Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla ovanpå befintlig tapet?  (läst 4572 gånger)

Norrsken

• -
Måla ovanpå befintlig tapet?
« skrivet: 20 okt-08 kl 10:47 »
Hej alla ni som kan sånt! Har varit och fått nycklar till min nya lägenhet nu, och förutom att golven behöver fixas, och jag tänkte måla pojkens rum, så såg jag att vardagsrumstapeterna hade en del skavanker... I lilla rummet är det strukturtapeter, så om jag fattat det hela rätt så ska dessa vara ganska enkla att måla på... Men hur är det med vanliga papperstapeter? Behövs nåt underarbete, och i så fall hur mkt? Eller, är det enklare att hitta nya tapeter och helt enkelt tapetsera om? Jag vill inte göra nåt avancerat, utan enklast möjliga, snabbast möjliga... Några tankar?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Måla ovanpå befintlig tapet?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-08 kl 12:01 »
Ofta fungerar det bra att måla på vanliga tapeter. Ser du luftbubblor när du har målat så vänta att göra något eftersom tapeten oftast drar ihop sig när den torkar. Tänk på att dra av maskeringstejpen så snart du har målat färdigt eftersom det annars är lätt att den fastnar och/eller tar färgen med sig när denna har torkat helt. Lycka till!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-08 kl 12:50 »
Det går alldeles utmärkt att måla på vanliga tapeter. Vill man vara avancerad spacklar man skarvarna och slipar dem släta, annars målar man bara på - då ser det ut som enfärgade tapeter. Kolla bara över tapeten innan målning för att se att den sitter fast ordentligt, limma om det behövs.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-08 kl 14:12 »
blir inte det så som lite blankare där .. om man slipar tapetskarvarna?
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 20 okt-08 kl 14:16 »
blir inte det så som lite blankare där .. om man slipar tapetskarvarna?

Du ska spackla - slipa - måla! Du ska INTE slipa ner skarven/överlappen mellan tapeterna! Lite meckigt, men det blir fint! Men det hänger på tid och lust. Om man inte har detta så kan man lika gärna måla utan att fixa skarvarna!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 14:41 »
Det e bara att måla ovanpå med inomhus väggfärg, det kan bubbla lite när det blir vått men det torkar och drar ihop sig igen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 15:06 »
Tack alla ni goa för svar! :-* Då är det åtminstone nåt som jag kan börja fixa med själv! Härligt! Och eftersom min kunnige far är utomlands nu, så passar jag på att slänga ut en fråga till här...

Lägenheten har massiva furugolv, som ser jäkligt sjaskiga ut... De ska alltså slipas, ohc sen antingen oljas, lackas eller målas... Och jag vet ännu inte exakt vad... Färgen ser ju helknäpp ut med ljusa partier där möbler stått, så spontant känner jag mer för nån ljus lasyrfärg... Men hur blir sånt? Då måste man ju måla lister också, och det må väl vara, men... Så har lägenheten dessutom furudörrar och valv och skit... Och de går ju itne att slipa innan, och de är oljade sen tidigare (inget slitet eller sjaskigt eller så), men kan man måla rakt på dem? Eller blir det nån konstig reaktion då?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 20 okt-08 kl 15:39 »
Att slipa golv är ganska roligt, ganska dammigt, ganska tungt och lite svårt! Hyr en slipmaskin på tex Bauhaus. Börja med grövre slippapper och slipa på diagonalen över golvet. Fortsätt med finare slippapper. Sen finns det mindre maskiner man använder till kanterna nära listerna. Tänk på att inte låta maskinen stå stilla och arbeta för då blir det djupa märken i golvet. Så länge maskinen slipar måste den alltså vara i rörelse! Huruvida det är lätt eller inte beror mycket på om det finns gammal fernissa på golvet. Denna brukar klegga igen slippappren, men det går! Sen finns det nog också viss lack som kan vara svår. I sonens rum vitsåpade jag golvet. Det blev jättebra, men inget jag rekommenderar i utrymmen där man går med skor eller har husdjur. I mitt arbetsrum målades golven vita med en härlig blank färg (speciell golvfärg, vilket är mkt viktigt!). Det är jättelätt att hålla rent. Detta golv slipade vi inte innan. Det var målad grått och väldigt nött. Golvet tvättades med målartvätt och målades direkt. Annars är ju målning/oljning/lackning en smaksak och av praktisk natur. Oavsett hur furudörrarna är behandlade så finns det färg som fäster på allt! Kolla i affären efter färg för snickerier! Tror tyvärr inte att de är miljövänliga då de är oljebaserade och inte vattenbaserade, men man kan ju inte få allt här i livet! Detta innebär dessutom att de luktar mycket med risk för huvudvärk! Gå till en färgaffär där du kan få hjälp! Det brukar löna sig!!!

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 20 okt-08 kl 15:51 »
Golvfärg!! Lät ju som en riktig riktig höjdare om det går att måla direkt på! I så fall blir det tokmåla alla golven då!! Jag ska definitivt bege mig till närmsta färgaffär! Måste bara ringa och kolla vad man kan dra från bofonden först!

Exotica

• Hejdeholms Gård

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 20 okt-08 kl 16:57 »
Tack för länkarna! Plötsligt fick jag lite hopp... kanske går att fixa vettiga golv ändå! Ska åka och höra vilken slags färg jag ska ha (ja, linoljefärgen såg ju jäkligt snygg ut, men det stod ju inget om hur den funkar på redan oljat golv, så bäst att höra sig för)

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 21 okt-08 kl 19:49 »
en tanke som slog mig då jag läste denna tråd....
är det hyreslägenhet eller har du köpt den?

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 19:39 »
en tanke som slog mig då jag läste denna tråd....
är det hyreslägenhet eller har du köpt den?

Jag har köpt... Skulle inte lägga sån energi på en hyres! ;) Och... det blir till att fixa väggarna i lilla sovrummet och vardagsrummet... GOlven avvaktar jag med ett tag... Tar min mors råd om att bo in sig ett tag först... Och, sen har jag hört att just furu är så mjukt, att färgen blir sliten och ful väldigt snabbt om man målar.. Så, kanske lika bra att vänta ett tag, coh kanske göra nåt ordentligt! Valven och dörrarna ska dock målas, såsmåningom i alla fall!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #13 skrivet: 25 okt-08 kl 08:33 »
Babe... färgen slits ej fortfartare på furu.. (kan ha fel) men ej vad jag märkt.. går med skor på mina målåade golv och dom är så enkla att sköta.. bara skura av så rena igen.. men inget bortslitning av färg inte..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 25 okt-08 kl 09:37 »
Babe... färgen slits ej fortfartare på furu.. (kan ha fel) men ej vad jag märkt.. går med skor på mina målåade golv och dom är så enkla att sköta.. bara skura av så rena igen.. men inget bortslitning av färg inte..

Håller med!

golodhir

« Svar #15 skrivet: 27 okt-08 kl 08:47 »
Hej!

Här kommer några erfarenheter jag drog i samband med att vi målade om i vårt hus.
Moderna strukturtapeter brukar man kunna dela på ganska lätt. Om du tar tag i ett hörn av tapeten ska du kunna dra loss hela strukturskiktet och få kvar ett lättbearbetat pappersskikt. Vad gäller skarvarna så använde vi en liten hyvel för att hyvla av skarvarna vilka vi sedan spacklade. Hyveln var ungefär en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53571311
Vad gäller spackel kan jag rekommendera ett finkornigt sandspackel som är ganska lättslipat.
Lämna inte kvar överlappningen på skarvarna, det kommer se konstigt ut om du tapetserar över dem senare med risken att se gamla skarvar mitt i våderna. Är du bara lite noggrann nu kommer det se bättre ut än om du lämnar kvar överlappningarna.
Om du tänker lämna kvar strukturtapeterna tycker jag att du inte ska göra någonting alls utan bara måla rakt över alltihopa.

Lycka till!

davidB

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 okt-08 kl 11:16 »
Hejsan.
Min erfarenhet med strukturtapeter är att det går bra att måla på och blir ett bra resultat men de blir ganska ömtåliga.
Man är emot väggen och vipps så lyser en vit liten prick.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 okt-08 kl 13:46 »
Kanske lite sent Fru Jansson men kolla http://www.malaovertapeten.nu och se om du hittar några tips.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 nov-08 kl 07:19 »
jag bodde i ett hus en gång där tidigare ägare hade målat direkt på tapeterna,,med högblank!!!
när jag satte på tv'n så såg jag den reflektera på väggarna nästan som spegel :)

fasingen vad knepigt det var att få ner tapeten!
kunde inte blöta igenom utan fick snitta millimeter snitt efter hela väggen och sen blöta ner tapeten.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 17 nov-08 kl 10:03 »
Det finns speciella "rivjärn" eller knivhållare som man "rispar" hela vägen med innan man sätter ånga mot den, den skär små snitt i tapeten med några millimeters mellanrum. Vet inte vad de heter och har inte lyckats hitta en sån i Sverige.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser