det. Det kommer i kombination med hovskägget!

Jag tror inte på det där om att vita ben skulle vara så mycket känsligare än andra, jag tror det har med hovskägget att göra. Parasisterna trivs i det varma, fuktiga fluffet som blir en särskilt gynnsam miljö särskilt under höst och vår, även vintern.

Det heter fotskabb och det finns mängder av trådar och diskutioner om detta inne på tinkerhästsällskapets hemsida. Gå in där och titta vettja!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 nov-08 kl 06:07 »
Citera
Det heter fotskabb och det finns mängder av trådar och diskutioner om detta inne på tinkerhästsällskapets hemsida. Gå in där och titta vettja!

Det ska jag göra. Jag skulle kunna tänka mej att ha en tinker till skogskörning, men har inte lust att hålla på och behandla för hovskabb.
                                                                                                                         Groucho Marx

saint206

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 nov-08 kl 23:23 »
Många tinkerhästar och shirehästar har det. Det kommer i kombination med hovskägget!

Jag tror inte på det där om att vita ben skulle vara så mycket känsligare än andra, jag tror det har med hovskägget att göra. Parasisterna trivs i det varma, fuktiga fluffet som blir en särskilt gynnsam miljö särskilt under höst och vår, även vintern.

vill bara påpeka att hovskabb även går på "skägglösa" hästar...
och det smittar...

456 Rosa

« Svar #12 skrivet: 20 nov-08 kl 23:20 »
Mitt kallblod har fyra vita fötter och har dessutom helt vita hovar. Han har såååå fina hovar, hårda friska fötter med stora strålar.
Aldrig haft en hudåkomma, aldrig en spricka eller känslig på något sätt, så visst finns det bra exemplar också......

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 20 nov-08 kl 23:47 »
Hyrde tidigare ut stallplats till två Frieserhästar. De hade hovskabb. Det var jag som märkte det på att min ena islänning började stampa och härja. Ena friesern hade också problem med eksem som blev bättre (dock inte helt bra) när vi behandlade fotskabben. Min andra islänning fick det runt mulen och började klia ordentligt. Vi behandlade hela hästarna (tur man hade islänningarna och inte friesrarna) i två omgångar med Ivomecbad. Vets egen blandning, funkade bra för skabben försvann.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

smen5

• Österby Smedja
« Svar #14 skrivet: 24 nov-08 kl 21:49 »
Hovskabb händer ibland. Ser ut som vita flagor eller mjäll i hovskägget. Sebacil fungerar bäst som behandling.

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 25 nov-08 kl 10:15 »
Min vet gav mig sin sista flaska av Sebacil. Han sa att den inte ska skrivas ut längre, så den upphör antagligen? Har nu inte använt den ändå. Det stinker för djävligt och jag har pratat med andra vet. som rekommenderar att klippa benen, tvätta med ett schampo som heter K-hex eller nåt sånt (innehåller klorhexidin) finns på apoteket. Sedan spraya med switch och frontline. Testar nu detta istället. För Sebacil gick inte sist, och det är ett sabla skit att hålla på med. Ska ha gummihandskar å andningsskydd å fan å hans moster... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

smen5

• Österby Smedja
« Svar #16 skrivet: 25 nov-08 kl 11:06 »
Klippa benen...??? *S* Rakar man benen kan dom ju klia sönder sig. Skäggstubben blir som nålar. Sebacilen brukar jag köra en 5-6 behandlingar med. Funkar varje gång. Schampot är bra, men det funkar nog bara som stöd.

guba

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 nov-08 kl 11:16 »
Många förespråkar rakning vid skabb.
Av egna samlade erfarenheter från andra som haft problem genom åren så har jag dragit de slutsastserna att om någon av mina hästar någonsin skulle utsättas för skabb så kommer jag aldrig ens att överväga att raka bort hovskägget.

Jag anser att rakningen endast är ett lathetstecken från hästägaren och inget annat.
Ägaren är lat och hästen får ta allt lidande som det medför att kliandet blir etter värre.

Krusmynta

« Svar #18 skrivet: 25 nov-08 kl 12:14 »
Diproderm och klippta (urtunnade) hovskägg (inte rakade) kör vi med.

Gräbban

• -
« Svar #19 skrivet: 25 nov-08 kl 18:51 »
Läs vad jag skriver ! Om det är mig ni hänger upp er på!! >:(
KLIPPNING! Inte rakning. Jag blir så SABLA trött på alla som inte LÄSER vad man skriver! ::) Jag har tunnat ut behåringen rejält med trimkniv. Tvättat med detta schampot och sprayat med switch och frontline. Hon stampar inte längre och kliar sig inte heller.
Så detta funkar uppenbarligen.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 7 användare (2 dolda)
mulle mullvad, Rosanne, Gröfre Slissing, haakonkarlsson, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser