Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för utgiftskategorier?  (läst 13572 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: vad har ni för utgiftskategorier?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-08 kl 19:11 »
Att förenkla ekonomin tycker jag är viktigt för att jag ska kunna ägna mig åt det som är viktigt. Genom att ha koll på pengarna kan jag istället lägga kraft på barn och barnbarn, odlingarna och andra människor runt om mig.

Gillar människor mer än pengar och därför kommer min framtida ekonomi se annorlunda ut. Mindre lön, mindre utgifter, inte en krona i räntebetalning, mera sparande ... och mycket mer tid till annat än lönearbete.
kan knappt sammanfatta det bättre själv!
låter jättebra det där.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 19 okt-08 kl 19:20 »
har du lusta att beskriva lite hur er gemensamma ekonomi ser ut..
att man bidrar efter inkomst kan jag förstå,men har du lust att utveckla vad ni menar med utifrån behov?
Utifrån det överskott som finns efter alla utgifter så kanske jag köper något jag behöver eller önskat mig länge och nästa gång så är det kanske min man som vill ha/behöver nåt extra. Eller så ser man om marginalerna tillåter en ökning av lånen till något nödvändigt men inte livsnödvändigt så att säga. Behoven kan alltså variera från ett absolut behov till en "vill så gärna ha".
Det kan röra sig om att bara kunna spendera lite extra på en marknad till att, som nu i dagarna, låna pengar till ett grävaggregat till traktorn.

Vi ser aldrig till "dina" och "mina" pengar men kräver i gengäld aldrig att den andre "skall dela med sig". Vi har gemensam ekonomi men på en generös ödmjuk grund där vi unnar den andre vad h*n vill ha.

Kan tilläggas att både min man och jag arbetar mer än heltid eftersom vi bägge har 2 arbeten vardera förutom arbetet med gården.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

solstrimma

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 okt-08 kl 19:25 »
De flesta alternativbönder jobbar nog mer än heltid, en stor del på ett vanligt kneg och sedan en heltid till på gården.

Om det är trist, varför bryter du inte utredningen då och söker ett jobb inom dina möjligheter?

de "vanliga" bönder jag känner(4st) har inga vanliga jobb..gården ÄR deras jobb..
en bonde har 25mjölkkor..
en bonde har 70mjölkdjur,kalvar.
en bonde lever på att hyra ut sitt stall med 25platser med full  inakordering,dvs hon byter täcken,ger mat,sköter ridhus,in och utsläpp mm..
en bonde har 250köttdjur på lösdrift,storäa ängar/sädesfält.
så de klarar sig på det..

solstrimma

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 okt-08 kl 20:19 »
Utifrån det överskott som finns efter alla utgifter så kanske jag köper något jag behöver eller önskat mig länge och nästa gång så är det kanske min man som vill ha/behöver nåt extra. Eller så ser man om marginalerna tillåter en ökning av lånen till något nödvändigt men inte livsnödvändigt så att säga. Behoven kan alltså variera från ett absolut behov till en "vill så gärna ha".
Det kan röra sig om att bara kunna spendera lite extra på en marknad till att, som nu i dagarna, låna pengar till ett grävaggregat till traktorn.

Vi ser aldrig till "dina" och "mina" pengar men kräver i gengäld aldrig att den andre "skall dela med sig". Vi har gemensam ekonomi men på en generös ödmjuk grund där vi unnar den andre vad h*n vill ha.

Kan tilläggas att både min man och jag arbetar mer än heltid eftersom vi bägge har 2 arbeten vardera förutom arbetet med gården.

säg att jag behöver en vinterjack(vilket jag behöver)
observera ordet BEHÖVER,inte VILL ha.
det är skillnad på vill ha och behöver!

om jag har bestämt mig för att köpa en vinterjacka ni i november(pengarna som kommer i oktober) så då får jag helt enkelt spara så mycket mindre av oktoberpengarna.

muffman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 okt-08 kl 20:27 »
Vi har någon typ av gemensam ekonomi frugan duktig samhällsanpassad lärare med lön till konto. Hon betalar alla räkningar. Jag skrothandlande billagande byggande trotoarebonde med stålarna i en burk i köket. Behöver hon pengar tar hon ur burken varje semester större inköp osv tömmer vi burken aldrig prat om pengar. Ingen budget eller sånt trams det blir för tråkigt bättre att se till att det finns stålar i burken.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 19 okt-08 kl 20:31 »
Ingen budget eller sånt trams det blir för tråkigt bättre att se till att det finns stålar i burken.

;D Härligt enkel ekonomifilosofi.
Funkar bra om budgeten sitter på hjärnkontoret.
Men vi som har dåligt minne behöver stödstolpar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 19 okt-08 kl 20:34 »
Vi har någon typ av gemensam ekonomi frugan duktig samhällsanpassad lärare med lön till konto. Hon betalar alla räkningar.

Lyckliga du  ;D
Den som hade en sådan fru ... eller kanske hellre man.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 19 okt-08 kl 22:08 »
säg att jag behöver en vinterjack(vilket jag behöver)
observera ordet BEHÖVER,inte VILL ha.
det är skillnad på vill ha och behöver!

om jag har bestämt mig för att köpa en vinterjacka ni i november(pengarna som kommer i oktober) så då får jag helt enkelt spara så mycket mindre av oktoberpengarna.
Visst är det skillnad på behöver och vill ha, men att köpa något man vill ha måste inte betyda att det är något onödigt. Behöver jag en ny vinterjacka så köper jag den jag vill ha. (Men i år har jag varit sparsam och stickat en poncho istället för att köpa en jacka, jag har dessutom spunnit garnet själv. Det gör att jag kan köpa de där svindyra vinterkängorna för pengarna jag sparade in på jackan ;).)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

solstrimma

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 okt-08 kl 22:16 »
Visst är det skillnad på behöver och vill ha, men att köpa något man vill ha måste inte betyda att det är något onödigt. Behöver jag en ny vinterjacka så köper jag den jag vill ha. (Men i år har jag varit sparsam och stickat en poncho istället för att köpa en jacka, jag har dessutom spunnit garnet själv. Det gör att jag kan köpa de där svindyra vinterkängorna för pengarna jag sparade in på jackan ;).)
ska förklara lite hur jag tänker..
jag har ingen vinterjacka just nu för den gick sönder förra året,så den slängdes i våras...
alltså BEHÖVER jag en vinterjacka,för jag har ingen.och självklart köper man en bra och ganska dyr jacka för den ska ju hålla många år..min jacka jag hade va 9årgammal...
och den va ganska billig i inköp kommer jag ihåg(600kr) denna gången lutar det åt 2-3.000kr.

en som har en vinter jacka, men vill ha en ny, fast den gamla är hel och ren,behöver ingen vinterjacka,men vill hemskt gärna HA en....

Sommartorparn

« Svar #29 skrivet: 19 okt-08 kl 22:27 »
våra kategorier:

telefon/bredband
mobil
sparande
facket
akassa
bensin
hyra
lån
--------------

Fattas det inte kategorier: el t ex och andra bilkostnader än bensin? Tv-avgift? Spårvagnsbiljetter?
Försäkringar? Prylar till cyklarna?
« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 22:34 av Sommartorparn »

solstrimma

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 okt-08 kl 22:44 »
Fattas det inte kategorier: el t ex och andra bilkostnader än bensin? Tv-avgift? Spårvagnsbiljetter?
Försäkringar? Prylar till cyklarna?
ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen(380kr för el och uppvärmning och 125kr för parkering)
vad för andra bilkostnader? vi har ny bil,så andra utgifter tar vi oss råd med den månaden det gäller...(besiktning,verkstad mm) vi har bara besiktat 1gång...
likaså med tvlicens den kommer var 3:e månad,och då tar vi den bara...
spårvagnsbiljetter? till vaddå? ska jag någonstans tar jag benen, cykeln eller möjligtvis bilen,och i absolut sista hand bussen.
försäkringar dras direkt på lönen INNAN utbetalning(via fackets samarbete med jobbet)
prylar till cyklarna? vad skulle det vara? de va utrustade när vi köpte dem...pump medföljde min biltema cykel,likaså lyse,reflexer ...
« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 22:48 av solstrimma »

muffman

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 okt-08 kl 05:49 »
Men solstrimma du som är så ekonomiskt medveten du borde väl inte köpa en jacka för 2-3000. Om du stannar inne hela vintern så behövs ingen jacka ;D. Eller kanske du och din partner kunde dela på en och samma jacka? Det blir stålar det med om ni sen köper familjens jacka på myrorna tex så kan du spara mera till ditt liv som du ska ha sedan. ;D När du  sparat och gnetat dig igenom ja hur länge då? Pengar är till för att användas annars behöver du dom inte och du kan hitta på något roligare att göra ;D

solstrimma

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 okt-08 kl 08:01 »
Men solstrimma du som är så ekonomiskt medveten du borde väl inte köpa en jacka för 2-3000. Om du stannar inne hela vintern så behövs ingen jacka ;D. Eller kanske du och din partner kunde dela på en och samma jacka? Det blir stålar det med om ni sen köper familjens jacka på myrorna tex så kan du spara mera till ditt liv som du ska ha sedan. ;D När du  sparat och gnetat dig igenom ja hur länge då? Pengar är till för att användas annars behöver du dom inte och du kan hitta på något roligare att göra ;D
säg att jag köper en jacka för 2000kr och den håller i 5år.
2000/5=400kr/år
400/12=33kr/månad
33/31=1,06kr per dag.
jag anser att jag har råd att köpa en jacka som kommer kosta mig 1kr/dag dem närmaste 5åren..håller den längre blir den ju ännu billigare... ;D

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 20 okt-08 kl 08:42 »
ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen(380kr för el och uppvärmning och 125kr för parkering)
vad för andra bilkostnader? vi har ny bil,så andra utgifter tar vi oss råd med den månaden det gäller...(besiktning,verkstad mm) vi har bara besiktat 1gång...
likaså med tvlicens den kommer var 3:e månad,och då tar vi den bara...
spårvagnsbiljetter? till vaddå? ska jag någonstans tar jag benen, cykeln eller möjligtvis bilen,och i absolut sista hand bussen.
försäkringar dras direkt på lönen INNAN utbetalning(via fackets samarbete med jobbet)
prylar till cyklarna? vad skulle det vara? de va utrustade när vi köpte dem...pump medföljde min biltema cykel,likaså lyse,reflexer ...

Jag har (förhoppningsvis) markerat första raden. Är det så billigt med uppvärmning och el i dagens Sverige? Om det dessutom beräknas efter schablon, vad har då människor för motivering att vilja spara el och värme för miljöns skull? Är det rimligt att uppvärmning och el utgör en betydligt lägre del av en "lägenhetsmänniskas" ekonomi än kommunikation (mobil, telefon, TV, bredband)?

Såna energipriser kan man bara drömma om i resten av Europa, där alla sparar energi (för det märks även i plånboken), inte bara villaägare.

Dessutom tycker jag att en garageplats i Göteborg rimligtvis borde kosta mer än så. Om prisläget är så överallt, kan man ju verkligen tala om att folk uppmuntras till att skaffa bil och undvika det miljövänliga kollektivåkandet.

Sommartorparn

« Svar #34 skrivet: 20 okt-08 kl 09:30 »
jadu vi har inte haft ett element på på 3år här för vi har så jäkla varmt hela tiden,men ändå betalar vi för det...

Du förstår väl att det är så varmt för att grannarna värmer så mycket att det räcker även för er. Det skulle i o f sig vara rättvisare och miljövänligare om alla fick en egen räkning. Dock blir det alltid dyrare för dem som bor ovanpå den inte uppvärmda källaren och billigare för dem i mitten. Helt rättvist blir det inte.

Och jag har väl inte bett om din bostadsadress. What next? Personnumret på nätet?

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 20 okt-08 kl 09:37 »
Skruvmejseln, jag är inte avundsjuk på dig i något avseende. Men tror du att låga energipriser som uppmuntrar till slöseri är miljövänligt? Din sambos förenings ekonomi intresserar mig inte och har f ö inget med energipriserna att göra. Jag talar om energi och miljö i ett större sammanhang. Och inlägget var inte riktat till dig, utan till dem som har ett intresse för miljön.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 20 okt-08 kl 09:46 »
2000/5=400kr/år
400/12=33kr/månad
33/31=1,06kr per dag.
jag anser att jag har råd att köpa en jacka som kommer kosta mig 1kr/dag dem närmaste 5åren..håller den längre blir den ju ännu billigare... ;D
Det var en underlig uträkning.
Du använder väl inte vinterjackan dagligen året runt heller?
Då borde du isf rimligtvis räkna ut vad den kostar under vintermånaderna istället.
Det där är ju en glädjekalkyl.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #37 skrivet: 20 okt-08 kl 10:07 »
Fast solstrimma kanske tänker köpa en skaljacka, den kan man ju ha hela året om nästan. Men det skulle ju inte jag kalla vinterjacka iofs. Men det är väl en definitionsfråga.

Själv har jag bestämt att den vinterjacka jag köpte för 6 år sen får hänga med i år med, fast den är bra sliten nu. Men den ser ju likadan ut som alla jackor som finns ute i butik nu. Varför måste alla vinterjackor vara svarta eller bruna? Trist. Nej, min gamla jacka får hålla den här säsongen med. Fast lite kärlek i form av nål o tråd måste jag nog kosta på den. Dragkedjan är på väg att lossna. >:(

johe71

« Svar #38 skrivet: 20 okt-08 kl 10:56 »
.håller den längre blir den ju ännu billigare... ;D

och den hade kunnat bli ännu billigare om man haft lite bättre framförhållning och köpt den i våras när vinterjackorna reades ut... måste vara jobbigt att att köpa en jacka nu till kanske dubbla priset

Citat från: solstrimma skrivet 2008-10-19, 22:16:21 "jag har ingen vinterjacka just nu för den gick sönder förra året,så den slängdes i våras..."

Ausma

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 okt-08 kl 11:13 »
Hmmm.... själv köpte jag en uuuunderbar kappa i ull och en fantastisk röd skinnjacka på secondhand i somras för 90:-...tillsammans!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser