Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  In-drän?  (läst 4974 gånger)

Attes matte

• Jämtland
In-drän?
« skrivet: 19 okt-08 kl 17:50 »
Jag har funderingar på In-drän istället för en konventionell infiltrationsbädd eftersom jorden är väldigt kompakt och lerig (tät). Båda grannarna säger att det är lite svårt för dom att få sina infiltrationsbäddar att "få undan" tillräckligt med vatten då den omkringliggande jorden inte släpper igenom nånting...
Är det nån som har några erfarenheter av in-drän eller har ni kanske nåt annat tips som skulle kunna få avloppet att funka bra?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

muffman

• Gäst
SV: In-drän?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-08 kl 06:32 »
Vi har samma problem här, dessutom är komunens inspektör en idiot :-\. Jag provade att servera henne alla tänkbara lösningar men hon ville bara se indrän. Problemet jag ser med indrän är att mängden vatten är densamma oavsett vad du lägger i marken. Hon godkände inte Traditionell infiltration för det var för nära grundvattnet, hon godkände inte markbädd men hon godkände indrän eller minireningsverk. Jag blev förbannad på denna byråkrat och skaffade fram en septiktank till toaletten. Sedan en slamavskiljare  från den pumpar jag vattnet till en låda i ett växthus där jag odlar tomater från lådan till en enkubiks tank med filtermaterial som sedan mynnar ut i ett vattenfall till en damm. Detta är inte helt klart utan nu håller jag på att bygga en provanläggning på dispens för provtagningar. Mycket roligare än dessa plastmoduler i marken. En kanske enklare modell vore en upphöjd markbädd med pump  och avslutning med ett polersteg i en sten kista.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-08 kl 11:08 »
Jo, det blir ju samma mängd vatten ändå, men jag har ett dike jag tänkte släppa ut vattnet i sen istället... Om det går... Stenkista är ju oxå ett alternativ. Vad är ett "polersteg"?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

muffman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 okt-08 kl 11:21 »
Jo ett polersteg är en sista liten sten/grushög som man leder vattnet till. Min "kamrat" inspektören ville inte godkänna att jag släppte ut vattnet från reningsverk el markbädd utan detta lilla polersteg. Här i kommunen får vi inte släppa ut i bäckar vattendrag eller diken det vi renat (Ludvika) utan det måste ned i marken enligt inspektören. Mången gång har jag ångrat att jag frågade en kommunaltjänsteman om detta skulle ha ordnat det själv istället : :(. Det finns liknande reningsmonjutter som indrän av nästan alla leverantörer nu för tiden vet inte prisbilder men kanske kan vara ett alternativ.

Nyfiken 100

« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 21:29 »
Det finns en länk avloppsguiden.

Har läst info ang "In-drän".

Undrar ?, vad är problemet,  förrutom pengar ?, har kollat lite om in-drain, canada 1976, och det funkar fortfarande, är inte det bra, snart 30 år.
Vad jag kunnat forskat i ämnet, så funkar anläggningar enl naturvårdsverket i c:a 10 år (inte in-drain) utan vanliga infiltrationsbäddar, med sand och makadam.

Har själv gått på pumpen, numera In-Drän, det funkar, men jag har haft en del problem innan jag kom till insikt, och jag vill bo kvar här länge.

Nyfiken X x X

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 13 nov-08 kl 06:44 »
Jo ett polersteg är en sista liten sten/grushög som man leder vattnet till. Min "kamrat" inspektören ville inte godkänna att jag släppte ut vattnet från reningsverk el markbädd utan detta lilla polersteg. Här i kommunen får vi inte släppa ut i bäckar vattendrag eller diken det vi renat (Ludvika) utan det måste ned i marken enligt inspektören. Mången gång har jag ångrat att jag frågade en kommunaltjänsteman om detta skulle ha ordnat det själv istället : :(. Det finns liknande reningsmonjutter som indrän av nästan alla leverantörer nu för tiden vet inte prisbilder men kanske kan vara ett alternativ.

Var glad att du åtminstonde har en inspektör som förstår svenska! My dont.. kan man kräva att få byta?, är ej rasistisk på någe vis men nån måtta får det vara.. Bosnier som ej förstår vad jag säger, och denna människa har hand om Örgrytes kommundel på miljökontoret.. suck!
Fått beviljat med septiktank så letar efter en toalett med "old looks" snålspolande givetvis, vill ju ej fylla tanken med värdefullt eget brunnsvatten bara.

Sen en egen variant på BDT vattnet.. vill ej ha som alla andra med plastskit i backen, vill ju ta te vara på näringen.. skall bli kul att förklara det.. suck! Han lär ju ej förstå vad jag menar..  :-\
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser