Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missbrukar saltsten?  (läst 2396 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Missbrukar saltsten?
« skrivet: 23 okt-08 kl 12:26 »
Har upptäckt att en av mina hanar gör slut på sin saltsten mycket snabbare än de andra kaninerna.
Han har hållit på så sedan jag köpte honom.
Jag tog under sommaren bort saltstenen från honom ett tag då jag blev orolig att han skulle få för mycket.
Han fick ny saltsten för knappt tre veckor sedan och nu är det bara ca 1/4 del kvar. De andra fick nya stenar samtidigt och på dom stenarna syns det knappt att de är använda.

Frågan är hur mycket saltsten är ok att han får?

Läste på nätet:

"Salt eller mineralsten

Är inte heller nödvändigt för en sällskapskanin på lämplig kost. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. Överdosering av salter kan bl. a.  leda till njursakdor . Mineralstenar kan också vara helt olämpliga, eftersom vissa kaniner bildar stenar i urinblåsan om de har tillgång till extra kalk."

Av:
"Leg vet Gunnel Anderson / leg vet Marianne Tornvall, 2007-12
Djukliniken Roslagstull, Valhallavägen 12 A, 114 22 Stockholm, tel 08-612 57 60"

Länk till artikeln: http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Gotlandskaniner, genbank.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Missbrukar saltsten?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 13:22 »
Problemet är ju lätt löst. Ta bort hans saltsten, låt honom ev. ha den endast ngn gång i veckan en kort stund. Själv ger jag numer mina kaniner mineralsten för hästar (ej rent NaCl). De använder stenarna sparsamt vid dräktighet, digivning och när de sätter vinterpäls, de rör inte stenarna övrig tid. Det ser lite fånigt ut med en sån jättestor slicksten till en kanin, men de är ju dryga som attan. Jag har inga kaniner som missbrukar sina stenar nu.

Lycka till
Karin på Sagolika Höö

ledup

« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 16:18 »
Man kan även bonka sönder dessa stenar om man vill ha dem mindre/räcka till flera

Gösta

« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 16:57 »
Om du använder Rabbfor så ska inte saltsten användas. Finns i pelletsen ;)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 26 okt-08 kl 12:59 »
Citera
Om du använder Rabbfor så ska inte saltsten användas. Finns i pelletsen
Jag använder inte pellets men tack ändå för info.

Citera
Ta bort hans saltsten, låt honom ev. ha den endast ngn gång i veckan en kort stund.

Jag har tagit bort saltstenen (igen), men frågan är hur mycket kan han behöva ha?

Finns det någon mer som har en uppfattning om det?

Blir det bra med så mycket han slickar i sig 1 dag/vecka? Eller ska han inte ha den alls?

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 14:17 »
Som sagt så använder mina kaniner sina (mineralstenar) endast vnär kroppen är högre belastad. Vid dräktighet och digivning (inte aktuellt för en hanne alltså) och när de sätter vinterpäls. Jag skulle låta honom ha saltstenen en kort stund varje dag när vinterpälsen är på gång (kort stund = sådär en 10 minuter) och resten av året en kort stund en gång i veckan. Vilda kaniners diet innehåller inte särskilt stora mängder rent salt, så med ett bra hö kommer man långt. Det är också mycket riktigt slitsamt för njurarna att ta hand om så stora mängder salt som kroppen inte behöver.

lycka till
Karin på Sagolika Höö

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 17:32 »
Ok, tack för ditt svar Marygold.  :)

SannaF

• -
« Svar #7 skrivet: 30 okt-08 kl 19:34 »
Hej!
Jag har inte så stora erfarenheter av kaniner (håller på att startar upp) men jag tänker genast på att när hästar äter mycket salt så kan det visa brist på en annan mineral - tyvärr kan jag inte komma på vilken men jag ska se om jag kan hitta det nån stans - återkommer i så fall.

för mycket salt är inte bra då det sätter igen blodådror mm precis som med människor.
Mot nya äventyr!

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 30 okt-08 kl 19:55 »
Ja återkom gärna.  :)

Meissner

« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 17:23 »
Om kaninerna får en fullgod kost finns ingen anledning för dem att ha saltsten. De kanske behöver lite tillskott i form av kraftfoder så de får i sig vitaminer och mineraler osv?
Hö är basfödan men oftast behöver kaninerna tillskott av pellets för att de ska få i sig alla essentiella näringsämnen utan att behöva äta enorma mängder mat.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Solbakkenlias

• Solbakkenlias kaniner
« Svar #10 skrivet: 01 nov-08 kl 18:32 »
De fleste bönder saltar sitt Hö , for at det inte skal møgla om det blir hög luftfuktighet. Så kaniner behöver inte saltsten, de får mer enn nok salter fra sitt Hö .
Hilde Haakenstad
Glåmdak kaninforening
Norge

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 01 nov-08 kl 20:02 »
Mina kaniner får hö och kvistar (fri tillgång), rotfrukter (varje dag), färskt grönt beroende på säsong: gräs, olika blad/blast, sallad.
Salt/mineralsten, de som inte missbrukar den.
Som kraftfoder (vid behov) ger jag hel havre och krossad korn.

Jag ger inte varken pellets eller gnagarblandning.
Eftersom det är en lantras som klarat sig bra i många år utan pellets (då pellets inte fanns förr) så tycker jag att de ska klara sig utan i framtiden också.

Någon brist på salt/mineraler kan han inte ha eftersom han har missbrukat salt/mineralsten från dag 1 hos oss. Pga missbruket tog vi bort "stenen" så att han inte ska ta skada av för mycket salt.
Både han och övriga kaniner som får samma foder och inte missbrukar sina "stenar" mår bra.

Jag kommer att ge honom begränsad tillgång till salt/mineralsten hädanefter.

Tack för era inlägg!
 :)

SannaF

• -
« Svar #12 skrivet: 10 nov-08 kl 20:58 »
Nu har jag gjort lite research om mineralen som jag skrivit om tidigare. Det är kalium som de kan ha brist på när de äter mycket salt.
Kalium finns tex i äppelcidervinäger - kanske kan man blanda i några droppar i vattnet till nennen?
Mot nya äventyr!

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 14 nov-08 kl 13:08 »
Tack för din research SannaF.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser