Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort vedförråd vid vedspis?  (läst 3028 gånger)

Skalman

Hur stort vedförråd vid vedspis?
« skrivet: 21 okt-08 kl 22:05 »
Jag funderar på att göra ett vedförråd/vedfack) på ca 2 m3 (l*b*h = 1m*1m*2m) intill vedspisen, för att ha ved för en tids förbrukning till hands och få den eftertorkad och uppvärmd (något över rumstemp blir det där kanske). Avstånd mellan vedfack och vedspisens sida kan bli kanske någon-några dm. Vedfacket kanske är öppet mot spisen, eller så får det vara en skyddande vägg emellan.

Jag undrar om ni vet vad reglerna säger om detta, samt om det kan anses lämpligt - främst ur brandskyddsynpunkt.

Skalman

Skytten

• Skåne
SV: Hur stort vedförråd vid vedspis?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 22:10 »
Vår sotare påstår att max en kubik i samma utrymme som pannan. Det ska vara minst dubbla gipsskivor till övrigt föråd.

Vet inte om han kan regelboken, men det får man väl förmoda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 okt-08 kl 08:50 »
Vi brukar ha en liten vedstapel i pannrummet, vet inte hur stor men nog är det ett par kubik alltid. Det har vi aldrig fått några synpunkter på. Däremot var det inte populärt när vi körde oljebrännaren med olja ur ett gammalt tomfat.

muffman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 okt-08 kl 08:56 »
Jag har för mig att det är avståndet som är det relevanta inte mängden.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 08:59 »
Sambon säger också 1 kbm. Men vi har ca 4 i pannrummet ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vurre

« Svar #5 skrivet: 22 okt-08 kl 09:51 »
Jag funderar på att göra ett vedförråd/vedfack) på ca 2 m3 (l*b*h = 1m*1m*2m) intill vedspisen, för att ha ved för en tids förbrukning till hands och få den eftertorkad och uppvärmd (något över rumstemp blir det där kanske). Avstånd mellan vedfack och vedspisens sida kan bli kanske någon-några dm. Vedfacket kanske är öppet mot spisen, eller så får det vara en skyddande vägg emellan.

Jag undrar om ni vet vad reglerna säger om detta, samt om det kan anses lämpligt - främst ur brandskyddsynpunkt.

Skalman

Låter som en klok tanke att ha ved till eftertorkning, men se till att det blir helt brandsäkert. Jag har murat en vägg mellan spisen och vedfacket, som är mycket mindre än det som du tänker dig och alldeles för litet. Hade jag haft större plats hade jag gjort två fack. Men en kubikmeter kommer man nog ganska långt med.

Fråga sotaren. De brukar kunna ge gratisråd.
snus? vad är priset på en pris?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 okt-08 kl 11:01 »
Ju större dessto bättre.

Men minst två separata förråd är bäst. Eller balka av det stora till två (eller fler) delar. Så fort du tömmer ett förråd så fyller du det igen. Töm sedan nästa, ta hela tiden av det som varit inne längst. Det är bra om man inte tar in för mycket på en gång. Det kan vara fuktig ved och bli jobbigt att ventilera bort fukten. Kan börja mögla när det blir varmt om det inte är torrt eller torkar snabbt.

Ett par fina vedkorgar kan räcka om man inte eldar så mycket. Det var en artikel i Åter om smarta små fyrkantiga vedhämtare som man kunde stapla smidigt och ta in för eftertorkning.

Vad jag vet har det ingen betydelse hur mycket ved det är. Bara att den inte är för nära pannan/spisen, eller brandskydd emellan.

A.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

894 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser